דו"ח היעדר תביעות מחברת הביטוח הקודמת - מעכשיו באתר "הר הביטוח"
רשות שוק ההון תאפשר לראשונה למבוטחים לקבל בקלות דו"ח היעדר תביעות שלו הם זקוקים כדי להוזיל את ביטוח הרכב שלהם ע"י מעבר מחברת ביטוח אחת לשנייה. בנוסף, הרשות תחייב את חברות הביטוח להנפיק תעודת ביטוח חובה באופן דיגיטלי
אתר הר הביטוח של רשות שוק ההון, יאפשר החל מהיום לכל בעל רכב לקבל בחינם דו"ח עבר ביטוחי הנדרש ברכישת פוליסת ביטוח רכב. בנוסף, הרשות תחייב את חברות הביטוח להנפיק תעודת ביטוח חובה באופן דיגיטלי.
- 50% מהמבוטחים מחזיקים ביטוחים כפולים ומיותרים
- "הר הביטוח" האמיתי נגד המתחזה: אתר שהקים סוכן ביטוח עלול לבלבל את הגולשים
- הושק "הר הביטוח": כך תאתרו בקליק את כל הביטוחים שלכם
הר הביטוח הוא אתר המרכז עבור המבוטחים את כלל פוליסות הביטוח שבבעלותם, הפרמיות שהם משלמים ומועד תום הפוליסה. הוא נועד למנוע כפל ביטוחים מיותרים ולעודד תחרות. בשבוע שעבר נחשף ב-ynet שחברות הביטוח כוללות בטפסי ההצטרפות לפוליסת ביטוח סעיף המחתימים את הלקוח על בחירה שלא להכליל את הפוליסה שלו בהר הביטוח. בעקבות פניית ynet ברשות הבהירו כי יורו לחברות הביטוח לשנות את הטפסים כדי שהלקוח יבין על מה הוא חותם.
אתר "הר הביטוח" מסייע לכל מבוטח לצפות באופן מהיר וחינמי לדעת אילו מוצרי ביטוח יש ברשותו, היכן הוא מבוטח וכמה הוא משלם על כל מוצר ביטוחי. כדי להיכנס לאתר נדרש הליך זיהוי מהיר מבוסס תעודת זהות בלבד.
החל מהיום, אתר "הר הביטוח" של רשות שוק ההון יאפשר לכל אחד, באופן חינמי ומהיר לקבל גם דו"ח עבר ביטוחי מרוכז ל-3 שנים (המכונה גם "דו"ח היעדר תביעות").
כעיקרון, דו"ח עבר ביטוחי נשלח למבוטח בסיום כל שנת ביטוח. הדו"ח אמור לכלול את פירוט התביעות בהתייחס לרכב המבוטח או לחלופין דו"ח המצביע על היעדר תביעות. מבוטחים אשר הדו"ח מראה לגביהם "היעדר תביעות" במשך 3 שנים זוכים לקבל הנחה ברכישת פוליסת רכב.
הבעיה היא שעד היום התהליך היה בירוקרטי ולא פשוט, בפרט למבוטחים שעברו מחברת ביטוח אחת לאחרת, או שלא קיבלו את הדו"ח בדואר.
עד עכשיו, מבוטח שהיה רוצה ליהנות מהנחה ברכישת פוליסה, היה נדרש להעביר אישור לחברת הביטוח ולשמור את הדו"ח במשך שלוש שנים או לחלופין לבקש העתק של הדו"ח מהחברות בהן היה מבוטח בשלוש השנים האחרונות, בין אם באמצעות פניה לכל אחת מהחברות שביטחו אותו בשלוש השנים האחרונות ובין אם באמצעות כניסה נפרדת לאזור המידע האישי שלו בכל אחת מהחברות השונות.
פניות ציבור שהגיעו לרשות שוק ההון, הראו שמבוטחים שלא הצליחו לקבל את המידע לגבי היסטוריית התביעות מסוכן הביטוח שלהם או מחברות הביטוח ושילמו מחיר גבוה יותר על פוליסת ביטוח הרכב. במקרים מסוימים, חלק מהמבוטחים שאירעה להם תאונה, קיבלו פיצוי מופחת מחברת הביטוח בגלל שלא העבירו אליה את דוח התביעות.
מהיום מאפשרת הרשות לכל מבוטח לקבל את הדוח בלחיצת כפתור, בצורה פשוטה ויעילה, ובחינם.
המהלך צפוי לחזק כמובן גם את חברות הביטוח הדיגיטליות - ליברה וווי שור ולהקל על ההצטרפות אליהן.
לאחר הזדהות פשוטה ב"הר הביטוח" יתאפשר מהיום לכל אחד לקבל דו"ח מרוכז מכל חברות הביטוח, ללא הצורך לאתר את המידע בכל חברה בנפרד ואף ללא צורך לדעת באיזה חברות היה מבוטח בשלוש השנים האחרונות.
השינוי צפוי להקל משמעותית על ציבור המבוטחים בשלב רכישת הביטוח וכן למנוע מצבים של ביטול הנחת היעדר תביעות וגביית פרמיה גבוהה ולעיתים אף ביטול פוליסות עקב אי העברת הדו"ח לחברה המבטחת.
צעד נוסף של הרשות לקידום הדיגיטציה והפחתת הבירוקרטיה כלפי ציבור המבוטחים, הוא בענף ביטוח רכב חובה. הוראות החוק מחייבות את חברות הביטוח להנפיק תעודת ביטוח מקורית שנשלחת בדואר לכל מבוטח. תהליך זה הקשה מאוד על מבוטחים רבים שהיו מעוניינים לבטל את פוליסת ביטוח החובה מסיבות שונות - כמו מעבר לחברת ביטוח אחרת, או בשל מכירת רכב והעברת בעלות. המבוטחים היו נדרשים למצוא את תעודת הביטוח המקורית ולשלוח אותה בחזרה לחברת הביטוח, ורק לאחר מכן, היו זכאים לקבל החזר של הפרמיה ששילמו.
הרשות מפרסמת היום טיוטת הוראה לחברות הביטוח במסגרת שינוי הפוליסה התקנית לביטוח רכב חובה, שתאפשר למבוטחים לקבל מחברות הביטוח תעודת ביטוח חובה דיגיטלית.
הרשות תחייב את חברות הביטוח לאפשר למשתמשים ברכב לוודא קיומו של כיסוי ביטוחי בתוקף באופן דיגיטלי ולעיין בתעודת הביטוח באתר החברה. עם המעבר לעולם בו יהיה ניתן להנפיק תעודת ביטוח דיגיטלית, ייקבע מנגנון שיאפשר לכל מבוטח לבטל את תעודת הביטוח בצורה פשוטה ומהירה ולקבל את כספו בחזרה במהירות, במקרה של מכירת הרכב או ביטול הפוליסה.
משה ברקת, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון: "הרשות פועלת במטרה להקל על ציבור המבוטחים ומאמינה כי כלים דיגיטליים הם אמצעי משמעותי לשם שיפור מצב המבוטחים והשירות הניתן להם. הרשות תמשיך לפעול לטובת מיצוי זכויות המבוטחים ותפעל גם מול החברות כדי שיביאו בשורה דיגיטלית שתעניק חווית שירות ברמה גבוהה".