$
הכסף

ניתוח כלכליסט

ישראל כץ יכריע: תחרות לסוכני ביטוח או כניעה להם

רשות שוק ההון הודיעה כי תיתן לחברת האשראי מקס רישיון לשווק ביטוח; בתגובה הודיע יו"ר הקואליציה כי כבר בשבוע הבא תעלה הצעת החוק שלו למניעת המהלך. ההכרעה תגיע לשר האוצר - שטרם הביע עמדה

עירית אבישר 07:0809.06.20

הקרב על מתן רישיון סוכנות ביטוח לחברות כרטיסי האשראי הגיע אתמול לשיא: יו"ר רשות שוק ההון ד"ר משה ברקת לא התרגש מההתנגדות במגרש הפוליטי, והודיע כי חתם על רישיון סוכנות ביטוח לחברת כרטיסי האשראי מקס.

 

 

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר הודיע במקביל כי סיכם עם יו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג כי כבר בשבוע הבא יעלה בוועדת השרים לחקיקה החוק שהציע האוסר על גופים העוסקים בסליקת תשלומים (כמו חברות כרטיסי אשראי) לקבל רישיון לשיווק ביטוח. נראה כי כעת יעבור הכדור לשר האוצר ישראל כץ, שבכוחו להפיל את הצעת חוק ולגבות את ברקת עליו הוא ממונה.

שר האוצר ישראל כץ (מימין) ויו"ר רשות שוק ההון משה ברקת. תחרות בשוק הביטוח שר האוצר ישראל כץ (מימין) ויו"ר רשות שוק ההון משה ברקת. תחרות בשוק הביטוח צילומים: אוראל כהן, אבי מועלם

 

הסיטואציה הזו מביאה לשיא קרב עתיר היצרים בין סוכני הביטוח, שהם בעלי לובי פוליטי חזק לבין הרגולטור האחראי עליהם. לשכת סוכני הביטוח בראשות ליאור רוזנפלד מתנגדת נחרצות לכניסתה של מקס, החולשת על 25% משוק כרטיסי האשראי בישראל. הסוכנים טוענים כי התחרות מול מקס אינה הוגנת, בעיקר על רקע המידע הרב הקיים בחברת כרטיסי האשראי על לקוחותיה.

 

אלא שברקת, מגובה באישורה של רשות התחרות נחוש לאפשר למקס להקים סוכנות ביטוח, מתוך מחשבה כי הדבר יגביר את התחרות, ויוביל לירידת מחירים

לציבור.

 

1. הכדור אצל ישראל כץ

עקרונית, בידי ברקת הסמכות להחליט בנושא, אולם סוכני הביטוח גייסו לא מעט חברי כנסת שיצדדו בהם במניעת המהלך. באחרונה הגיש יו"ר הקואליציה מיקי זוהר הצעת חוק שאמורה למנוע מחברות כרטיסי האשראי לקבל רישיון של סוכנות ביטוח. אתמול הודיע זוהר כי סיכם עם יו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג כי הצעת החוק תעלה בוועדת השרים בשבוע הבא. מדובר בהצעת חוק בעייתית, שלמעשה עוקפת את סמכות הרגולטור באמצעות חקיקה.

בלשכת סוכני הביטוח אומרים כי "המילה האחרונה טרם נאמרה", וכבר מיהרו לשכור את משרד עורכי הדין יגאל ארנון לקראת עתירה לבג"ץ.

אולם נראה כי הכדור נמצא כרגע אצל שר האוצר ישראל כץ. רשות שוק ההון היא אמנם גוף עצמאי, אבל כץ הוא השר הממונה עליה. אם ירצה יוכל לבלום את המהלך, ואם ירצה יוכל להפיל את הצעת החוק שהוגשה נגד המהלך, באמצעות ועדת השרים לענייני חקיקה. אפשר להעריך בזהירות כי ברקת לא היה מתקדם במהלך אלמלא ידע שמשרד האוצר והשר תומכים בכך, אולם כץ עדיין לא אמר זאת רשמית. נכון לכתיבת שורות אלה לא התקבלה התייחסות מהשר לסוגיה.

