כפר סבא: תוכנית להקמת מתחם מגורים ותעסוקה במקום מפעלי קניאל ובראון
כפר סבא: תוכנית להקמת מתחם מגורים ותעסוקה במקום מפעלי קניאל ובראון
במסגרת התוכנית בה תדון הוועדה המחוזית יוקמו 880 דירות במגדלים בגובה של עד 26 קומות, לצד 70 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר ו-500 יחידות דיור מוגן בשלושה מגדלים של עד 30 קומות. אדריכל התוכנית: "החזון הוא חיי עירוניות מלאים ולא פרבר שינה"
הוועדה המחוזית מרכז תדון בשבוע הבא (30 בדצמבר) בתוכנית לפינוי המפעלים קניאל ובראון בכפר סבא. מדובר במפעלים לייצור קופסאות פח ותערובות מזון לבעלי חיים, שתושבים רבים מתלוננים על מפגעי ריח הנובעים מהם - כך שהתוכנית היא בשורה עבורם.
שטח התוכנית משתרע על 60 דונם, בין כביש 4 לכפר סבא, לא רחוק ממסוף האוטובוסים ומרכז התחבורה של המטרו שעתידים להיבנות. יזמית התוכנית היא ביג מרכזי קניות, הבעלים של מפעל קניאל. התוכנית נדונה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה כפר סבא ב-2022, וגם בספטמבר האחרון. ע"פ הגרסה שבה תדון גם המחוזית, עליה חתום אדר' גיל שנהב, הפרויקט החדש יכלול 880 דירות, מתוכן 20% דירות קטנות של עד 63 מ"ר, 500 דירות בדיור מוגן, 70 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר ועוד 10,000 מ"ר שטחי ציבור. ע"פ תשריט התוכנית, בשטח שקרוב לכביש 4 יוקמו 3 מגדלי התעסוקה והדיור המוגן בגובה של עד 30 קומות. בחלק המזרחי של התוכנית, בצמידות לשכונה הירוקה, יוקמו מבני מגורים בגובה של עד 26 קומות.
אדר' גיל שנהב אמר לכלכליסט כי לטעמו השכונה מגלמת את חזון "השכונה המודרנית": "בעבר, נהגו לתכנן בערי המעגל השלישי שכונות פרבריות, שזה מגורים עם מעט מסחר, כמעט בלי תעסוקה. לכל צורך היה צריך לנסוע. השכונה החדשה היא בדיוק הפוכה: יש בה הכל, כך שבמקום להיות עבד של המכונית, מי שירצה יוכל ללכת ברגל. זאת שכונה לכל הגילאים. רוב השכונה היא ללא חציית כביש. הדגש הוא על הליכה ברגל ורכיבה באופניים. החזון הוא חיי עירוניות מלאים ולא פרבר שינה".
בוריס דנילביץ, מנהל החטיבה לייעוץ כלכלי בחברת הייעוץ גיאוקרטוגרפיה, הטיל ספק לגבי הריאליות של שטחי התעסוקה בתוכנית: "אנחנו חושבים שהשכונה תצליח מאוד מבחינת ביקוש למגורים ומסחר, למרות הקירבה לדיפו הענק של המטרו (350 דונם) ותחנת האוטובוסים. השאלה הנישאלת היא לגבי היקף התעסוקה הנדרש בשכונה. מצד אחד, זה מעין המשך לקרית אתגרים ברעננה. מצד שני, בקרית אתגרים בונים מעט מאוד: ב-5 השנים האחרונות יש התחלות בנייה של 9,500 מ"ר בלבד, ואם מסתכלים עשור אחורה המספר עוד יותר נמוך. זאת לצד היצע תכנוני תיאורטי של 400 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה באתגרים.
"זה אומר שיש הצפה, והיזמים לא ממהרים לממש. צריך לקחת בחשבון שבתחרות על שטחי תעסוקה נמצא גם אזור המשולש של צומת רעננה דרום, עם היצע תכנוני של 700 אלף מ"ר, שמצליח למשוך אליו את מרבית הביקושים. הם מציפים את האזור. בעיניי, הפתרון לשטחי התעסוקה בתוכנית החדשה הוא מימוש בשלביות, תוך התאמה לביקושים במרחב. ייתכן שיהיה צורך להמיר את שטחי התעסוקה במגורים".