$
עסקים קטנים ובינוניים ישן

ניהול פיננסי נכון בעסק - המפתח להצלחה

הישרדותם של עסקים קטנים ובינוניים תלויה במשתנים רבים שלא ניתנים לשליטה. ניהול פיננסי נכון יגדיל מאוד את סיכוייהם להתגבר על תנאי פתיחה קשים, לשרוד לטווח הארוך ואף לשגשג

יניב שלו 11:1205.02.13

מגזר העסקים הקטנים והבינוניים (עסקים המעסיקים עד 50 עובדים) הוא המגזר העסקי השולט במשק, ומהווה 99% מסך העסקים בישראל. עסקים אלה רגישים מאוד לשינויים במצב הכלכלי ורבים מהם מתמודדים עם אתגרי הישרדות מורכבים. בדיקה מעמיקה של הסיבות לכישלון עסקים רבים מעלה כי אחת הסיבות לכישלון הינו פער שלילי בהון החוזר.

 

הניהול הפיננסי הנכון בעסק הוא תורה הניתנת ללימוד. ניתן לחלק את יסודות הניהול הפיננסי לארבעה חלקים מרכזיים:

 

1. תזרים מזומנים

2. ניהול הון חוזר

3. יצירת תשתית לניהול פיננסי ומעקב

4. גבייה והקדמת תשלומים

 

חנות בשלבי סגירה (ארכיון) חנות בשלבי סגירה (ארכיון) צילום: עומר הכהן

 

1. תזרים מזומנים

מדוע חשוב לאבחן את תזרים המזומנים של העסק? לתזרים חשיבות במספר מישורים: תזרים המזומנים מאפשר לבעל העסק לקבל החלטות פיננסיות בצורה שקולה; תזרים מזומנים מאפשר לנהוג בצורה מקצועית מול הבנק, מול מקור מימון חיצוני אחר ומול הספקים; תזרים מזומנים עוזר לעסק להכין את הקרקע לתקופות קשות או למצבים לא מתוכננים; ולבסוף, תוכנית תזרים מזומנים מאפשרת לבעל העסק לשלוט שליטה מלאה במצבו הפיננסי.

 

2. ניהול הון חוזר

חישוב ההון החוזר מאפשר להבין מה הם הצרכים השוטפים של העסק. לפני חישוב ההון החוזר של העסק חשוב לבחון את מצב העסק או, במידה ומדובר בעסק חדש, לבצע בדיקת כדאיות עסקית. בעקבות תוצאות בדיקת העסק, יתאפשר לגבש את קווי היסוד לניהול נכון של ההון החוזר, בעזרת תוכנית עסקית שתכלול יעדים ברי-השגה. בתחום הקמעונאות יש לתכנון וניהול ההון החוזר חשיבות מיוחדת ואף קריטית, בגלל האיזון הדרוש בין הביקוש והצריכה לרמת המלאי.

 

3. יצירת תשתית לניהול פיננסי ומעקב

לאחר שנקבעו מאפייני תזרים המזומנים של העסק, יש צורך לבסס תשתית לניהול פיננסי שוטף ולמעקב אחר התזרים, שתאפשר לבעל העסק לצמצם סיכונים ולהגדיל רווחים. התשתית צריכה לכלול:

• רכישת תוכנה או בניית קובץ אקסל שיעקבו אחר התזרים של העסק.

• מעקב אחר צ'קים ש"בחוץ" ואחר מועד הפירעון או ההתחייבויות.

• איתור והכנה מוקדמת לקראת הימים הקריטיים במהלך החודש - תשלום משכורות, מועדי החזר הלוואות וכדומה.

 

4. גבייה והקדמת תשלומים

החלק החשוב ביותר במארג הוא יישום מדיניות הניהול הפיננסי של העסק. ביישום זה צריך להקפיד על הגורמים הבאים:

• מדיניות ברורה ומוגדרת (גם בכתב וגם בפועל), שתבהיר מהי מדיניות התשלום של העסק ומהם הצעדים שיש לנקוט בנוגע לאיחור בתשלומים.

• מעקב אחר ניסיונות הגבייה של תשלומים מתעכבים. המידע צריך להיות זמין ובהישג-יד, ויש להקפיד לבצע ניסיונות ומאמצים חוזרים לגבות את החובות.

• יש לשלוח קבלות עם השלמת השירות או מכירת המוצר.

• אל תאפשר לבעלי חוב לגרור רגליים ולדחות אותך הלוך-ושוב. היה נחוש ועקבי ופנה ישירות אל האדם עימו צריך לשוחח בנוגע לתשלומים חריגים.

• עליך להיות מוכן לנקוט בצעדי גבייה חריפים יותר במידת הצורך אך חשוב לוודא כמובן כי כל צעדיך נעשים במגבלות החוקים הנוגעים לגביית חובות.

• הימנעות מרישום עקבי ומסודר תוביל לכך שלא תוכל לדעת האם תשלום מסוים התקבל או לא, תיצור חיובים כפולים או תגרום להחמצת חובות שלא נפרעו.

 

לסיכום, הישרדותם של עסקים קטנים ובינוניים תלויה במשתנים רבים שאינם בשליטתם, כגון מצב המתחרים בשוק, תהליכים גלובליים ומקומיים ועוד. ניהול פיננסי נכון, עם זאת, יגדיל מאוד את סיכוייהם להתגבר על תנאי פתיחה קשים, לשרוד לטווח הארוך ואף לשגשג.

 

הכותב הוא יועץ בכיר בחברת Double check, מקבוצת רוביקון

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x