בלעדי לכלכליסט
אף חברת כרטיסי אשראי לא ניגשה למכרז להקמת מועדון צרכנות של פרטנר
הסיבה לכישלון המכרז היא שפרטנר שאפה להפוך את חברות כרטיסי האשראי לגופים המתפעלים של המועדון בלי לאפשר להן להשתתף ברווחים הצפויים מהריביות על ההלוואות
- חבילת גלישה וחבילת מימון: הכניסה של פרטנר לשוק האשראי מאתגרת את הרגולטורים
- הישראלים צריכים עוד כרטיס אשראי? גם פרטנר רוצה להשיק כרטיס חוץ בנקאי
הסיבה לכישלון המכרז היא שפרטנר, בניהולו של איציק בנבנישתי, ביקשה להקים מועדון לקוחות במודל שאינו נפוץ ושאינו חביב על חברות כרטיסי האשראי. מפרטי המכרז, שנחשפו לראשונה ב"כלכליסט", עולה כי פרטנר דרשה שהאשראי שיינתן ללקוחות במסגרת המועדון המשותף, יועמד מתוך ההון העצמי של פרטנר, שעומד על 1.4 מיליארד שקל נכון לסוף ספטמבר האחרון, ולא באמצעות חברות כרטיסי האשראי. במילים אחרות, פרטנר שאפה להפוך את חברות כרטיסי האשראי לגופים
המתפעלים של המועדון בלי לאפשר להן להשתתף ברווחים הצפויים מהריביות על ההלוואות. פרטנר הציעה לחברות שני מודלים של תשלום: תשלום קבוע עבור התפעול וחלוקה בעמלות, אך בכל מקרה היא לא הציעה לשתף אותן בהעמדת האשראי. מדובר במודל חריג מאוד, שכן בכל המועדונים הגדולים — שופרסל (שמשתפת פעולה עם כאל), סופר־פארם (שמשתפת פעולה עם ישראכרט) ופוקס (שמשתפת פעולה עם לאומי קארד) — מי שמעמידה את האשראי היא חברת כרטיסי האשראי בעוד הרשת הקמעונאית מהווה ערוץ הפצה.
גורמים בסביבת חברות כרטיסי האשראי אמרו ל"כלכליסט" כי "בפרטנר גילו חוסר הבנה מדהים של שוק כרטיסי המועדון. התמריץ הכלכלי המרכזי של חברות כרטיסי האשראי במועדוני לקוחות הוא פוטנציאל הרווח משיווק אשראי ללקוחות המועדון. אין לחברות עניין אמיתי בהכנסות שנובעות מתפעול הכרטיסים".
הנהלת פרטנר פנתה להנהלות חברות כרטיסי האשראי כדי לנהל איתן שיחות ולספק עוד מידע, בתקווה שלאחר מכן הן בכל זאת ייגשו למכרז.