תחשבו אמזון: 4 דברים שצריך להקפיד עליהם בעסק אונליין חדש
עתיד הקמעונאות נמצא בטכנולוגיה, חנויות מקוונות הן רק הקצה של מהפכה זו ועולם הטכנולוגיה והחדשנות מקנה אפשרויות אינסופיות. רשתות שלא יטמיעו חדשנות, לא ישרדו. אז איך לעשות זאת נכון?
בשנות ה-90 התרחשה מהפכה בתחום הקמעונאות העולמי כאשר הצרכן עבר לרכישת מוצרים במרכזי הקניות החדשים שקמו באותה תקופה. אנשים הפסיקו לקנות בחנויות רחוב ועברו לקנות בקניונים הגדולים.
כל הכתבות, הסרטים והטיפים בתחום אי-קומרס בערוץ "פורצים גבולות"
בפעם הראשונה היה ניתן למצוא בהם את הכל ובמקום אחד עם חניה ומזגן, מה שחסך לאנשים את הזמן ואת ההתרוצצות בחנויות רבות והפך את הקניות לבילוי. קמעונאים כמו סופר-פארם, פוקס וקסטרו אימצו את השינוי והצליחו לבנות חברות עם מכירות של מילארדים והפכו להיות רשתות ענק בשוק הישראלי.
היום, הדיגיטל משתלט על כל תחומי החיים, בעיקר על הדרך שבה אנו כצרכנים עושים קניות. הדיגיטל שינה את סדרי עדיפויות, אנשים מעדיפים לעשות את הקניות אונליין ולצאת פחות לקניון.
ענף הקמעונאות נמצא כיום בתקופה מאוד מרתקת. כאשר העולם הפך שטוח וגלובלי, החסמים ירדו - ניתן להזמין מוצרים מכל מדינה בקלות רבה, עם זמני אספקה סבירים ואף במחירים זולים יותר מאשר בחנויות הפיזיות. הסטטוס קוו בין המותג למפיץ נסדק, רשתות הופכות לבעלי המותג והמותגים מחפשים את דרכם לגעת בלקוח קצה והדאטה הפך להיות הזהב החדש.
שוק של 16 מיליארד שקל
על פי הערכות, שנת 2018 שברה שיא חדש בקניות של ישראלים באינטרנט. שוק המסחר האלקטרוני בישראל מוערך בכ- 16 מיליארד שקל, כאשר 30% מתוך הסכום הגדול הזה הן קניות של ישראלים בקטגוריית האופנה וההנעלה ו-65% באתרים בינלאומיים.
ישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם בהיקפי הקניות באינטרנט גם בחישוב לפי נפש וגם במספרים אבסולוטיים. אשתקד הגיעו לארץ 72 מיליון חבילות שישראלים קנו באינטרנט, לעומת שנת 2010 שבה הזמינו הקונים הישראלים באינטרנט 18 מיליון חבילות מחו"ל. משמעות הנתונים היא שהצרכנים הישראלים מאמצים ביתר שאת המרחב הדיגיטלי.
רשתות שלא יטמיעו חדשנות
ומה צופן לנו העתיד? עתיד הקמעונאות נמצא בטכנולוגיה, חנויות מקוונות הן רק הקצה של מהפכה זו. בכלל, צרכנים כיום דורשים חוויות אישיות ויותר רגישים לזמן שלהם. כמו כן, הם מעדיפים לקנות אונליין שבו ההיצע הוא בלתי נגמר.
רשתות שלא יטמיעו חדשנות, לא ישרדו. כבר עכשיו רואים ניצנים ראשונים לכך. על פי מחקר של חברת CORESIGHT, נמצא כי מתחילת שנת 2019 עד היום נסגרו בארה"ב כ- 6,000 חנויות פיזיות, כמות משמעותית יותר גדולה מסה"כ החנויות שנסגרו ב-2018 שהסתכמה ב-5,800 בכל השנה. חנויות כמו גאפ, ויקטוריה סיקרט, J.C PENNY ועוד סגרו סניפים השנה ורשתות נעליים כמו PAYLESS נאלצו לסגור את כל 2,000 החנויות שלהם ברחבי ארה"ב.
עולם הטכנולוגיה והחדשנות מקנה אפשרויות אינסופיות, ואף לא יהיה דמיוני לחשוב שבעתיד יקומו ענקי קמעונאות מקומיים על טהרת האונליין ללא צורך בחנויות פיזיות. אבל לזמן המיידי חברות שרוצות להפוך לשחקניות הגדולות בשוק יהיו חייבות לאמץ את המהפכה האחרונה ולהקים מערך מכירות אונליין. רק ככה הן יצליחו להגדיל את הנתח שוק, את מאגר הלקוחות ולהישאר רלוונטיים.
אלה הם ארבעת העקרונות העיקריים להתחלת עסק מוצלח אונליין:
פוקוס: אנשים רבים שבוחרים לפתוח עסק מקוון לא מתמקדים במוצר אחד בלבד ומתפרשים על שוק רחב - וזו טעות. תחשבו ״אמזון״ – כובשים קטגוריה ועוד קטגוריה, קודם כל הם התחילו מספרים, אח״כ הוסיפו דיסקים וכך הלאה. לכן, חשוב להתחיל מקטגוריה אחת, להצטיין בה, לזכות באמון של הצרכן ורק אחרי זה להתחיל להתרחב.
בלוני ניסוי: השתמשו בעיקרון ניסוי וטעייה למציאת פתרון לאתגר, אל תחששו לטעות. תעלו בלון ניסוי – תפס, מעולה! במידה ולא עבד עברו לניסיון הבא, כמו באופניים תמשיכו לפדל, שמרו על תנועה מתמדת.
היצע: אחת הסיבות העיקריות למה הצרכן קונה מוצרים אונליין הוא ההיצע האינסופי שהאינטרנט מקנה לו. לכן, בבואכם לפתוח חנות מקוונת תדאגו להיצע מגוון ורחב בקטגוריה שלכם. תהיו ערניים לביקוש מהלקוח וכך גם תדעו למנף את המוצרים בהתאם.
פרסום: זה אחד העקרונות הכי חשובים. לאחר שהחלטתם על קטגוריה בה תתמקדו, ויצאתם לדרך, עכשיו צריך לגרום לצרכן להכיר אתכם. פה, הפרסום נכנס למשחק. חשוב מאוד לדעת באיזה מדיה כדאי לפרסם, בין אם זה בטלוויזיה, מדיה חברתית או מנועי חיפוש. גם פה שמרו על פוקוס ולמדו לקצור ביקושים ולבסוף שמרו על קשר רציף עם הלקוח.
הכותב הוא מנכ"ל חברת SHOES ONLINE