דחיית הפינוי בכפר שלם תעלה 100 מיליון שקל בחודש
דחיית הפינוי בכפר שלם תעלה 100 מיליון שקל בחודש
שרת התחבורה מירי רגב מבקשת להמנע מתמונות של פינוי תושבים וגורמת לעיכוב בהקמת הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה. משרד האוצר דורש להקפיא את המכרזים. משרד התחבורה: "לא סמכות שלכם"
חברת נת"ע, שמקימה את הרכבת הקלה בגוש דן, הודיעה בשבוע שעבר למנכ"ל משרד התחבורה כי אי־פינוי מתחם כפר שלם מונע את השלמת המכרז בקווים הירוק והסגול ולכן יש לדחותו. בעקבות זאת ביקש סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי שיינין לכנס את דירקטוריון החברה כדי לדון במשמעות הדחייה ולבחון חלופות.
הרקע לכך הוא חילופי האשמות בין משרד התחבורה ומשרד האוצר בנוגע לעיכוב הפינוי בכפר שלם — שמונע מנת"ע לבצע עבודות תשתית לטובת מקטע הקו הסגול. עלות העיכובים בפרויקט מוערכת בכ־100 מיליון שקל לחודש למשק בשל המשך עבודות התשתית שיובילו לפגיעה כלכלית בעסקים המצוים על תוואי הקווים והחמרת גודש בגוש דן.
אם ההכרזה על הזוכים במכרז לא תידחה תתווסף לכך עלות תקציבית של כ־50 מיליון שקל נוספים בחודש, בעקבות תשלומים שהמדינה תאלץ להעביר על פיגורים בתחילת העבודות.
"רוב התוואי כבר פנוי"
לפני כשלושה שבועות, בכירים במשרד האוצר שלחו מכתב למנכ"לי נת"ע ומשרד התחבורה בו ציינו שיש לדחות את ההכרזה על הזוכה במכרז של הקו הסגול. הסיבה לדחייה היא שאם יוכרז זוכה במכרז והפרויקט יתעכב, כפי שצפוי, המדינה תאלץ לשלם לזכיין סדר גודל של 50 מיליון שקל פיצוי בחודש. בתגובה למכתב השיב מנכ"ל משרד התחבורה עופר ארז כי "אין הצדקה לקביעתכם לפיה יש לעצור את ההליך המכרזי" וזאת מפני ש"רוב התוואי כבר פנוי". במכתב מצוין גם שמשרד התחבורה הוא זה שבסמכותו להכריז על חוסר היכולת להכריז על זוכה, ולא משרד האוצר.
לשני המכתבים, של משרד האוצר ומשרד התחבורה ענה חיים גליק, מנכ"ל נת"ע. גליק מציין שאי אפשר לקדם את מכרז הקו הסגול וכן שאי־הפינוי בכפר שלם מונע את קידום הקו הירוקן. לפי גליק, אין אפשרות לקדם תכנון מפורט במקטע כפר שלם ללא פינוי מלא של החלקות המופקעות, ושהסמכות על הכרזה על זוכה במכרז נתונה אך ורק לוועדת המכרזים של נת"ע וששיטת מכרז ה־PPP של הקו הירוק והסגול, שבהם יש שותפות בין המגזר הציבורי לפרטי, אינה מאפשרת בחירת זוכה לקו אחד בלבד.
בתגובה לכך השיבו ברשות החברות כי "קיבלו בפליאה" את ההחלטה של נת"ע ושל משרד האוצר בנוגע להקפאת הליך המכרז בקו הסגול. שיינין מתאר כי דחייה על הכרזת הזוכה תוביל לעיכוב בלוח הזמנים של הפרויקט ולפגיעה כלכלית וחברתית עצומה ודרש את כינוס הדירקטוריון נת"ע כדי לדון במשמעותה.
השרה דרשה להגדיל פיצויים
סוגיית פינוי הבתים בכפר שלם החלה כבר ב־2017 עם אישור לקניית השטח מהתושבים בתמורה לפיצויים תוך מו"מ עם התושבים על פינוי בהסכמה. ב־2017 היו בכפר שלם כ־100 מבנים שהיו מיועדים לפינוי, מתוכם נותרו היום כ־25 מבנים שעדיין לא פונו מפני שאינם עומדים בקריטריונים לפיצוי. סוף 2019 נקבע הסדר פיצויים לתושבי כפר שלם המבוסס על ותק בשכונה ועל סטטוס משפחתי, במקביל נקבע 1 במרץ 2020 כתאריך פינוי המבנים. שר התחבורה אז, בצלאל סמוטריץ', ביקש לדחות את הפינוי למועד מאוחר יותר ולהגדיל את הזכאות לפיצוי. ובעקבות כך נדחה הפינוי לאפריל 2020, ולאחר מכן ליולי 2020 עקב משבר הקורונה.
ב־23 ביולי 2020, הודיע מנכ"ל משרד התחבורה מלכה, כי פינוי המתחם יידחה כדי להגיע להסכמות עם כמה שיותר תושבים, זאת כדי להימנע מעימותים או מפינוי אלים, ובשל התגברותהתחלואת בקורונה.
חמישה ימים אחר כך התקיים דיון אצל שרת התחבורה מירי רגב בנוגע לפינוי. היא הטילה על המנכ"ל מלכה לייצר מתווה פיצויים נדיב יותר. מלכה הקים ועדה במטרה למנוע פינוי בכוח. מאז שהוקמה הוועדה לא נקבע תאריך פינוי חדש.
לפי מתווה הפיצוי האחרון שאושר במאי 2020 המדינה תיתן פיצוי שנע בין 350 אלף שקל למשפחות צעירות שמפונות ל־1.7 מיליון שקל למשפחות הדור הראשון והשני להתיישבות בכפר שלם. גודל הפיצוי תלוי בוותק, בבעלות, בזיקה לרכוש ומספר הילדים של כל משפחה, והפיצוי יינתן לכל מי שגר מעל 10 שנים ברצף בכפר שלם. במקביל, פועל משרד התחבורה למצוא פתרונות לתושבים שאינם מסכימים למתווה הפינוי.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "אורך מקטע כפר שלם בקו הסגול 350 מטר ורובו פונה. משרד התחבורה הנחה את נת"ע לקדם את העבודות לאורך התוואי, כולל בשטחים שפונו בכפר שלם. פינוי של מספר בתים עוכב בשל החלטת בית המשפט שהורה לעכב את הפינוי עד אפריל 2021, וכן לצורך בדיקה נוספת של זכאויות המפונים. נושא הפינוי ייבחן שוב בקרוב. מנת"ע לא נמסרה תגובה.