בניגוד להסכמים הקואליציונים: חוק ההסדרים מסמן שדה תעופה בינלאומי בצפון
בניגוד להסכמים הקואליציונים: חוק ההסדרים מסמן שדה תעופה בינלאומי בצפון
ערב הקמת הממשלה התחייבו ראשי סיעות הקואליציה כי הממשלה תפעל לביטול הקמתו של שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל; אלא שבחוק ההסדרים, חלופת עמק יזרעאל היא החלופה היחידה שמופיעה, ולא חלופת נבטים - לה מתנגד משרד הביטחון
שדה התעופה הבינלאומי המשלים הנדרש בישראל יוקם, לפי חוק ההסדרים, דווקא ברמת דוד שבעמק יזרעאל, ולא בנבטים בנגב, כפי שנקבע בקווי היסוד בהסכמים הקואליציונים עליהם חתמו ראשי הסיעות עם הקמת הממשלה החדשה בחודש יוני האחרון.
מדובר בסעיף אשר "מסתתר" בנספח לטיוטת חוק ההסדרים, והוא אחד מתוך רשימת סעיפים שכותרתם "פרויקטים להקמת תשתיות לאומיות".
הסעיף מתייחס ל"הקמת שדה תעופה משלים ברמת דוד", בעוד חלופת נבטים כלל לא מוזכרת. מדובר בהפתעה גמורה, שכן בקווי היסוד של ההסכמים הקואליציונים צוין כי סיעות הקואליציה בתקופת כהונת הכנסת ה-24 יפעלו לביטול חלופת הקמתו של שדה תעופה ברמת דוד בעמק יזרעאל.
"במחשכים, בתוך מסמך בן מאות עמודים, בניגוד לעמדות של מרבית משרדי הממשלה ובעלי העניין הרלוונטיים, וכן בניגוד להצהרות של רבים ממרכיבי הקואליציה הנוכחית, ובהם שרת התחבורה מיכאלי, מוצע לקבוע בחוק ההסדרים כי שדה התעופה ברמת דוד, הוא שיקודם ולא שדה התעופה בנבטים", מסרו בחברה להגנת הטבע.
"צר לנו להגיד, אבל לא רואים כל יום מחטף בכזה סדר גודל, שבמסגרת חוק ההסדרים, הכולל אלפי סעיפים, הושתל סעיף שמפנה לתיקון החלטת ממשלה, באמצעות נוסח עם רשימת פרויקטים, שלא פורסם, ובאמצעותו מבקשים לקבל החלטה כל כך דרמטית שתקבע האם צפון הנגב יפותח, או שמא עמק יזעראל ייהרס. על הממשלה לקבל את ההחלטה המתבקשת לקדם את שדה התעופה בנבטים, כשדה הבינלאומי המשלים של ישראל".
על פי החלטת ממשלה, ולאור הצורך של מדינת ישראל בשדה תעופה בינלאומי נוסף, בוחנת המועצה הארצית לתכנון ובנייה בשנים האחרונות תכנון של שתי חלופות להקמת שדה תעופה משלים: חלופה אחת בנבטים שבנגב, וחלופה נוספת ברמת דוד שבעמק יזרעאל בצפון. שתי החלופות מקודמות על ידי מינהל התכנון ונבחנות במועצה הארצית לתכנון ובנייה.
מבין שתי החלופות, קיים קונצנזוס של משרדי הממשלה וראשי הרשויות המקומיות בצפון ובדרום, אשר תומכים בחלופת נבטים, שתסייע לפיתוח הנגב, בעוד חלופת רמת דוד, תביא לפגיעה בערכים סביבתיים גבוהים המאפיינים את עמק יזרעאל. יחד עם זאת, במשרד הביטחון מתנגדים בחריפות להקמת שדה תעופה בנבטים בשל מגבלות ביטחוניות, ועל פי הערכות המשרד מפעיל לחצים כבדים על הממשלה כי חלופת נבטים לא תיכלל בהכרעה.
השבוע התייחסה מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר לנושא וציינה כי נתב"ג מתוכנן היום ל-16 מיליון בשנה, ולפני הקורונה כבר עמד מספר הנוסעים על 24 מיליון בשנה.
לפי הנתונים, בכל שנה נרשמת עליה של 15% במספר הנוסעים. "בשנת 2050 יהיו 80 מיליון טיסות בשנה, וכל עוד המצב יישאר על כנו, נתב"ג יקרוס תוך שנתיים שלוש", אמרה זילבר. "הקורונה רק האטה את הקריסה, אבל עם ישראל אוהב לטוס. אנחנו מקדמים שתי תוכניות, גם ברמת דוד וגם בנבטים, וחייבת להתקבל החלטה, כאשר יכול להיות שבסוף נצטרך אפילו את שניהם. מה שבטוח שאם לא נגיע להחלטה נהיה בקריסה".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "שרת התחבורה מרב מיכאלי מתנגדת להקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל, ותפעל להורדת סעיף זה מחוק ההסדרים. במקביל, תוביל השרה עבודה למציאת המקום המתאים להקמת שדה תעופה משלים".