מגדל החלה בפיילוט למתן הלוואות ללקוחות קיימים
במסגרת הפיילוט, שהחל בדצמבר, החברה משווקת ללקוחותיה הלוואות מותאמות אישית בריבית של כ־5%, המבוססות על המידע הקיים עליהם
מגדל הבטיחה, והפעם קיימה. חברת הביטוח שבשליטת שלמה אליהו הצהירה זה זמן רב על כוונתה להיכנס לתחום ההלוואות הצרכניות, אך עד כה זה לא קרה.
לפני כחצי שנה, לאחר כניסתו לתפקיד של המנכ"ל החדש דורון ספיר, שהגיע מתחום האשראי כמנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, הוא הכריז ב"כלכליסט" כי הפעם זה יקרה. בדצמבר האחרון יצאה מגדל לדרך.
ל"כלכליסט" נודע כי בדצמבר החלה מגדל לפנות ללקוחותיה החוסכים אצלה בקרנות הפנסיה, ביטוחי המנהלים וקרנות ההשתלמות, והציעה להם הלוואות על בסיס מנגנון חיתום מותאם אישית. הלקוחות קיבלו הודעות טקסט שמציעות להם אשראי בטווח של 20‑100 אלף שקל, בתנאי ריבית אטרקטיביים יחסית לעומת שחקניות חוץ בנקאיות אחרות, ריבית של פריים פלוס 3.35% (ריבית אפקטיבית של כ־5%).
ל"כלכליסט" נודע כי מגדל חברה לצורך המיזם לחברת טריא, פלטפורמה להלוואות חברתיות, שדרך הממשק שפיתחה מבצעים לקוחות מגדל את הליך נטילת ההלוואה הדיגיטלי. מגדל משלבת את מודל החיתום של טריא בתהליך העמדת ההלוואה. בטריא פיתחו מודל שכולל אפיון של אמינות הלקוח, שמסייע לדעת את מידת יכולתו ורצונו להחזיר חוב.
לשם השוואה, לאחרונה קיבלו הלקוחות העסקיים של חברת כרטיסי האשראי כאל, הנחשבים לבעלי כושר החזר גבוה, הודעת טקסט המציעה להם הלוואה של עד 20 אלף שקל ובריבית של 4%. בעבור 50 אלף שקל הריבית המוצעת כבר התקרבה לזו של מגדל ועקפה אותה. מתחרות אחרות בשוק מציעות כיום ריביות של 6% ללקוחות בעלי דירוג גבוה, וגבוהות יותר לבעלי דירוג נמוך יותר.
בשלב הזה מעניקה מגדל את ההלוואות מהונה העצמי, כלומר מחשבון הנוסטרו שלה, ולא מכספי החוסכים. היא מנצלת את המידע שצברה על הלקוחות כדי לתמחר במדויק את הסיכון שלהם ולהציע להם אשראי תחרותי.
כך, למשל, ההפקדות הפנסיוניות של החוסכים מאפשרות למגדל לקבל מידע ששחקני האשראי החוץ בנקאי לא מקבלים: גובה השכר של הלווים הפוטנציאלים. המידע הזה נמצא בידי הבנק, אך לא אצל רוב נותני האשראי החוץ בנקאי המתחרים. היתרון של מגדל במובן הזה חלקי, שכן לא פעם ההפרשות הפנסיוניות ניתנות רק על חלק משכר העובד, ולחברת הביטוח אין בהכרח תמונה מדויקת על מלוא שכרו.
מגדל גם מחזיקה נתונים על הפרמיות שהלקוחות משלמים לביטוחי רכב, ומכירה את סוגי הרכב שלהם, דבר שיכול לספק מידע על יכולתם הפיננסית, ביטוחי בריאות שלרוב מחזיקים בעלי אמצעים, ביטוחי דירה וחיים המעידים על קיומה של משכנתא וגובהה, ועוד.
ההלוואות שמגדל מעניקה הן ללא בטוחות, לחמש שנים לכל היותר. הלקוח נדרש למלא את פרטיו באופן דיגיטלי, לצלם צ'ק, תעודת זהות, ולאחר בדיקה של מגדל, בין היתר עם מאגרים הבודקים היסטוריה של פשיטות רגל וצ'קים חוזרים, הסכום מועבר לחשבון הבנק של הלקוח.
בשלב הזה מגדל היא חברת הביטוח היחידה המעניקה רשמית אשראי צרכני. המתחרות שלה מעניקות הלוואות בעיקר דרך קופות הגמל וההשתלמות, הלוואות שמשמשות בעיקר כלי שימור ממשיכת כספים על ידי החוסכים.
לצד היתרונות התחרותיים שבכניסת חברות הביטוח לתחום ההלוואות, יש הרגשה בענף כי יש היצף של הלוואות גם מחברות כרטיסי האשראי, גם מחברות האשראי החוץ בנקאי וכעת גם מחברות הביטוח.