סגור
בית חולים לוינשטיין מרכז לשיקום שיקום רעננה מוסד
בית לוינשטיין ברעננה. "המלחמה גבתה מחיר כבד של 11 אלף פצועים" (צילום: חגי דקל)

מאבק בין הרצליה לרעננה: היכן תמוקם תחנת המטרו?

בהרצליה דורשים להרחיק את תחנת המטרו מבית לוינשטיין על מנת שתשרת גם את תושביה, ואילו ברעננה טוענים שזו תהיה פגיעה בציבור הנכים ונפגעי המלחמה

מיקום תחנת המטרו בקו 1M בעיר רעננה מצית בפעם השנייה את המאבק בין הערים הרצליה ורעננה על מיקומה של התחנה. התוואי החדש שנקבע לאחר הליך ארוך של השגות ודיון של חוקרת מטעם ועדת המשנה לעררים של הות"ל אשר הסתיים לפני כשנה, הסיט את התחנה ממקומה הקודם בסמוך לתחנת הרכבת רעננה מערב, וקירב אותה אל בית החולים בית לוינשטיין. אלא שבהרצליה הצמודה לא אהבו את הרעיון מאחר שהתחנה אמורה לשרת גם את התושבים שגרים בחלק זה של העיר שעוד צפוי להתפתח.
ההליך מאפשר להגיש השגות גם לתוואי החדש, והנאבקות העיקריות הן שתי הרשויות כשלצידן מתנגדים נוספים. מההשגות שהגישו העיריות עולה כי עיריית הרצליה מבקשת להרחיק את התחנה מבית לוינשטיין ולהצמידה לתחנת הרכבת רעננה מערב, בדומה למתווה הקודם. אחת הטענות המרכזיות שמעלים בהרצליה היא פגיעה בנגישות תחנת המטרו לצפון הרצליה. לפי העירייה, יש חשיבות גדולה לקישוריות בין אמצעי תחבורה ציבוריים שונים, וזוהי נקודה שלטענתם אינה מקבלת מענה בתוואי החדש שאותו קבעה החוקרת. עוד טוענים בהרצליה, כי התחנה בתוואי הישן שלה נמצאת בסמיכות לתחנת הרכבת כך שהקישור בינה לבין המטרו הוא 30 מטר בלבד, בעוד התוואי החדש הסיט את המטרו למרחק של 150 מטר, וכי לבאים מהרצליה מדובר בתוספת מצטברת של 300 מטר (הלוך חזור). "המשתמשים ייאלצו לכתת רגליהם בין רציפי המטרו לרציפי הרכבת... הפגיעה תבוא לידי ביטוי בהפחתה משמעותית של מספר המשתמשים", נטען בהשגה.


לצד זאת הציגו בהרצליה את הפגיעה הצפויה בתושבים לאור תוכניות הפיתוח העתידי המתוכנן בשכונות צפון העיר. מדובר בשכונות שחלקן הגדול עתיד לעבור תהליכי התחדשות עירונית. כך, למשל, בשכונת יד התשעה הסמוכה מקודמות כ־5,000 דירות חדשות במקום 1,400 הדירות הקיימות וזאת לצד שטחי מסחר ותעסוקה.
מצידו השני של כביש 531, בעיר רעננה, הוגשה השגה על ידי מהנדס העיר המציגה התנגדות לשינוי נוסף בתוואי ומבקשת להשאירו בין בית לוינשטיין לתחנת הרכבת רעננה מערב. לטענתו, מיקום התחנה החדש נכון לא רק בגלל בית לוינשטיין, אלא גם בגלל מתן שירות לתושבי הסביבה ולשכונת כפר בתיה הסמוכה שעומדת לפני תוספת של כ־4,400 יח"ד וכ־180 אלף מ"ר של תעסוקה ומסחר, כמו כן אמפי פארק רעננה נמצא בסמוך. בית החולים השיקומי בית לוינשטיין היה אחד השיקולים העיקריים בהחלטת החוקרת לפני כשנה, וכיום הוא הפך לרלבנטי עוד יותר לאור מלחמת חרבות ברזל והיקף הפצועים שמגיעים וככל הנראה עוד יגיעו למחלקות השיקום. היום כולל בית החולים כ־300 מיטות בלבד, ועובדים בו כ־1,000 איש, אך ההערכה היא כי בעתיד היקף המיטות ובמקביל העובדים יגדל משמעותית בשל הצורך בכך.
לפי מהנדס העיר, התחנה שנקבעה בתחילה, ברכבת רעננה מערב, מרוחקת כ־800 מטר מבית החולים כך שאינה באמת יכולה לשמש כאמצעי תחבורה עבור נכים הסובלים ממוגבלות. "קיימת חובה חברתית וציבורית להנגיש את בתי החולים לציבור, ובאופן מיוחד בית חולים שיקומי לאוכלוסיית הנכים".
השגה נוספת היא של ארגון נכי צה"ל התומך בקירוב התחנה לבית החולים, וכתב בהשגתו כי מלחמת חרבות ברזל גבתה מחיר כבד של כ־11 אלף פצועים חדשים, עשרות רבות מהם מאושפזים בבית לוינשטיין. הם אף קוראים לקרב את התחנה עוד יותר.