סגור
מעלות תרשיחא גליל מערבי
מעלות תרשיחא. תוספת של 338 דירות עם נוף לאגם מונפורט (צילום: נשיונל פוטוגראפיק)

הקירבה לגבול לא מרתיעה: ביקוש למגרשים לבנייה במעלות תרשיחא

 הזוכים במכרז ישלמו 145 אלף שקל ליחידת קרקע, כמחצית משומת רמ"י. ראש העיר מוטי בן דוד: "כל מי שרואה את העתיד יודע שהצפון יפרח אחרי המלחמה. נגיע ל-50 אלף תושבים"

למרות המתיחות הבטחונית בצפון והמיקום הבעייתי לכאורה - קירבה של 6.5 ק"מ לגבול לבנון - מכרז לשיווק קרקעות במעלות תרשיחא זכה להצלחה. המכרז של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) כלל שני מתחמים, בשטח של 7 דונם ו-18 דונם, לבניית 338 יחידות דיור בבנייה רוויה. למכרז אחד הוגשו 3 הצעות ולשני הוגשו 5 הצעות. המחיר הממוצע לקרקע ליח"ד הוא 145 אלף שקל.
1 צפייה בגלריה
ראש עיריית מעלות תרשיחא מוטי בן דוד
ראש עיריית מעלות תרשיחא מוטי בן דוד
ראש עיריית מעלות תרשיחא מוטי בן דוד
(צילום: שרון צרפתי)
הזוכים במכרז לבניית 110 יח"ד הם אמלין תעשיות ואליאור יפרח, שישלמו כ-11 מיליון שקל הוצאות פיתוח ועוד 4.5 מיליון שקל, לא מע"מ. מחיר השומה של הקרקע היה גבוה בהרבה ועמד על כ-27 מיליון שקל. הזוכה במכרז לבניית 228 יח"ד היא בלו סקאי ליסינג תפעולי שתשלם הוצאות פיתוח של כ-23 מיליון שקל ועוד כ-12 מיליון שקל, ללא מע"מ. גם במקרה הזה שומת רמ"י היתה גבוהה יותר - 53 מיליון שקל.
מעלות תרשיחא היא חיבור הישובים מעלות ותרשיחא. בישוב יש רוב של כ-64% יהודים, לצד כ-21% ערבים-מוסלמים וערבים-נוצרים. ב-1991 קיבל הישוב מעמד של עיר וכעת מתגוררים בו כ-23,000 תושבים. על פי נתוני הלמ"ס, אוכלוסיית היישוב משתייכת לאשכול 5 מתוך 10. מבחינה גיאוגרפית, מעלות תרשיחא מפוזרת למדי ונושקת למעיליא, מעונה, כפר ורדים, צוריאל וחוסן.
המכרז של רמ"י מתייחס לשכונת גבעת פרס (המכונה גם רמת צוריאל) הבנויה על גבעות הצופות על אגם מונפורט ומנותקת פיזית מהעיר הקיימת. בהוראות התוכנית (תמל 1057) נאמר כי מדובר בעתודת הפיתוח האחרונה של העיר. התוכנית אושרה על ידי הותמ"ל ב-2017.
"אנחנו באותו קו עם נהריה", אמר לכלכליסט ראש העיר מוטי בן דוד. "מדובר בשתי ערים משמעותיות שלא פונו. גם שם וגם פה יש קליטה של מפונים מיישובים אחרים. בראיה אסטרטגית, כל מי שרואה את העתיד יודע שהצפון יפרח אחרי המלחמה. כעת גרים בעיר כ-26,000 איש ובשכונה החדשה ברמת פרס יגורו עוד 10,000. אני מעריך שאחרי שנממש את כל הפוטנציאל של הסכם הגג שנחתם ב-2017 נגיע ל-50,000 איש. אם נממש את הפוטנציאל של פינוי בינוי השיכונים, נגיע ליותר".
לדברי שמאי המקרקעין ד"ר אסף גסטפרוינד, עד שיתקבלו היתרים וניתן יהיה למכור את הדירות יחלפו לפחות שנתיים. "היזמים כנראה צופים כי עד שתחלוף התקופה הזו המלחמה תסתיים, הצפון ישוקם והחיים יחזרו למסלולם. אופטימיות היא הבסיס לכל יזמות. אני חושב שהיזמים עשו עסקה טובה משום שאי הוודאות שבה אנחנו נמצאים כרגע תחלוף ואז מחיר 145 אלף שקל קרקע ליחידת דיור יראה נמוך".