$
הכסף

בלי חו"ל: חברות האשראי יספגו מכה בהכנסות מעמלות

רכישות בחו"ל היוו כ־10% מהכנסותיהן של חברות כרטיסי האשראי ב־2019; עם משבר הקורונה, הן צפויות לספוג ירידה חדה בגלל ביטולי חופשות והקטנת הצריכה והרכישות מאתרים בחו"ל

רחלי בינדמן 22:2205.04.20

מנפיקי כרטיסי האשראי - הבנקים וחברות כרטיסי האשראי - צפויים לספוג מכה בעקבות הירידה החדה בקניות שמבצעים ישראלים בחו"ל, בעיקר בכל הקשור לרכישות מקוונות באתרים בינלאומיים והזמנת טיסות.

 

 

 

 

 

מנתונים שפרסם היום (א') בנק ישראל, נכון ל־2019 עמד מחזור העסקאות בכרטיסי אשראי בארץ ובחו"ל על 360 מיליארד שקל, עלייה של 12% לעומת 2018. העלייה חדה יותר בעסקאות המט"ח: כלל העסקאות בכרטיסי אשראי שבוצעו בחו"ל או דרך רכישה מאתרים בחו"ל הסתכמו ב־31.8 מיליארד שקל, שהם 9% מכלל העסקאות בכרטיסי אשראי ב־2019 וזינוק של 20% לעומת 2018. ההכנסות מחו"ל מהוות כ־10% מההכנסות של מפעילות כרטיסי האשראי (לא כולל הכנסות מהלוואות).

 

הבנקים וחברות כרטיסי האשראי גובים עמלות המרת מט"ח שנעות בין 3%-2.7% מכל עסקה. ישנם לקוחות שזוכים לעמלה מופחתת.

 

משבר הקורונה פרץ בעיתוי בעייתי מבחינתם: לקראת חופשת הפסח. בנוסף, גם חופשות הקיץ וחופשות חגי תשרי - בשני הרבעונים האחרונים של השנה - עלולות להיות בסכנת ביטול. הפעילות בכרטיסי אשראי בחו"ל גבוהה יותר משמעותית ברבעונים אלה.

 

אם נחשב לפי עמלת המרת מט"ח ממוצעת של כ־2% ומחזור רבעוני של כ־8 מיליארד שקל בעסקאות חו"ל, מדובר בהיקף הכנסות של כ־160 מיליון שקל למנפיקי כרטיסי האשראי לרבעון. אך הטיסות לחו"ל מוקפאות לחלוטין, השילוחים לארץ פחתו וכך גם הרכישות המקוונות באתרים בחו"ל, וחל זינוק במספר העובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת ומנסים לחסוך. אם מחזור הרכישות בחו"ל יחתך אפילו ב־50% מדובר בפוטנציאל הפסד הכנסות רבעוני למנפיקות כרטיסי האשראי של כ־80 מיליון שקל.

 

לישראכרט יש 3 מיליון כרטיסים בנקאיים ומיליון כרטיסים חוץ בנקאיים. ב־2018 עמדו הכנסותיה מעמלות המרת מט"ח על 162 מיליון שקל (ב־2019 החברה ביצעה שינוי סיווג ולא מסרה נתונים מתוקננים); למקס, שעמלות המרה המט"ח שלה ב־2019 הכניסו 103 מיליון שקל, 1.4 מיליון כרטיסים בנקיים ו־660 אלף חוץ בנקאיים; לכאל, שב־2019 הכניסה 128 מיליון שקל מעמלות המרת מט"ח, 1.6 מיליון כרטיסים בנקאיים ו־1.25 מיליון חוץ בנקאיים.

x