$
עסקים קטנים ובינוניים ישן

מהו אבחון עסקי ומתי הוא נדרש?

תהליך הבדיקה היסודי, הבוחן את כלל מרכיביו ומאפייניו של עסק קיים, נחוץ לצורך הבנה אמיתית של מצבו של העסק – האם הוא בעל פוטנציאל להצלחה

יניב שלו 16:4521.03.13

אבחון עסקי הוא תהליך בדיקה יסודי, הבוחן את כלל מרכיביו ומאפייניו של עסק קיים, ותיק או חדש או של עסק בהקמה. הוא נחוץ לצורך הבנה אמיתית של מצבו של העסק – האם הוא בעל פוטנציאל להצלחה. במידה וכן, מדוע אין הוא רווחי, האם קיימים כשלים בניהולו והאם יש לו יתרונות יחסיים ביחס למתחריו?

 

שאלות אלה ואחרות, החיוניות לצורך הבנה מפוקחת של העסק ושל התחום בו הוא פועל, נענות במהלך האבחון העסקי של העסק. במידה וברצוננו לבצע תהליך שיפור כלשהו בעסק, הכרחי להבין לאשורו את מצבו של העסק ולדעת מה יש לשפר בו.

 

אבחון עסקי גם מאפשר לדעת האם אכן יש צורך בייעוץ עסקי. במידה והתשובה חיובית, מאפשר האבחון לדעת איזה סוג של ייעוץ עסקי נחוץ לעסק. עולם הייעוץ העסקי הוא עולם רחב, וניתן למצוא בו ייעוץ אסטרטגי, אימון עסקי, ייעוץ שיווקי, אימון אישי, ייעוץ ארגוני ועוד.

 

כל אחד מסוגי הייעוץ הללו הוא שיטה שונה, המטפלת בנושאים שונים לגמרי, וייעוץ שאינו נכון עלול לחרוץ את גורלו של העסק. תוצאות האבחון העסקי יבהירו לכם מהו הייעוץ המתאים ביותר לעסק שלכם ולבעיות המאפיינות אותו.

 

מתי נחוץ אבחון עסקי?

 

אבחון עסקי הוא תהליך המבוצע לפני ייעוץ עסקי כלשהו, אימון עסקי או כתיבה של תוכנית עסקית. רוב היועצים העסקיים יפנו את לקוחותיהם למרכזי אבחון עסקי אובייקטיביים, לביצוע אבחון עסקי לפני תחילת תהליך הייעוץ העסקי.

 

אבחון עסקי נחוץ כאמור לפני כל פעולה של ייעוץ עסקי, אך חשוב להבחין ביניהן. בהקבלה לעולם הרפואה, האבחון העסקי הוא צילום הרנטגן, והייעוץ העסקי הוא האבחנה של הרופא המטפל וההנחיות הניתנות בעקבותיה. בעקבות ביצוע האבחון העסקי יידע היועץ העסקי מה מצבו האמיתי של העסק, ויוכל להמליץ על הצעדים הדרושים לצורך שיפור העסק.

 

קניון לב תלפיות (ארכיון) קניון לב תלפיות (ארכיון)

 

כיצד מבצעים אבחון עסקי?

 

בדיקת אבחון עסקי היא בדיקה חד-פעמית, שאינה דורשת מבעל העסק להשקיע בה זמן רב. במהלך הבדיקה נבחנים כל מנגנוני העסק – כספים, שיווק, אדמיניסטרציה, ייצור וכן הלאה. בין היתר נבדקים למשל הנושאים הבאים:

 

  • ניהול – מהו מודל הניהול של העסק וכיצד מתפקד מנהל העסק.
  • כספים – מהו מצבו הכספי האמיתי של העסק ומהם רווחיו.
  • שיווק – בדיקת האפקטיביות של המאמצים השיווקיים של העסק, הערכת כדאיות של

המשאבים המושקעים בשיווק והמלצה על זירות השיווק המתאימות ביותר לעסק.

  • תפעול – ניתוח המודל התפעולי של העסק והערכת ניצולת המשאבים שלו.
  • גורם נוסף הנבדק במהלך האבחון העסקי הוא בדיקת הסיכונים והכדאיות של העסק – מה הסיכונים הכרוכים בהפעלת העסק, האם הפעלת העסק היא כדאית ובאיזה תנאים.

 

על מה כדי להקפיד בביצוע אבחון עסקי?

 

חשוב להקפיד כי האבחון העסקי יתבצע על-ידי גורם אובייקטיבי, כלומר גורם שאין לו עניין כלשהו בעסק או במתן שירותים לעסק, ומשום כך רצוי גם להפריד בין האבחון העסקי לבין שירותי הייעוץ העסקי הניתנים לעסק בעקבות האבחון העסקי.

 

מהו תוצר הלוואי של תהליך אבחון עסקי?

 

בעקבות תהליך אבחון עסקי אמור הגוף המבצע את האבחון להפיק דוח סיכום, שיפרט את הממצאים שהעלתה הבדיקה בנוגע למצבו האמיתי של העסק, ויספק שורת המלצות לביצוע. מעקב אחר ההמלצות לביצוע, שלב אחר שלב, יוכל לשמש את בעל העסק לשיפור מצבו של העסק ולהגדלת רווחיותו, בין אם ייעזר גם בייעוץ עסקי לאחר האבחון ובין אם לאו.

 

כפי שראינו, אבחון עסקי נחוץ לפני כל תהליך של ייעוץ עסקי, אימון עסקי או כתיבת תוכנית עסקית. אבחון עסקי מקצועי יספק תמונת מצב ברורה על מצבו של העסק בנקודת הזמן הנוכחית, יבהיר מה נדרש לשם שיפור מצבו ויגדיר את הסיכויים והסיכונים שלו. בעקבות האבחון העסקי יוכל בעל העסק לדעת מה עליו לעשות לשיפור רווחיותו של העסק ובמה הדבר כרוך ויוכל לקבל החלטה מושכלת בנוגע לעתידו של העסק.

 

הכותב הוא יועץ Double check מקבוצת רוביקון

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x