המבצע שיכניס אתכם לאוברדרפט, או: מי באמת צריך את כל הרהיטים האלה?
מעבר לדירה חדשה, קבלת סכום כסף באופן לא מתוכנן ואפילו חיפוש עבודה הם מצבים שגורמים לנו לבזבז; מהן האסטרטגיות שאפשר לנקוט כדי להימנע משבירת התקציב
אם קרה לכם שבדקתם את פירוט העסקאות בעו"ש ולא הבנתם מאיפה הגיעו כל ההוצאות האלו, בטח גם קרה שנשבעתם שלעולם לא תחגגו על כרטיס האשראי ושתעמדו בתקציב שקבעתם. למרות הכוונות הטובות זה לא כל כך קל לעמוד בתקציב, ומאוד קל ליפול למלכודות ביזבוזים.
באתר "ביזנס אינסיידר" פרסמו 7 מצבים שגורמים לנו לבזבז יותר ואסטרטגיות כיצד להימנע מכך:
1. מבצעים והנחות:
אחת ההנאות גדולות בחיים היא לגלות את הג'ינס המושלמים בהנחה משמעותית, שלא לדבר על העונג שחשים כשמממשים קופון שנשלח במייל. כלומר, מבצעים והנחות תמיד גורמים לנו להרגיש טוב. אולם הפסיכיאטר ריף קארים, מנהל מכון לטיפול בהתמכרויות בקליפורניה, מזהיר מהתפתות לכל המבצעים שמוצעים. "עבור אנשים מסוימים, כשהם מרגישים שהשיגו מציאה, גדל הסיכוי שיוציאו יותר, וימשיכו להוציא. המבצעים האלה מעניקים להם מעין תחושה אופורית", הוא מסביר. רשתות הקמעונות בהחלט מודעות לכך, ומשתמשות בזה כדי למשוך לקוחות. לעיתים הן גורמות לכך שייראה כאילו כל החנות במבצע, וזאת כדי לפנות ללקוחות חסכוניים. הן גם עשויות לעלות מחירים, רק כדי שיוכלו להוריד אותם חזרה ולטעון שמדובר בהנחה.
אסטרטגיית מניעה: הקונים יכולים וצריכים לנצל הנחות ומבצעים לגיטימיים שיעזרו להם לחסוך כסף. חשוב רק לזכור "מבצע הוא לא מבצע אם הוא מכניס אתכם לאוברדראפט", טוענת רג'ינה נוביקיס, מומחית לנושאי צרכנות. "צבירת ריבית מנטרלת אוטומטית את יתרונות ההנחה".
2. רכישות הנלוות למעבר דירה
בדרך כלל כשעוברים דירה משתלטת עלינו תשוקה בלתי נשלטת לשפץ ולעצב אותה. תשוקה שמוציאה את הצד הבזבזני שלנו. רכישות של וילונות, גופי תאורה ורהיטים "חשובים" מצטברות במהירות לחשבון אחד גדול. מחקר מ-2013 של אמריקן אקספרס ביחד עם חברת המחקר אקו מצא שקרוב ל-75% מבעלי הבתים מתכוונים להוציא 4,000 דולר כדי לשדרג את הבית, ועוד 300 דולר למוצרים נלווים לבית. חשוב להפריד בין רכישות הכרחיות ובזבוזים. האם אתם באמת זקוקים למסך השטוח או שאתם רק קונים אותו כי הוא מתאים לסלון החדש?
אסטרטגיית מניעה: בזמן שאתם אורזים את החפצים שלכם, נסו להגדיר מה הפריטים ההכרחיים שחסרים לכם בדירה החדשה, ובהתאם הכינו תכנית הוצאות מציאותית. "המפתח הוא ההבנה שאי אפשר לקנות הכל בפעם אחת. לכן, ערכו תקציב לפריטים שהכרחיים מיד לאחר המעבר, ותקציב נפרד לפריטים הפחות דחופים", ממליצה היועצת הפיננסית לורה שאר - ביקובסקי.
3. הכנסה לא צפויה
סכום כסף שנופל לידיכם באופן לא מתוכנן, אם בצורת החזר מס, בונוס בעבודה או ירושה, מספק הזדמנות טובה לאנשים חסכוניים בדרך כלל לשחרר קצת לחץ. לדבריה של נוביקיס, הסיבה היא שההכנסה הלא צפויה הזו אינה מרגישה קשורה לתקציב היומיומי. "זה נקרא חשבונאות מנטאלית", היא מסבירה. "פירוש הדבר שמתייחסים לזכייה בפחות זהירות מאשר להכנסה הרגילה".
