עסקים קטנים
עסק קטן, השפעה אדירה
מהפכת הדיגיטל מאפשרת לעסקים קטנים להפוך לחלוצים שמשנים תעשיות שלמות. טור מיוחד לקראת ועידת עסקים קטנים ובינוניים של כלכליסט ב-12 במאי
מהפכת הדיגיטל הביאה הזדמנויות חדשות ורעננות לעסקים, ובראשם העסקים הקטנים. הרשתות החברתיות והאפשרות לעשות עסקים בשלט רחוק מהוות הזדמנות משמעותית ביותר לעסקים קטנים. אם בעבר נהגנו לעשות עסקים רק עם מותגים גדולים, הפופולריות של ה־Sharing Economy מאפשרת סוג חדש של שותפויות.
דוגמה טובה לכך היא האפליקציה Cups, שמאגדת 80 בעלי בתי קפה קטנים בתל אביב כגוף אחד ומאפשרת לצרכנים לרכוש מינוי ולשתות כמה ספלי קפה שירצו במהלך החודש. הצרכן מרוויח עסקה טובה, ובית הקפה זכה בכלי להגברת נאמנות הלקוחות ובפלטפורמה להרחבת עסקיו. כמו כן, שיתוף הפעולה המקיף בין בתי הקפה הופך לכוח קנייה בולט מול הספקים. כעת יש בידיהם אפשרות להתמקח על עלויות המוצרים הבסיסיים כמו שחקן גדול. וזו רק דוגמה אחת לשינוי שהדיגיטל יכול לחולל במגרש של העסקים הקטנים.
הפוטנציאל של הסחר המקוון
במצב כזה גם העסקים הגדולים מבינים שכדאי להם להיעזר בכוח היצירתי של בעלי העסקים הקטנים, ותכופות קורה שהם משתמשים באנרגיה של העסק הקטן, עם הקלילות והגמישות שהוא מגלה, ומטמיעים אותה ככלי יעיל שמאיץ חדשנות.
הטכנולוגיות מאפשרות שבירה של המערכת ההיררכית הידועה בעולם העסקי. זהו עידן שבו המידע הוא הגורם הדומיננטי, והרשתות החברתיות מגדירות מחדש את הצורה שבה העניינים מתנהלים. התקשורת מהירה יותר והמידע נגיש לכולם, ללא מתווכים. עולם התקשורת החדש הופך את כולנו לעיתונאים, לכלי תקשורת עצמאיים, והקהל הוא שמחליט מה מעניין, כי הוא בעל הכוח שמסוגל להעביר הלאה את המסר. מצב זה משנה את פני התעשייה הזו, גורם לשינוי כללי המשחק ומעמיד את העסקים הקטנים כשווים מול עסקים גדולים.
אחת ההזדמנויות הבולטות עבור העסקים הקטנים מתגלה בעולם הסחר המקוון. חברות כמו eBay ממחישות עד כמה השתנה עולם הסחר, וכיום עסק קטן שנפתח בישראל מסוגל להפוך לעסק בינלאומי הודות לגידול בצריכה ברשת. הצרכנים הם הרבה יותר פתוחים, חכמים ומזהים הזדמנויות חדשות של צריכה - דבר שיכול להשפיע על העסקים הקטנים ועל הביצועים העסקיים שלהם בפועל, וגם הישראלים עצמם קונים יותר ויותר אונליין.
משיבוש להובלת דרך
בעבר, החברות הגדולות הסתייגו משחקניות חדשות שמשבשות את התעשייה ויוצרות משהו שונה, והתייחסו אליהן כחסרות משמעות, אבל היחס לתופעה השתנה מאז, ותעשיות שלמות משתנות לחלוטין בעקבות חברות קטנות שפרצו דרך.
קחו כדוגמה חברות כמו Airbnb בעולם התיירות, וואטסאפ בעולם התקשורת, או Uber בעולם המוניות. החברות הללו "משבשות" את דרך ההתנהלות המסורתית בתחומיהן. הן מביאות איתן רעננות וחדשנות, וההשפעה שלהן על החברות המסורתיות כבר אינה רק ברמה של איום וסיכון, אלא ברמה של שינוי תודעתי.
ההתפתחות הטכנולוגית הביאה עמה כלים חדשים היכולים להוות קרש קפיצה עבור העסקים הקטנים, שיכולים לשמש מודל לחיקוי עבור תעשיות שלא השתנו במשך עשרות שנים. החוכמה היא לדעת להשתמש בכלים הללו ולמנף אותם להצלחות עסקיות.
הכותבת היא ראש החטיבה הבנקאית בבנק לאומי