סלינגר לסוכנים: רוצים עמלה? תיפגשו עם הלקוחות
מבדיקה של רשות שוק ההון עולה כי סוכנים מקבלים עמלה על כל עובד שצירפו לקרן פנסיה מוזלת, אף שעם שני שלישים מהם לא נפגשו מעולם. היקף העמלות שמקבלים הסוכנים מוערך במאות מיליוני שקלים בשנה
הממונה על שוק ההון דורית סלינגר פרסמה היום הבהרה לגופי הפנסיה שלפיה אסור להם לשלם עמלה לסוכני הביטוח המשווקים את מוצריהם אם אינם נפגשים עם הלקוחות. מדובר בהבהרה סופית אחרי שטיוטה בנושא פורסמה.
- מפרקת את הסוכנים מנשקם: דורית סלינגר יוצאת לקרב על מספרי הסלולר של המבוטחים
- סלינגר: לשלול עמלה מסוכני ביטוח שלא פוגשים לקוחות להתאמת מוצר פנסיוני
- מדוע נלחמו הח"כים כדי לבטל חוק שנועד להוזיל לכם את דמי הניהול?
"מביקורות שערכנו בנוגע לצירוף עמיתים למוצר פנסיוני בכלל וצירוף עמיתים רבים ביחד למוצר פנסיוני במסלול ברירת מחדל, עולה שישנם סוכני ביטוח שטרם צירוף עמיתים אינם מבצעים הליך שיווק פנסיוני. עוד עולה שעבור פעולת הצירוף הסוכנים מתוגמלים בעמלה זאת כאשר פעולת הצירוף לא נעשתה כחלק מהליך שיווק פנסיוני".
מבדיקה שביצעה רשות שוק ההון התברר כי עבור שני שלישים מהעובדים שמצורפים לקרן פנסיה במסגרת ברירת מחדל, הסוכנים גוזרים עמלה אף שלא נפגשו עמם. היקף העמלות מפעילות זו מוערך במאות מיליוני שקלים בשנה.
הליך שיווק פנסיוני כולל פגישה עם הלקוח הפוטנציאלי, בדיקת פרטיו האישיים והיסטוריית החיסכון שלו תוך הוצאת פלט מהמסלקה הפנסיונית ביחס לחסכונות קודמים שלו והחתמתו על מסמך הנמקה השוטח, בין היתר, גם את ניגוד העניינים של הסוכן והעובדה שהוא מקבל עמלה מהגוף הפנסיוני.
כבר לפני שלושה חודשים הזהירה סלינגר באחד הנאומים שנשאה כי גביית עמלה על ידי הסוכן המצרף לקוח למוצר פנסיוני מבלי שנפגש איתו אינה חוקית. אלא שכעת ההבהרה שהיא מפרסמת הופכת את העניין לרשמי. סלינגר גם קובעת כי לא תאכוף את ההוראה רטרואקטיבית, אך היא בהחלט מתכננת לאכוף אותה מכאן והלאה.
סלינגר מעלה הילוך בעניין זה, בין היתר על רקע רצונה לקדם את רפורמת פנסיית ברירת המחדל שיזמה יחד עם משרד האוצר. מדובר ברפורמה שבמסגרתה עובד שלא בחר במוצר פנסיוני ושהמעסיק שלו לא דאג לו לדמי ניהול מוזלים בפנסיה, יצורף אוטומטית על ידי המעסיק שלו לאחת משתי קרנות פנסיית ברירת המחדל שנבחרו על ידי משרד האוצר - או של הלמן־אלדובי או של מיטב דש - שמתחייבות לדמי ניהול אפסיים בפנסיה.
החשש הוא שכדי למנוע את הצלחת הרפורמה, סוכני ביטוח של קרנות פנסיה גדולות יחתימו כמויות גדולות של עובדים על טפסים שלפיהם הם בוחרים לכאורה במוצר פנסיוני אחר, ואז המעסיק שלהם לא יצטרך לצרף אותם למוצר ברירת המחדל. סלינגר בעצם מאלצת את הסוכנים לעבוד קשה כדי לצרף עובדים לקרנות פנסיה שאינן ברירת מחדל, ולהיפגש באופן אישי עם כל עובד כזה.
רפורמת ברירת המחדל רלבנטית בעיקר לעובדי צווארון כחול שמועסקים בארגונים שבהם המעסיקים נוטים להתאמץ פחות להשיג עבורם דמי ניהול מופחתים, כמו בחברות שמירה והסעדה. מדובר בעובדים בעלי שכר נמוך שלסוכן הביטוח לרוב לא משתלם להשקיע ולהיפגש עמם לנוכח העמלה הנמוכה שהם מקבלים עבור צירופם.