אסטרטגיית מניעה: המומחים מסכימים, אם אין תכנית מוכנה לכסף הזה, הוא פשוט יצור חור בארנק שלנו. לפיכך, עדיף להכין מראש תכנית לכסף לפני שמתחילים לבזבז אותו.
4. חיפוש אחר עבודה
כולם כבר יודעים שרושם ראשוני הוא חלק מרכזי בראיון עבודה, והלבוש הוא חלק מרכזי מיצירת הרושם הראשוני הזה. יש רק בעיה אחת: מראה מלוטש ומקצועי אינו זול. מעבר לבגדים, אנשים המחפשים עבודה צריכים להשקיע בעוד גורמים לדוגמה, מנוי פרימיום ללינקדאין, שעולה כסף ומאפשר להשיג מידע לגבי מי שצפה בפרופיל שלנו.
אסטרטגיית מניעה: אם זה עומד במסגרת התקציב שלכם, כדאי להשקיע בחליפה אחת איכותית שתשרת אתכם בכל ראיונות העבודה. בקשר לשדרוגי הלינקדאין המפתים, אתם יכולים להסתפק במנוי הבסיסי שבחינם. תשמחו לדעת שלפי דו"ח שפורסם בפורבס, 65% ממנהלי כוח האדם משתמשים בפייסבוק, ו-55% בטוויטר בחיפוש אחר מועמדים.
5. השוואה לחברים
לכולנו יש מכרים מסוג זה: אותם אנשים שזורקים כסף בלי להניד עפעף. מכיוון שאף אחד לא אוהב להרגיש כמו הקמצן שבחבורה, מפגשים עם החברים האלה לרוב מסתיימים במבול של הוצאות.
אסטרטגיית מניעה: אם אפשרי, נסו לחשוב על דרכים לבלות עם חברים מבלי להוציא כל כך הרבה. נגיד מפגש על כוס קפה או טיול בטבע. אם בכל זאת יצאתם לבילוי, ההמלצה היא לחבור לעוד חבר, שכמוכם מעדיף להגביל את ההוצאות. יש לכך יתרון נוסף. מחקר שערכו באוניברסיטאות ונדרבילט וטקסס A&M, מצא שחברים שנלחמים ביחד בדחף לבזבז יותר מדי מרגישים קרובים יותר אחד לשני.
6. חופשה
טיולים, טיפולי ספא ומזכרות, לרוב מתלווים לחופשות מרגיעות, אך לרוב מתלווה אליהם מחיר גבוה. "הבעיה היא שבדרך כלל אנשים מחשבים לתוך התקציב את עלות הטיסות והמלונות, אבל שוכחים מהתוספות ובסוף חורגים לגמרי מהתקציב", אומרת שאר – ביקובסקי.
אסטרטגיית מניעה: תכנון החופשה צריך לכלול עסקאות חליפין. לדוגמה, אם אתם רוצים להתפנק במלון יוקרתי יותר, אז תפחיתו את מספר הערבים שתשבו במסעדה יוקרתית. כמו כן, חשבו זמן רב מראש מהן "התוספות" שאתם רוצים לכלול בטיול.
7. אירוע מיוחד
חתונה, ברית, קידום בעבודה, יום הולדת, וכן הלאה. הסיבות לבזבז כסף בשם החגיגות הן אינסופיות. אך בין אם אתם מוציאים כספים על מישהו אחר או שאתם מפנקים את עצמכם, המציאות הקשה היא שכל החגיגות מצטברות, ובמהירות.
לפי הפסיכיאטר קארים, מספר גורמים מסבירים מדוע אנשים חשים צורך להוציא יותר מדי על הקרובים להם. "רגשות החיבה והחיבור גוברים על צרכים פרקטיים כמו הצורך לחסוך", הוא מסביר. במילים אחרות, הרגשות גוברים על הפרקטיות.
אסטרטגיית מניעה: אם אתם יודעים מראש שמתקרב אירוע מיוחד, כמו יום הולדת או יום נישואין, תתחילו לחסוך מראש כך שהפגיעה הפיננסית לא תהיה פתאומית מדי ברגע האמת. מספיק 20 דולר בשבוע, כדי לצבור סכום ממשי אם האירוע הוא במרחק של כמה חודשים. אך אם אתם מוזמנים בהפתעה לאירוע או שלא הספקתם לחסוך מספיק, אולי עדיף לחשוב מחוץ לקופסא. במקום לקנות זר פרחים יקר שיצטרף לשרשרת שקניתם לבת הזוג, תשקלו לכתוב לה מכתב אהבה.