משבר הקורונה
הבנקים קיבלו היום כ-6,000 פניות לדחות משכנתאות ב-4-3 חודשים
פי 100 מיום רגיל שבו מתקבלות בכל בנק עשרות פניות בודדות של לקוחות המבקשים גרייס בתשלומים. במזרחי טפחות מפנים את הלקוחות לטופס מקוון; בנק לאומי יאפשר הגעה לסניף רק בתיאום מראש, בפועלים פתוחים כרגיל
הבנקים קיבלו היום (א') הצפה של פניות לדחות את תשלומי המשכנתא ב-4-3 ללא עמלה, הטבה שהוצעה על ידי כלל הבנקים.
- בנק לאומי מאפשר הקפאת משכנתאות בגלל הקורונה
- יציל את הכלכלה? בנק ישראל יוצא בתוכנית הרחבה מוניטרית
- הרגולטורים מרגיעים: “אנחנו לא ב־2008"
לכלכליסט נודע כי ברמת מערכת התקבלו כ-6,000 פניות כאלו ביום אחד, פי 100 מיום רגיל שבו מתקבלות בכל בנק עשרות פניות בודדות של לקוחות המבקשים גרייס (דחיה) בתשלומים.
יש כיום כ-800 אלף משקי בית, קרוב ל-30% מסך משקי הבית שברשותם משכנתא. ככל שהחשש מצמצומים ופיטורים מתגבר כך גם הנכונות לבקש את דחיית המשכנתא.
המשמעות הכלכלית של ההחלטה היא שבתום שלושת החודשים התשלומים שנדחו יתפרסו על פני יתרת התשלומים ולכן צפויים לגדול בעשרות עד מאות שקלים לחודש.
בנק מזרחי טפחות, המחזיק בתיק המשכנתאות הגדול בישראל, התמודדו היום עם עומס חריג במוקד של לקוחות המבקשים לדחות את המשכנתא ובהתאם החליטו לשנות את הנוהל ולהפנות את הלקוחות לטופס מקוון שבו מתבקשת ההשהייה כדי לחסוך זמן שיחה טלפונית עם הבנקאי שממילא עמוס גם בנושאים נוספים.
עוד לא ברור בשלב זה כמה מהלקוחות שפנו מתמודדים עם קושי נזילות אמיתית בגלל יציאה לחופשה ללא תשלום, פיטורים או אפילו רק חשש לקיצוצים.
חלק ממשקי הבית המנצלים את אפשרות דחיית המשכנתא גם מבצעים מהלך מושכל של הסטת כספי המשכנתא לטובת סגירת או לכל הפחות הקטנת המינוס שבגינו הריביות יקרות משמעותית. במילים אחרות, גם נוטלי משכנתאות שלאו דווקא חוששים לעתידם התעסוקתי מנצלים את הפרצה שהעניקו הבנקים, דווקא כדי להקטין את מצבת החובות היקרים.
במקביל הבנקים כבר מקשיחים את תנאי העמדת משכנתאות חדשות ומייקרים את הריביות למרות סביבת הריבית הנמוכה, זאת על רקע העלייה בסיכון המשקי בשל גל פיטורים אפשרי שעומד בפתח, וקושי בשלב זה, בעיקר מצד עסקים קטנים.
הבוקר עדכן בנק ישראל כי יאפשר לבנקים להציע לבעלי דירות ליטול הלוואה לכל מטרה על בסיס שיעבוד נוסף של דירת מגוריהם עד שיעור של 70% להבדיל ממגבלת 50% הקיימת כיום ובלבד שיתחייבו כי לא ישתמשו במימון לצורך רכישת דירה להשקעה.
לאומי יאפשר הגעה לסניף רק בתיאום מראש
בנק לאומי נערך לצמצום הפעילות הפרונטלית מול לקוחותיו, עקב משבר הקורונה. הבנק שמנוהל על ידי חנן פרידמן, ירחיב את הסמכויות לבנקאים הטלפונים כדי לאפשר את כלל השירותים הבנקאיים בטלפון.
אף על פי שבשלב זה הסניפים יישארו פתוחים לקבלת קהל, לאומי יאפשר הגעה לסניף שהלקוח יבחר רק בתיאום פגישה מראש, למעט אנשים מעל גיל 70, חיילים ואנשים בעלי מוגבלויות. זאת כדי לשמור על ציבור העובדים והלקוחות, ולקראת הבנה שהמדינה תרחיב את צעדיה ותסגור כליל את הסניפים.
לאומי צמצם משמעותית את בליעת כרטיסי האשראי במקרה של כתיבת קוד שגוי, שזו הסיבה המכרזית לבליעת כרטיסים וזאת כדי למנוע מצב שבו ללקוח לא יישאר אמצעי תשלום.
בבנק הפועלים עדכנו את העובדים כי הנהלת הבנק קיימה שיחה עם המפקחת על הבנקים חדוה בר, שבה הובהר כי מגבלת ההתקהלות שלא לא מעל 10 אנשים לא חלה בשלב זה על המערכת הבנקאית. לפיכך, במערך הסינוף - הסניפים יישארו פתוחים לשירות לקוחות כרגיל. המוקדים הטלפונים יעבדו במתכונת מלאה ובמידת הצורך יתוגברו בשעות אחר הצהריים. היום מתכננת הנהלת הבנק בראשות דב קוטלר בחינה מחודשת והערכות לימים הבאים.
ההנחיות יעודכנו ויופצו ותוגדר עם החטיבות מתכונת עבודה גמישה. אחד החששות המרכזיים של 40 אלף עובדי המערכת הבנקאית הוא שבשלב מסויים עובדים לא חיוניים ייתבקשו שלא להגיע לבנק וגם לא יעבדו מהבית ואז עולה שאלת התשלום והשאלה האם עובדים אלו יוגדרו כעובדים בחופשה ללא תשלום. עוד הוחלט בבנקים הגדולים כי עובדים שלא יוכלו להגיע בשלב זה בגלל הצורך לטפל בילדיהם הקטנים יצטרכו לספוג זאת על חשבון ימי החופש שלהם.
בחברת הביטוח הראל הודיעו לעובדים כי לא תתקיים עוד כלל עבודה מהמשרדים ברמת גן ועובדי החברה יישארו בבית. מספר עובדים מצומצם יידרש להגיע על מנת לאפשר המשך מתן שירות לקוחות. יום זה ייחשב כיום חופש על חשבון חברת הראל. מתכונת העבודה מיום שני ואילך תימסר לעובדים במהלך היום.