כנס העסקים הקטנים
"דווקא כעת, כשמאוד קשה למצוא אמת, אותנטיות היא שם המשחק"
עידו גרינברג יזם מותג החולצות Mismas: "המושג הכי חשוב בעידן הפרעת הקשב והריכוז הוא 'בולטות'"; שרית בן נתן, מנהלת אגף בנקאות קמעונאית בבנק הפועלים: "אנחנו דואגים להעמיד מגוון פתרונות לרשותם של בעלי העסקים הקטנים"
- ערן יעקב: "אנחנו נהיה מאוד אסרטיביים באכיפה שלנו על הפטור ממע"מ באילת"
- מנכ"ל ביטוח לאומי: "חוששים שיקרה מה שקרה בקרנות הפנסיה הוותיקות"
- אלי כהן טוען: יימצא מקור תקציבי לעסקים הקטנים
גרינברג שיתף כי הוא מעולם לא חלם לעצב חולצות, "זה קרה על הדרך ואני יודע שבעסק אסור שהפחד יפעיל אותך. לי ברור שכשיגמרו החולצות אני לא אגמר, ההומור, הרגישות הכתיבה שלי ימצאו את הדרך שלהם לבוא לידי ביטוי, היום זה חולצה ומחר זה יכול להיות טוסטר".
הדברים נאמרו במסגרת פאנל בנושא שינויים ומגמות בעולם העסקים הקטנים בו השתתפו גרינברג, שרית בן נתן מנהלת אגף בנקאות קמעונאית בבנק הפועלים, יערה קלמנוביץ יזמית "יער הקקאו" ויעקב קיסוס מייסד "קיסוסקי מקסימום כיף", המפעיל ספורט ימים באילת. את הפאנל הנחה כתב האוצר והמיסים של "כלכליסט", עמרי מילמן.
גרינברג הוסיף כי "כדי להצליח לאורך זמן צריך עבודה מאוד קשה וצריך לדאוג להמציא את עצמך ולספר את הסיפור שלך בכל פעם מחדש. אני מרוצה מאוד מהמקום שהגעתי אליו אחרי בסך הכל שבעה חודשים, יש לי הרבה שיתופי פעולה עם חברות גדולות, יכול להיות שבשנה הבאה הם יבחרו לעבוד עם מישהו אחר וזה בסדר כי אני בעוד שנה אהיה במקום אחר, אגדל ואתפתח".
קלמנוביץ, שהחליטה לעשות הסבה מקצועית מעריכת דין לייצור שוקולד שיתפה כי היא מוטרדת מהיום בו לקוחותיה יחליטו לעבור לטרנד הבא. לדבריה, "אחד הדברים שאני הכי עסוקה בהם הוא איך לא להיות רק טרנד חולף. היום אנשים מאוד אוהבים ומתלהבים מסדנאות שוקולד, אבל לעומת זאת השוקולד עצמו הוא הרבה יותר יציב - אנשים תמיד אכלו ותמיד יאכלו שוקולד ולכן אני צריכה להשקיע במוצר מעולה. עם זאת, אני מבינה שלא מספיק שהשוקולד שלי יהיה מושלם, אני צריכה כל הזמן להשקיע בשיווק כדי שכל המעטפת של המסביב תהיה מושלמת גם כן. המוצר צריך להיות מושלם מכל כיוון".
קיסוס סיפר שהקים את העסק לפני כ-20 שנה. "השתחררתי מחיל הים והעסק התחיל מסירה קטנה ועובד אחד. היום אנחנו נותנים שירותים למוסדות מדינה רבים ומובילים את השוק. אחד הדברים המשמעותיים שעשינו היה לתת מבצעים ללקוחות שגרמו להם לעשות מספר אטרקציות ימיות בביקור אחד, מה שגם גרם להם להישאר אצלנו זמן רב יותר וכך גם לאכול ולשתות במזנון שלנו".
"בנק הפועלים לקח על עצמו את עולם העסקים הקטנים כאתגר וכקהל יעד חשוב ואנחנו דואגים להעמיד מגוון פתרונות לרשותם של בעלי העסקים הקטנים", אמרה בן נתן. "אנחנו רואים בעסקים הקטנים גם פוטנציאל עסקי לכל דבר וכמובן שגם תרומה לציבור, הרי בסוף העסקים הקטנים מעסיקים את רוב האנשים במדינה. החלק הכי כיף בעבודה של בנקאי עסקי זה לראות את העסק שלו צומח וגדל".
בן נתן הוסיפה והתייחסה לאתגרים שעומדים בפני בעלי העסקים הקטנים. "רוב העסקים הם עסק של אדם אחד שעושה הכל וחשוב שסביב האדם הזה יהיו אנשים מקצועיים שיתנו עצות טובות ובריאות ויעזרו להם בנקודות החולשה", אמרה בן נתן. "למשל, אנחנו הרבה פעמים נתקלים באנשים שיודעים להרוויח כסף אבל לא לנהל מזומנים ולכן חשוב להגיע לבנק ולהתייעץ".
קלמנוביץ התייחסה גם היא לאתגרים שעומדים בפני בעלי העסקים. "אחד האתגרים הכי גדולים עבורי הוא הדרישות הרגולטוריות שעומדות לעסק בתחום האוכל, אני כל הזמן מתלבטת עד כמה לעבוד לפי הספר כי המדינה מתערבת יותר מידי בחיים של העסקים, בלי סוף. לי למשל אין שלט בכניסה לעסק כי אני לא מוכנה לשם אגרת שילוט, אני משלמת מספיק מסים גם ככה. המדינה צריכה להבין שהעולם הולך למקום אחר לגמרי, למקום של חופש כלכלי וצריכה להתאים את עצמה".