למרות הביקורת - הות"ל תדון בהפקדת תוכנית להקמת שדה תעופה חדש בחדרה
למרות הביקורת - הות"ל תדון בהפקדת תוכנית להקמת שדה תעופה חדש בחדרה
ע"פ התוכנית, יוקם שדה תעופה לטיסות אזרחיות על שטח בגודל 765 דונם באופן שיאפשר לממש את הבנייה באתר שדה התעופה בהרצליה. מאיה טופול, אדר' העיר חדרה: "בית אליעזר, שכונה של יותר מ-8,000 יח"ד, נמצאת במרחק של 400 מ' משדה התעופה. חלם זה כאן"
תוכנית תת"ל 74, שדה תעופה אזרחי חדש בחדרה, נדונה לראשונה בות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) ב-2021, אך לא קודמה מאז, מסיבות שונות. אך בשבוע הבא תחזור התוכנית לדיון בוועדה לקראת הפקדה והעניין מעורר מידה של התרגשות. מצד אחד קידומה יאפשר את מימוש הבנייה באתר שדה התעופה בהרצליה. מצד שני, כך לפי עיריית חדרה, הוא יגרום לפגיעה קשה באיכות החיים של תושבי העיר וגם ביכולת לקדם בנייה עתידית.
לפי התוכנית, יוקם שדה תעופה על שטח בגודל 765 דונם, ממזרח לשכונת בית אליעזר בחדרה, ממערב לתוואי מסילת הברזל המזרחית, ומצפון לכביש 9. שדה התעופה יכלול תעופה קלה, תעופה מסחרית, הדרכת טיס ואימונים שוטפים, טיסות ניסוי, טיסות פרסום אווירי, מוניות אוויר, טיסות פרטיות ותעופה ספורטיבית.
המתנגדת העיקרית לתוכנית היא עיריית חדרה שחוששת מההשלכות הסביבתיות והתכנוניות של התוכנית. מאיה טופול, אדריכלית העיר חדרה, מסרה לכלכליסט: "שדה התעופה הזה מיועד לטיסות אזרחיות. יקומו פה ארבעה בתי ספר לטיסה. זה רעש אימים, יום ולילה, כל יום. הם מנסים לפתור בעיה בעיר אחת באמצעות פגיעה בעיר אחרת. על מנת להרחיק את המפגע מהרצליה, כמו גם לאפשר שם בנייה חדשה, הם מצאו את הפתרון הקל והנוח להעביר את השדה לחדרה. זה לא הפעם הראשונה שחדרה היא האכסניה של כל התשתיות של המדינה, שאף אחד לא רוצה אותן".
עוד אמרה כי "לשדה התעופה יהיו גם השלכות על ההתפתחות העתידית של העיר, כלומר על ההתחדשות העירונית, כי הוא לא יאפשר בנייה לגובה. ביד אחת מנחיתים עלינו שדה תעופה, ובו זמנית דוחפים לנו את תוכנית תמ"ל 3002. בית אליעזר, שכונה של יותר מ-8,000 יח"ד, נמצאת במרחק של 400 מ' משדה התעופה. חלם זה כאן".
רון שגן, חבר מועצת העיר חדרה, ומוביל המאבק המקומי בשדה התעופה, מסר לכלכליסט: "רשות שדות התעופה מנסה לדחוף שדה במקום בו תהיה פגיעה באיכות חיי התושבים, בערכי טבע ונוף וביכולתה של חדרה להתפתח כמטרופולין אזורי. מאידך, רת"א מסרבת להעביר בקביעות את פעילותה לשדה תעופה קיים, כי מסתבר שחיפה רחוקה מדי לפרחי הטיס מתל אביב. אנו מתכוונים להמשיך להילחם בתוכנית הזו בכל הכלים הציבוריים המשפטיים והתכנוניים"
נקודת המוצא של החברה להגנת הטבע בנושא שדה התעופה, בנייר עמדה שנשלח למנהל התכנון עוד ב-2021, היא שיוזמת התוכנית היא חריגה מעקרונות התכנון הארצי: "תמ"א 35 , התוכנית הבכירה בישראל, אשר מתווה את עקרונות התכנון הראשיים בישראל, לא מאפשרת הקמת תשתיות פוליגונליות, להבדיל מתשתיות קוויות (למשל, צינורות הולכת מים וגז, קוי חשמל. ג.נ), בשטח מכלולי הנוף. אמנם, החוק מאפשר לות"ל לקדם כל תוכנית סטטוטורית שהיא, אך פגיעה כה בוטה באחד הרכיבים היסודיים של תמ"א 35, היא בלתי מתקבלת על הדעת".
בחברה להגנת הטבע מתריעים מפגיעה לא הפיכה בערכי נוף וטבע. "האזור המזרחי של חדרה מייצג עד היום בצורה מפוארת את ענף הפרדסנות, שהיווה אבן ראשה בחקלאות הישראלית לאורך השנים. הנוף של גבעות חמרה אדומות עם חקלאות פרדסים ומטעים הוא ייחודי לאזור זה. הקמת השדה תוביל להיעלמות הנוף וערכי המורשת, ותשאיר מקבצי פרדסים ומטעים קטנים שאינם מייצרים תמונת נוף שלמה. מבחינה נופית, על מנת לייצר משטח נחיתה ישר ייאלצו בהקמת השדה להגביה את פני השטח בכ-8 מטר ויותר מעל הסביבה הטבעית בשלושה צדדים. הגבהה זו, בתוספת מבנים בגובה של עד 4 קומות, ישנו לחלוטין את הנוף הנוכחי של האזור". פניית כלכליסט למנהל התכנון בנושא לא נענתה.