קונים פחות: ירידה של 30% בשימוש בכרטיסי אשראי בתקופת הסגר
נתוני בנק ישראל מאשרים את חשיפת "כלכליסט" על הירידה בשימוש בכרטיסי אשראי: קריסה של 73% בענף המסעדות, ירידה של 69% בהוצאות פנאי וירידה של 60% בדלק. הקניות ברשתות המזון עלו ב-25%
לאחר חשיפת "כלכליסט" על האינדיקציות הראשוניות לירידה הגדולה בהיקפי הצריכה בכרטיסי אשראי בעקבות הסגר שהוטל על המדינה, מגיעים נתונים בנק ישראל ומציגים תמונת מצב קודרת.
- עסקאות האשראי מראשית אפריל: ההלבשה קרסה ב-70%, הוצאות הדלק נחתכו ב-50%
- על רקע המשבר: סוכני הביטוח פועלים למניעת כניסתן של חברות האשראי לתחום
- הפיקוח על הבנקים מאשר לבנקים לדחות פרסום דוחות הרבעון לסוף יוני
בחודש אפריל, הרכישות ברמה היומית בכרטיסי חיוב בענפי מוצרי חשמל ביגוד וריהוט הראו ירידה של כ-50% ביחס לתחילת השנה, בענף הדלק והתחבורה נראתה ירידה של כ-60% ובענפי הפנאי, חינוך, מסעדות ותיירות נראתה ירידה של יותר מ-70% מרכישות בכרטיסי חיוב ביחס לתחילת השנה.
לעומת זאת, החל מההכרזה הראשונה על המגבלות (16 במרץ) נרשמה עלייה של כ-25% ברכישות בכרטיסי חיוב ברשתות המזון. זהו הענף עם ההוצאה היומית הגבוהה ביותר (189 מיליון שקל בממוצע ביום).
ניתן להבחין בירידה ממוצעת של 30% מהפעילות הכוללת בכרטיסי אשראי, בהשוואה לתקופה שלפני הסגר. מדובר בירידה בהיקף העסקאות מכ-1.1 מיליארד שקל ליום ל-786 מיליון שקל בממוצע.
מהנתונים עולה כי הציבור הגדיל מאוד את הרכישות ברשתות המזון לצד ירידה חדה בצריכת דלק, חשמל, ביגוד וריהוט. בנוסף, נרשמה ירידה של 69% בהוצאות על פנאי וחינוך וקריסה בצריכה בכרטיסי אשראי במסעדות של 73%. בבתי המרקחת לא נרשם שינוי.
נתונים אלו משמשים את בנק ישראל לזהות סיכונים במערכת הפיננסית, לרבות סיכוני אשראי, אבל גם כדי לתקף את תחזיות הצמיחה למשק וגיבוש צעדי מדיניות שיעודדו את הענפים שנפגעו. מגמה של חזרה לפעילות של המשק צפויה להשתקף גם כן בנתונים אלו.