עסק משפחתי – למכור או לא למכור, זאת השאלה
בעל עסק שואף תמיד להעביר אותו לדור הבא, אך לא תמיד מדובר בצעד הנכון. כך תדעו מתי כדאי דווקא למכור את העסק המשפחתי
אפשר לומר זאת ככלל: בעל עסק משפחתי ירצה להעביר את העסק שייסד ועמל להצלחתו לבני הדור הבא במשפחה, אך המציאות מוכיחה כי לא תמיד זה הצעד הנבון. עסק משפחתי נתפס לרוב כמקור לגיבוש משפחתי וכמקור פרנסה לכל בני המשפחה, אך לעתים דווקא מכירת העסק היא ההחלטה הנכונה ביותר עבור כל הצדדים.
בעל עסק צריך לשקול את מכירתו במקרים מסוימים:
● צורך במנוחה - העבודה הרבה במשך השנים העניקה לבעל העסק ממון שמאפשר לו כעת לנוח על זרי הדפנה והוא מבקש חופש מכל פעילות עסקית שלרוב היא גם תובענית. ברור לו שיוכל להעביר את העסק לבני הדור השני, אך המעבר לא יקטע את שהותו בעסק. מכירת העסק תניב לו סכום נאה שיאפשר לו להנות מהחופש הצפוי לו ללא דאגה כלכלית לעתידו.
● אין תשוקה לעשייה - בשלב מסוים במהלך חיי העסק מגלים שהעשייה כבר לא מלהיבה. השינויים הפנימיים גורמים לבעל העסק לרצות לעסוק בדברים שהוא אוהב ולא בשגרה העסקית.
● העסק גורם לקונפליקטים במשפחה - מתגלים בקיעים וסכסוכים בלתי פתירים והעסק מתחיל להדרדר מבחינת ביצועיו ורווחיו. מתעוררת תחושה שבסופו לא רק העסק יכשל אלא גם המשפחה תתפרק, ולכן עדיפה מכירתו כעת על כישלון כפול בעתיד.
● חוסר יכולת לנהל את העסק - אם התוצאות העסקיות אינן טובות ומצביעות על ניהול לקוי או שנוצר מצב לא צפוי בקרב בעל העסק שלא מאפשר לו להמשיך לנהל את העסק, מכירתו היא אכן הצעד הנכון הבא.
● הדור הבא מסוכסך - אם הדור הבא לא מסוגל לעבוד יחד, כדאי למכור בנקודת השיא ולא לאחר שהמצב ידרדר.
גם אם אחד המצבים הללו מתקיים, מכירת העסק עדיין אינה מומלצת בהכרח. בשלב זה כדאי לשלב בעסק גורם שלישי, אובייקטיבי, אשר יחווה את דעתו על המצב ויבדוק אם אפשר לעשות שינוי בעסק ללא מכירתו.
מחיר המכירה
ההחלטה למכור עסק משפחתי יכולה לגרום לתגובות של הפתעה, התנגדות ושמחה. הבדלים אלו גוררים גם הבדלים בגישות הפרקטיות: אלה שמיד יתכננו את תהליך המכירה, ואחרים שיעכלו את הבשורה באיטיות.
מכירת העסק הוא רעיון שמתגלגל במוחו של בעל העסק, ומרבית העובדים אינם מודעים לשינוי הקרב. עם זאת צריך להתחשב בכך שעובדים חשים בשינויים קלים בעסק, ואי ודאות לאורך זמן פוגמת בעסק ובמוטיבציה. כמו כן בני משפחה שלא שותפו בתהליך קבלת ההחלטה עשויים להיפגע. נוסף על כך מכירת העסק מאיימת על קשרים משפחתיים וחבריים שנוצרו בעבודה.
עולם הפסיכולוגיה אינו זר לנו בעולמנו הפרטי, אך גם בעולם העסקי. התמודדות עם צער גורמת לאנשים לחוות רגשות בשלבים שונים כמו הכחשה, כעס, מיקוח, דיכאון וקבלה. כך קורה גם לאנשים מסוימים כאשר מחליטים למכור את העסק. יש שמאבדים את מקור פרנסתם ויש שמאבדים את מקור הביטוי העצמי ליצירתיות שבהם. טיפול בנדיבות בעובדים שעוזבים יכול להקל על חווית הפרידה. טקס, לדוגמה, יכול לעזור, או אפילו מתן ליווי וייעוץ אישי.
הדבר תקף לכל העובדים בעסק כולל בעל העסק שהחליט על מכירתו. עצם קבלת ההחלטה לא הופכת עבורו את החוויה לקלה ופשוטה יותר, נהפוך הוא. הוא צריך להוביל מהלך שאולי אינו מוסכם על כל הצדדים ולהתמודד עם התנגדויות.
ציפיות ריאליות
מכירת עסק מיוחסת לרוב לקבלת תמורה כלשהי לאנשים שהיו שותפים לעסק ולהצלחתו מלבד בעל העסק. יש שמצפים לתמורה לא ריאלית. בחברות גדולות היחס לעתים נקבע לפי ותק, מעמד מקצועי או שהתמורה מחולקת בצורה שוויונית בין כולם, אבל מה עושים בעסק קטן יותר? תקשורת ברורה ותיאום ציפיות יכולה בהחלט לעזור ולהקטין את מידת אי הוודאות בנושא.
ההחלטה למכור עסק משפחתי אינה קלה ופשוטה, אך לעתים היא ההחלטה הנכונה. ניהול נכון של המכירה יביא לתוצאות טובות יותר הן מבחינה כספית והן מבחינת שמירת היחסים במשפחה.
הכותבת עוסקת בייעוץ לעסקים משפחתיים