עצמאים: תישארו בתחום בו אתם טובים
לעיתים רבות בעלי עסקים נכנסים לתחומים שאינם מתמחים בהם, מה שמוביל להדרדרות כלכלית עקב ניהול כושל של העסק - איך נמנעים מכך
- איך מנהלים אשראי לקוחות וספקים?
- האשראי מהבנק לעסק נגמר? קיימות אפשרויות מימון נוספות
- מחפשים משקיע לעסק שלכם? 10 הכללים שכדאי שתכירו
בעל עסק קטן נדרש להבנה בתחומי המחשוב והתקשורת, הבנה בנושאים החשבונאיים, הבנה ביחסים המשפטיים שבין עובד למעביד ולבצע עוד אינסוף משימות ניהוליות מסוגים שונים.
רוב בעלי העסקים יכולים להיות מעולים במה שהם עושים; זה הגורם שהביא אותם לאזור אומץ ולפתוח את העסק מלכתחילה ולא פחות חשוב - זה בדיוק מה שסייע להם להרחיב את הפעילות העסקית עד כה. עם זאת, ברגע שהפעילות מתרחבת הם לפתע מפסיקים לעשות את מה שהם טובים בו ומתחילים להיכנס לתחומים שאינם נמצאים באזור הנוחות שלהם. הם פשוט אינם מבינים בנושאים הללו מעבר להבנה בסיסית בלבד.
ישנם יזמים שחולמים ומקימים את העסק אך את הניהול מעבירים למישהו אחר, וישנם יזמים שחולמים על העסק מקימים אותו ומנהלים אותו. אין נוסחה קבועה להצלחה - הכל יכול להיות נכון. רק שאסור לשכוח את הבסיס.
על כל בעל עסק לזהות מהם התחומים שמנצלים את היתרונות היחסיים שלו בצורה הטובה ביותר ולנתב את זמנו ומרצו לעיסוק בתחומים הללו. בתחומים האחרים שבהם הוא פחות טוב עליו להיעזר בעובדים, ספקים ונותני שירות. איש מכירות טוב שפותח חנות, צריך לדעת שהאחריות הבסיסית שלו היא למכור מוצרים. מכונאי טוב שפותח מוסך צריך לזכור שהאחריות הבסיסית שלו היא לדאוג לרמה המקצועית במוסך והדבר נכון גם לשף במסעדת יוקרה. לדוגמא, רופא יכול לגדל ורדים והוא גם יכול להיות טוב מאד בגידולם, אך עדיף לרופא למכור עוד שעה של טיפול רפואי ולשלם לגנן שיגדל עבורו את הוורדים.
במציאות כאשר בעלי עסקים עוזבים את תחום התמחותם ומתחילים לעסוק בנושאים אחרים, אני מזהה ששני תהליכים קרו:
1. בעל העסק עצמו הופך להיות מתוסכל מעט וזאת משום שהוא אינו עוסק בחלום שלו.
2. הטיפול בכל התחומים אינו מקבל את תשומת הלב הראויה וכל ההיבטים בעסק משיגים תוצאות נמוכות.
למשל, ספר מצליח שכל נשות העיר ממתינות בתור לעצב את שערן אצלו, מחליט לאור הביקוש הרב להתרחב למספרה שמעסיקה עובדים, אך במקום להמשיך ולנצל את היתרונות היחסיים שלו כספר הוא מחליט לעסוק בשיווק המספרה, בהיבטי הכספים, במו"מ מול הספקים ועוד. ואז כל אותן לקוחות שרצו לקבל שירות מהספר בעל ידי הזהב מקבלות שירות מספר מתמחה ומחליטות לעבור למספרה המתחרה.
ההחלטה להישאר רק בתחום ההתמחות אינה קלה לבעלי עסקים רבים וזאת משום הרצון להיות בשליטה על כל הפעילויות בעסק ואכן על מנת לשמור על העסק ולדאוג להצלחתו לאורך זמן, בעל העסק חייב להמשיך ולפתח את תחום התמחותו ולוודא שיתר המשימות מבוצעות כהלכה.
על מנת לוודא שהמשימות מבוצעות כמו שצריך על בעל העסק לייצר מספר צמתים שבהם הוא יכול למדוד ולהעריך את יעילות המערכת.
לדוגמה: על מנת לאמוד את מידת הצלחתם של המלצרים השונים במכירות - השף יכול למדוד את ההכנסה הממוצעת למנה במסעדה. על מנת לבדוק שניהול המלאי ותהליך הרכש מבוצעים ביעילות - איש המכירות יכול לבדוק את הרווחיות הגולמית בחנות. על מנת למדוד את יעילות מערך השיווק והפרסום - המכונאי יכול למדוד את מספר המכוניות שמגיעות לטיפול במוסך.
ככלל אני מציע על בחינת הצמתים הבאים על מנת לייעל את ניהול העסק:
1. היקף המכירות - שינויים בהיקף המכירות יכולים להצביע על שינויים במערך השירות ללקוח,הפרסום או השיווק.
2. הרווח הגולמי - שינויים בהיקף הרווח הגולמי יכולים להעיד על תחרות קשה יותר בשוק או על היעדר תהליך רכש יעיל.
3. הוצאות הנהלה וכלליות – שינויים בהוצאות אלו ללא שינויים מתאימים בשורת ההכנסות יכולים להעיד על חוסר יעילות בעסק.
4. מכירות ליחידת ייצור - מדד זה יסייע להבין מה כל יחידת ייצור (מכונה/ משאית/ עובד) תרמה לשורה ההכנסות והאם העסקתה יעילה.
בעלי עסקים רבים שאינם עוסקים בתחום התמחותם פשוט אינם מאפשרים לעצמם להרוויח.
במהלך החודשים האחרונים נתקלתי בשני מקרים שונים של בעלי עסקים אשר הזניחו את תחום התמחותם ואף לא עמדו כשוטרי תנועה בצמתים המרכזיות של עסקיהם מזה כשלוש – ארבע שנים.
התוצאות לא איחרו לבוא והמכירות התחילו לרדת וזאת לצד גידול בהוצאות. בשני המקרים ההזנחה הגיעה לאחר שהבעלים פשוט התעייפו; הם הפסיקו להתעסק בתחום התמחותם שאותו הם כל כך אוהבים והחלו להתעסק בנושאים שונים שבהם הם אינם מתמחים.
הכותב הינו מנכ"ל חברת עין צופיה ייעוץ כלכלי, המספקת שירותי ייעוץ כלכלי וניהול כספים לעסקים ולפרטיים.