סגור
מתחם בלו מתחם הקאנטרי שטח שמיועד למלון
השטח המיועד למלון. תקוע בשלב החפירה מאז 2015 (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
עיריית תל אביב תעזור לאחים נקש לבנות מלון

היזמים ביקשו להוסיף דירות בלי לגרוע ממספר חדרי המלון, אך הוועדה המחוזית סירבה על בסיס חוק שאוסר לגרוע חדרים. העירייה תפנה את הסוגיה למועצה הארצית

סעיפי תוכנית המתאר הארצית לוקים בחסר, הרגולטור נוקט פרשנות קיצונית ופרויקט המלונאות תקוע כבר עשר שנים. מי שתוהה מדוע מחירי החופשות בארץ גבוהים, וההיצע לא מדביק את הביקוש, יכול למצוא בסיפור הבא הסבר מסוים לבעיה.
פרויקט מלונאות של האחים נקש בצפון־מערב תל אביב תקוע בשלב חפירת הקרקע מאז 2015 בגלל מחלוקת על פרשנות משפטית שלא הוכרעה עד היום. היזמים מבקשים להוסיף דירות למכירה, אך משרד המשפטים ומשרד הפנים מתנגדים בטענה שהחוק אינו מאפשר שילוב דירות בפרויקט. כעת, כך נודע לכלכליסט, עיריית תל אביב, שמתנגדת לעמדת שני המשרדים, תסייע לאחים נקש להניע את המיזם באמצעות פנייה למועצה הארצית לתכנון ובנייה, שהיא הסמכות העליונה בתחום.
האחים נקש מחזיקים, בין היתר, בחברת התעופה ארקיע, ברשת מלונות אורכידאה וב־50% מחברת הנדל"ן אמפא. הפרויקט שאותו מקדמת חברה בשם פרוספריטי, ששייכת בשרשור לאורכידאה, הוא על מגרש מצפון לרחוב יוניצמן, מערבית למחלף גלילות, ממזרח ומצפון למתחם בלו, וממערב לקומפלקס המשרדים של WIZ.
בינואר 2014 קיבלה החברה היתר לבניית מלון בן ארבע קומות על בסיס תוכנית שאושרה אי שם ב־2008. החברה כבר חפרה בור במגרש, אך העבודות הופסקו ב־2015 ומאז לא חודשו. הקפאת הבנייה נבעה, בין היתר, מניסיון של החברה לקבל תוספת דירות בהתאם להוראת שעה, ובינתיים תוקף היתר הבנייה כבר פקע. ב־2019 החלה החברה לקדם תוכנית חדשה לפרויקט בן 15 קומות, שבו שבע הקומות הראשונות יכללו 90 חדרי מלון, ושמונה הקומות העליונות יכללו 20 דירות בשטח ממוצע של 65 מ"ר.
המגרש מיועד לבניית מלון, אך הוועדה המקומית תל אביב אישרה תוספת שטח של 25% לבניית דירות שיימכרו בשוק החופשי בנימוק שהן יספקו תמריץ כלכלי להקמת הפרויקט. אלא שהיקף הבנייה חרג מזה שבסמכות הוועדה המקומית לאשר, והיה צורך באישור הוועדה המחוזית תל אביב. בנובמבר 2021 הוועדה המחוזית החליטה לא לאשר את התוכנית בטענה כי אי אפשר להוסיף דירות למגרש שהייעוד שלו מלונאי. טענתה נשענה על פרשנות של משרד המשפטים לתוכנית המתאר הארצית לבתי מלון, שעל פי אחד הסעיפים בה, מוסדות התכנון לא יכולים לגרוע שטח שסומן בייעוד למלון, אלא אם הם מייצרים בדיוק את אותו מספר חדרים במגרש אחר. אלא שבפרויקט הנדון אין הפחתה במספר חדרי המלון, אלא רק תוספת של דירות. על פי הפרשנות של משרד המשפטים ומשרד הפנים, שלו כפופה הוועדה המחוזית, שילוב של דירות במתחם מלונאי גורע מהאיכות המלונאית ולכן אינו אפשרי. משום כך מקודם כיום תיקון לתוכנית המתאר הארצית למלונאות שיבהיר במדויק באילו מקרים יתאפשר לשלב דירות בפרויקט מלונאי.
בפברואר 2023 עתרו היזמים לבג"ץ נגד העמדה של הוועדה המחוזית ומשרד הפנים, ובמקביל התוכנית העסקית הוצגה למשרד התיירות, שבניגוד לעמדתו המסורתית החליט להמליץ על שילוב מגורים בשיעור של 20% מכלל זכויות הבנייה.
כעת גם עיריית תל אביב נרתמת למאמץ לאפשר לנקשים לבנות מלון ודירות, והיום (רביעי) תבקש את אישור הוועדה המקומית להעלות את התוכנית למועצה הארצית לתכנון ובנייה. טענת העירייה היא כי התוכנית אינה פוגעת בייעוד המלונאי של המגרש משום שמספר חדרי המלון לא צומצם, אלא רק התווספו לפרויקט דירות. העירייה לא מעוניינת לחכות להכרעת בג"ץ, והיא פועלת כעת בדחיפות מחשש שהבור שקיים בשטח יקרוס, וכן כדי להאיץ בניית חדרי מלון ושטחים לצורכי ציבור.