סגור
אזור התעשייה של כפר סבא
אזור התעשייה של כפר סבא (צילום: אלי דסה)

"התעמרות קשה": ראש עיריית כפר סבא ניסה להדיח את מהנדסת העיר, ונכשל

ישיבת מועצת העיר דחתה את הניסיון של ראש העיר רפי סער לפטר את המהנדסת עליזה זיידלר גרנות; הוא האשים אותה ביציאה לחופשה ממושכת שלא על דעתו בזמן אירועי אוקטובר ובהתנהלות לא מקצועית; היא מצידה הציגה טענות על כשלים לכאורה בהתנהלות בתחום התכנון הבנייה, ויחס פוגע מצד סער

ישיבה סוערת של מועצת העיר כפר סבא, שנערכה אתמול (ה') הוקדשה לאשרור ניסיון של ראש העיר, רפי סער, לפטר את מהנדסת העיר, האדריכלית עליזה זיידלר גרנות. אולם המהלך נבלם על ידי המועצה, שהחליטה ברוב של 12 מול שלושה לדחות את הליך הפיטורים.
במסמך ששלח סער לזיידלר גרנות לפני כשבוע הוא האשים אותה ביציאה לחופשה ממושכת שלא על דעתו בזמן אירועי אוקטובר, ובעיקר, בהתנהלות לא מקצועית שחיבלה לכאורה בקידום תוכניות ויוזמות בנייה. המהנדסת הציגה מצידה טענות על כשלים לכאורה בהתנהלות בתחום התכנון והבנייה, וכן התעמרות אישית שהופנתה אליה.
סער כתב למהנדסת העיר כי "עם פרוץ ארועי אוקטובר, מיד אחרי ה-7.10, בשעה שהעיר כפר סבא נמצאת בכאוס של ממש, וחרף בקשתי המפורשת לחזרתך לארץ, התעלמת מבקשה זאת, וחזרת לארץ הרבה אחרי כן. בהתנהלותך זאת הותרת למעשה את העיר במצב חירום בלי שהדמות ההנדסית הבכירה בה נוכחת, כמי שאמורה לנהל ולפקד על מכלול ההנדסה". עוד הוסיף כי "במהלך השנה האחרונה התקבלו בלשכתי אין ספור תלונות של יזמים, מתכננים, ובעלי עניין, המלינים על התנהלותך, דרך עבודתך והקשר שלך עימם".
זיידלר גרנות טענה מצידה לאי סדרים חמורים לכאורה של עבודת העירייה בכל מה שקשור לענייני תכנון ובנייה. במסמך שחילקה לחברי מועצת העיר כתבה כי "מאז הזימון האחרון (לשימוע) חלפו כחודשיים וחצי, תקופה לא קצרה, שבה עברתי התעמרות אישית קשה לרבות פגיעה קשה בתפקיד מהנדס העיר ולא רק בי כאדם. ניתנו הוראות לגרש אותי מדיונים שבהם הייתי צריכה להשתתף מתוקף תפקידי; ביקשו מעובדיי שלא לעדכן אותי בנושאים שונים, לרבות נושאים סטטוטוריים; לא לכתב אותי על הודעות דוא"ל; לא להזמין אותי לפגישות עבודה, שעל כל אלה יש לי כמובן אחריות מקצועית מתוקף תפקידי".
היא נתנה כמה דוגמאות המעידות על התנהלות מקצועית לא תקינה לכאורה: "ב-7.8 התקיימה ישיבת עבודה ראשונה עם הקבלנים שזכו במכרזים של תמ"ל 1088, קריית הצעירים. ישיבה זו זומנה ע"י אדריכלית העיר ומנהל הפרויקט. כמובן שזומנתי גם אני לישיבה חשובה זו להתנעת שלב הוצאת ההיתרים. להפתעתי, הודיעה לי אדריכלית העיר יום קודם, כי ראש העיר הורה לה לבטל את השתתפותי בישיבה. כמובן שלא יכולתי להסכים עם דרישה בלתי סבירה זו, והופעתי לישיבה מתוקף תפקידי וחובתי המקצועית וכמי שתידרש בעתיד ללוות את הקמת הבניין מהגשת הבקשה ועד למתן תעודת אכלוס. במהלך ההמתנה לתחילת הישיבה, יחד עם כל הקבלנים במבואת הכניסה לחדר הישיבות, יצא ראש העיר מחדר הישיבות ודרש בקול רם, בפני כל הנוכחים, שאצא משם. משסירבתי לעשות כן ואמרתי שזו זכותי וחובתי להישאר, הורה לעובדי העיריה להוציא אותי ולקרוא לבטחון".
עוד הוסיפה גרנות זיידלר כי "במהלך עשרת שבועות אלו, מאז בוטל הדיון הקודם לשימוע, התקיימו ישיבות כמעט מדי יום עם עובדי מינהל ההנדסה הכפופים לי, בנושאים מקצועיים מסוגים שונים, הקשורים ישירות אלי ותחומי אחריותי. לישיבות אלה לא זומנתי ונדרשתי להתעדכן ישירות מהם לגבי הנחיות עבודה. המידור שלי מפגישות אלה פגע באופן קשה בעובדים ובי, בחובת האמון שלהם כלפי וכלפי המערכת והתחלה בפירוק שיטתי של מינהל ההנדסה".
מאיגוד מהנדסי ואדריכלי ערים נמסר: "אנו מברכים את זיילר גרנות על מאבקה לשמור על ערכים מקצועים ולהיות שומרת הסף של תושבי העיר כפר סבא. איגוד מהנדסי ואדריכלי ערים גאה על התמיכה והסיוע שנתן לה במהלך מאבקה הצודק".
בחודשים האחרונים נרשם גל שינויים במחלקות ההנדסה של העיריות בישראל. כך למשל מהנדס העיר חולון, האדריכל אביעד מור, הודיע אתמול על החלטתו להתפטר, אחרי שמונה שנים בעירייה, תחילה כאדריכל ואחר כך כמהנדס העיר. מור כיהן בתפקידו האחרון רק שנתיים.
בשבוע שעבר נודע כי אורית מרץ, שהיתה מהנדסת הוועדה המרחבית מורדות הכרמל, תחליף את אריאל ווטרמן בתפקיד מהנדס העיר חיפה; אורן און עזב את תפקידו כאדריכל העיר לוד ומונה לתפקיד המקביל ברעננה; שי אללוף עזב את תפקידו כאדריכל העיר רמת גן והתמנה למהנדס העיר רמת השרון; האדריכל גיא דוננפלד עזב את תפקידו כמהנדס העיר דימונה והתמנה לתפקיד המקביל בבית שמש; והאדריכל זיו גדון עזב את תפקידו כמנהל מחלקת התכנון בבאר שבע והתמנה למהנדס העיר מודיעין. בנוסף, מהנדס העיר נשר, לאון גורדצקי, ומהנדס העיר נהריה, ֵפארס דאהר, הודיע על התפטרותם.