סגור

בלעדי לכלכליסט
תל אביב בדרך לאשר עוד מתחם יוקרה ממערב לנווה צדק

הוועדה המקומית צפויה לדון היום במיזם מנשייה, שבו 636 דירות ו־746 חדרי מלון. הערכה: שווי השטח, שכיום לא ניתן לבנות בו, יגיע ל־3 מיליארד שקל

עיריית תל אביב מקדמת את תוכנית הבנייה החדשה על פיסת הקרקע היוקרתית בעיר, במתחם מנשייה שממערב לנווה צדק. ל”כלכליסט” נודע כי היום צפויה לעלות לדיון בוועדה המקומית התוכנית לבניית פרויקט בן כ־100 אלף מ"ר, הכולל 636 דירות ו־746 חדרי מלון. בסיום הדיון הוועדה תצביע על אישורה והפקדתה להתנגדויות. רשות מקרקעי ישראל היא בעלת הקרקע העיקרית, ורק חלק קטן מהשטח שייך לעיריית תל אביב.
ההערכות הן כי עם אישורה של התוכנית שווי הקרקע יאמיר. לדברי שמאי התוכנית משה פרידמן, שותף בכיר במשרד ברק פרידמן, קפלנר, שימקביץ' ושות’, שוויין הכולל של קרקעות הפרויקט, שכיום לא מתאפשר לבנות בהן, צפוי לעלות מעל 3 מיליארד שקל".
התוכנית חולשת על כ־120 דונם, הגבול המערבי הוא רחוב קויפמן מול חוף צ'ארלס קלור ומוזאון האצ"ל; בדרום היא גובלת ברחוב אילת, כאשר המבנה ששימש למוזאון בית האוסף לתולדות צה"ל ומתחם התחנה הוכנסו לגבולות התוכנית ומיועדים לשימור; הגבול המזרחי של התוכנית הוא רחוב ברנט הסמוך למרכז סוזן דלל; והצפוני הוא רחוב שנקר שמעבר לו בית התעשיינים ובית הטקסטיל. רוב השטח אינו מפותח והוא משמש בעיקר לחניון ציבורי. מתחם התחנה הוא שטח ציבורי ויישמר כך.
2 צפייה בגלריה
מרחב מנשייה הדמיה
מרחב מנשייה הדמיה
הדמיית שכונת מנשייה לאחר התוכנית
(תכנון והדמיה: משרד דרמן ורבקל אדריכלות)
השמועות על קידום התוכנית עוררו בשנים האחרונות התנגדות מצד תושבים שחששו כי גינת מנשייה, שמשתרעת על כ־12 דונם, תבוטל. אלא שעל פי נתוני התוכנית, נראה כי התוכנית דווקא משפרת את המצב משום שכ־52 דונם מהמתחם מסומנים כשטחים ציבוריים, מוסדות ציבור וכיכר עירונית פתוחה. העירייה שמרה על היקף רחב יחסית של שטחים פתוחים לציבור וצמצמה את זכויות הבנייה שם.
הבנייה בשטח הוגבלה לשמונה קומות בסמוך לים ושלוש קומות בלבד באזורים שקרובים לנווה צדק, בעוד לאורך רחוב קויפמן מצפון למתחם נבנו בעבר בניינים בני 25 קומות. המלונות יתפסו כ־45% משטחי הבנייה. עקרונות אלה מבוססים על תוכנית המתאר של תל אביב תא/5000, שבה כבר נקבע כי בשטח תתאפשר רק בנייה נמוכה ושהאזור מוטה מלונאות. עיקר הבנייה יהיה בשטח שבו החניון הגדול שפועל כיום בכניסה לתחנה הישנה. במקומו ייבנה חניון תת־קרקעי חדש.
התוכנית תיצור רחובות שיאפשרו הליכה רציפה מנווה צדק למבואות הצפוניים של יפו. פארק המסילה יוארך ותתאפשר בו הליכה דרך כיכר עירונית עד רחוב קויפמן והים. חזית הבניינים תהיה מסחרית כך שצפוי להיווצר רחוב שוקק.
2 צפייה בגלריה
מתחם התחנה תוכנית בניה חדשה
מתחם התחנה תוכנית בניה חדשה
מנשייה. התוכנית שמרה על היקף רחב יחסית של שטחי ציבור
(צילום: יאיר שגיא)
בעבר היו כמה ניסיונות לקדם תכנון של המתחם הזה, אך התוכניות הללו כשלו משום שכללו היקפי בנייה עצומים וכבישים מהירים שעוררו את התנגדות התושבים. אדריכל התוכנית אלי דרמן, ממשרד דרמן ורבקל, אמר ל”כלכליסט”: "התוכנית היא מהלך היסטורי שמאפשר לשקם מרחב הרוס וחסר שימוש, ובאמת לחבר סוף־סוף את תל אביב ליפו. התוכנית עושה זאת בצורה רגישה, אין מחלפים ודרכים מהירות, ורק רחובות המותאמים להולכי רגל".
לנוכח המיקום האטרקטיבי, ההערכות הן כי הדירות בפרויקט יימכרו בכ־70־100 אלף שקל למ”ר, כך שמחירה של דירה לא גדולה במיוחד עשוי להגיע לכ־10 מיליון שקל.
ב־2019 פונה מוזיאון בית האוסף והועתק ללטרון. פינוי המוזאון וקידום התוכנית הם תולדה של הסכם רחב שנחתם באוקטובר 2017 בין צה"ל, רשות מקרקעי ישראל, רשות שדות התעופה, חברת נמלי ישראל, עיריית חיפה וחברת נמל חיפה.