 

2.תקדים הסוכנות האובייקטיבית

במסגרת הרישיון שקיבלה מקס, היא תוכל בשלב הראשון למכור ביטוחי רכב, דירה, נסיעות לחו"ל וביטוח לעסקים קטנים. עוד נקבע כי בשלב ראשון תעבוד מקס באמצעות פיילוט עם חברת ביטוח אחת, אולם בעוד שנתיים היא תחויב לעבור למודל של ייעוץ אובייקטיבי, כלומר לעבוד עם לפחות 5־6 חברות ביטוח (קביעת המספר תיעשה מול רשות שוק ההון), והתגמול שהיא תקבל מכל החברות יהיה זהה.

 

זהו החלק המעניין ביותר ברישיון שקיבלה מקס: תקדים בו סוכנות ביטוח מחויבת לעבוד עם כמה חברות ולקבל מהן תגמול זהה, וזאת במטרה לוודא שהיא מייעצת באובייקטיביות, ולא מעדיפה אף חברת ביטוח משיקולי תגמול.

 

רון פאינרו, מנכ"ל מקס רון פאינרו, מנכ"ל מקס צילום: בני גמזו לטובה

 

ברשות שוק ההון דרשו זאת בכדי לרסן את כוחה של מקס, שהיא אכן שחקן גדול שנכנס לתחום שיווק ביטוח, אולם מבחינתם זו רק ההתחלה. ברשות שוק ההון היו רוצים שבהמשך גם שאר סוכנויות הביטוח יעבדו במודל אובייקטיבי, שמונע מצב בו מעדיפים למכור פוליסה של חברת ביטוח מסוימת משיקולי תגמול לסוכן.

 

לשם כך נדרשים שינויים בחקיקה, וסביר המלחמה הנוכחית של סוכני הביטוח נגד מקס תהיה פתיח חיוור לעומת מה שיעשו אם יתקדם מהלך שכזה. ועדיין, ברגע שתקדים מתרחש, קל יותר ליישם אותו במקומות נוספים.

 

3. סיסמאות או בשורה אמיתית?

אחת הטענות של המתנגדים לכניסת מקס לתחום הביטוח היא שמדובר בתחום מבוזר. ישנם סוכני ביטוח רבים, אז מדוע צריך עוד סוכנות ביטוח, ועוד כזו שיש לה מידע רב על לקוחותיה, שהיא עלולה לנצל לרעה.

 

אמנם שוק סוכנויות הביטוח כולל סוכנים רבים, אך לפי נתוני רשות שוק ההון 80% מהביטוחים האלמנטריים נמכרים, נמכרים ע"י 20% מהסוכנים. כלומר השוק נשלט ע"י הסוכנויות הגדולות (שחלקן בכלל נשלטות על ידי חברות הביטוח), כך שיש מקום להכניס שחקן גדול וחדש לתחום הזה.

 

ברשות שוק ההון מאמינים כי כניסת מקס תשפר את התחרות ללקוח הן במחיר והן בשירות שיקבל. על הנייר נראה שיש מה לצפות, אלא שניסיון העבר מראה כי לפעמים קיים מרחק בין התאוריה למציאות.

 

כך למשל ברפורמת שטרום הוחלט להפריד את חברות כרטיסי האשראי מהבנקים הגדולים מתוך ציפייה שיצירת שתי שחקניות חדשות ועצמאיות יגדיל את התחרות ויוזיל עלויות ללקוח. בפועל אנחנו רואים שהריבית הממוצעת ללקוחות בהלוואות רק עלתה מאז הופרדו שתי חברות והיא מתקרבת לריבית דו ספרתית.

 

במקס לא מתכוונים להתחרות רק בסוגיות כמו מחיר, אלא רוצים להכניס גם חדשנות לעולם הביטוח. היותם חברת כרטיסי אשראי בעלת תשתית טכנולוגית מפותחת יכולה לסייע להם בכך. כך למשל, היא תוכל להציע כיסוי תכולת הדירה, ולסנכרן בין הביטוח לקנייה בפועל של המוצרים לבית. האם אכן תתרום מקס לתחרות ולחדשנות תחת המגבלות שהוטלו עליה או תהפוך לעוד שחקן בתחום? חובת ההוכחה עליה

x