עוד מכשול הוסר: סלינגר תחייב את הסוכנים לנמק מדוע לא לאחד חשבונות פנסיה
המפקחת על הביטוח מבהירה כי סוכן ביטוח או משווק הרוצה להסביר לעמית מדוע לא כדאי לו לאחד חשבונות - יהיה חייב למלא מול הלקוח מסמך הנמקה
המפקחת על הביטוח דורית סלינגר מעלה הילוך במאבקה בקרנות הפנסיה המנסות לסכל את רפורמת איחוד החסכונות שלה, שנועדה להפחית את דמי הניהול שהחוסכים משלמים עבור חשבונות לא פעילים.
- כל מה שאתם צריכים לדעת על הרפורמה בפנסיה
- תעסוקת מבוגרים: עוצרים את השחיקה
- כורעים תחת הצריכה: ההלוואות מכספי הפנסיה זינקו פי שלושה
ל"כלכליסט" נודע כי סלינגר חתמה על מכתב שהופץ אתמול לגופי הפנסיה, שבו היא מבהירה כי סוכן ביטוח או משווק הרוצה להסביר לעמית מדוע לא כדאי לו לאחד חשבונות - יהיה חייב למלא מול הלקוח מסמך הנמקה.
לפי חוק הייעוץ הפנסיוני, החל מ־2010 חובה על משווק פנסיוני להתאים את המוצר הפנסיוני לצורכי הלקוח. כך, אם עד כה ניתן היה לשכנע לקוח שלא לאחד את החשבונות דרך הפחתת דמי ניהול בחשבון הלא פעיל, כעת יהיה חובה לבדוק גם כמה משלם החוסך בקרן הפעילה שלו למול דמי הניהול שמוצעים לו בגין הקרן הלא פעילה.
לכאורה, הדרישה של סלינגר מסרבלת מאוד את מאמצי חברות הביטוח לסכל את איחוד החשבונות. אך הבעיה היא שפעמים רבות משווקים וסוכנים נוהגים לשלוח בדואר אלקטרוני את מסמך ההנמקה, ורבים מהלקוחות חותמים עליו מבלי לקרוא את מה שכתוב בו.
זה ממש לא הצעד הראשון של סלינגר נגד ניסיונות חברות הביטוח לסכל את הרפורמה. ברוב קרנות הפנסיה דמי הניהול הנגבים עבור חשבונות לא פעילים קופצים למקסימום המותר בחוק, ולכן קרנות הפנסיה מנסות למנוע איבוד כספים כתוצאה מהרפורמה. במאי הודיעה קרן הפנסיה מקפת של מגדל לסוכני הביטוח שלה כי תתגמל אותם עבור כל לקוח שיחתום על מכתב שבו הוא מביע סירוב לאיחוד חשבונות. באגף שוק ההון מיהרו להגיב וקבעו כי הלקוח חייב לשלוח את המכתב באופן ישיר לקרן ולא דרך הסוכן. הקרנות לא ויתרו, והחלו להציע ללקוחות הנחות בדמי הניהול ובלבד שישלחו מכתב שכזה.
מבטחים של מנורה ומקפת של מגדל אף הצטיידו בפתרון טכנולוגי המקל מאוד את ביצוע תהליך זה, ושלחו מסרונים לחוסכים שלה ובהם אפשרות לחתום דיגיטלית על טופס הסירוב. אך גם כאן האוצר התערב והודיע לקרנות הפנסיה כי החתימה חייבת להיות בכתב, וכי יש לאמת את החתימה באמצעי זיהוי ולא תאושר חתימה דיגיטלית.