האוצר ינסה להכניס העלאת גיל הפרישה לחוק ההסדרים
ל"כלכליסט" נודע כי באוצר רוצים לקדם שורת צעדים בתחום הפנסיה, ובראשם העלאת גיל הפרישה, כבר בחוק ההסדרים הקרוב
משרד האוצר שוקל לקדם שורה של צעדים משמעותיים מתחום החיסכון הפנסיוני כבר במסגרת חוק ההסדרים הקרוב. טרם התקבלה החלטה סופית בעניין, אולם מאחר שהחוק הוא הפלטפורמה המרכזית של הממשלה בכלל ושל האוצר בפרט לקדם רפורמות, קיים סיכוי סביר שהאוצר ינצל את ההזדמנות לקדם את הצעדים כבר במסגרת חוק ההסדרים הקרוב. זאת לאחר שחוק ההסדרים האחרון אושר בכנסת בדצמבר 2010, במסגרת תקציב 2011–2012.
אחד הצעדים המשמעותיים שצפויים להיכלל בחבילת הצעדים הוא העלאת גיל הפרישה, לא רק לנשים. לדעת אנשי המקצוע, בעולם ובישראל, העלאת גיל הפרישה, לנשים ולגברים כאחד, בלתי נמנעת בשל ההתארכות הטבעית בתוחלת החיים ששוחקת את הפנסיה החודשית.
תקופת הפנסיה מתארכת
פעם עובדים היו חוסכים במשך 30 שנה בשביל עשר שנות פנסיה. כיום תקופת החיסכון נשארה זהה, אולם תקופת הפנסיה התארכה פי שלושה וארבעה, והחסכונות פשוט לא מספיקים בשביל לשמור על רמת חיים נאותה בגיל הפרישה. באוצר מתלבטים בין כמה מודלים של העלאת גיל הפרישה, כאשר העיקרון החשוב ביותר הוא הפרדת ההחלטה על גיל הפרישה מהזירה הפוליטית. זאת לאחר שהניסיון הקודם של האוצר להעלות את גיל הפרישה לנשים בדצמבר 2011 נדחה בחמש שנים על ידי חברי הכנסת. שני מודלים אפשריים להעלאת גיל הפרישה הם המודל הגרמני - התאמה אוטומטית של גיל הפרישה לעלייה בתוחלת החיים; או מודל אחר המבוסס על המודל האמריקאי, ולפיו כלל אין גיל פרישה שבו עובדים חייבים לפרוש ולהתחיל לקבל את הפנסיה החודשית שלהם מקרן הפנסיה, אולם הביטוח הלאומי יתחיל לשלם את קצבת הזקנה בגיל מסוים, גם אם העובד יישאר במעגל העבודה.
משרד האוצר נוטה לדחות מודל זה משום שהוא לא מקטין את העלויות של הביטוח הלאומי. שר האוצר יובל שטייניץ שלח לפני שבועיים רמז עבה בעניין במסגרת אירוע שבת תרבות בכפר סבא. "אין מענה מוחלט לשחיקה בפנסיות. לא יהיה מנוס מהעלאת גיל הפרישה לגברים ונשים בעתיד, זה קורה באירופה וזה קורה גם כאן, אם נרצה ואם לא", אמר אז שטייניץ.
לא הוחלט אם לכלול עוד צעדים בחוק הקרוב
גיל הפרישה לנשים עומד כיום בישראל על 62 ואמור להתחיל לעלות בהדרגה ל־64 בעוד חמש שנים. גיל הפרישה לגברים עומד על 67.
לאחרונה הועלו גילי הפרישה לגברים ולנשים במסגרת התוכנית הכלכלית של 2003, בשעה ששר האוצר היה בנימין נתניהו. בנוסף, ייתכן שייכללו בחבילה צעדים נוספים בתחום האג"ח המיועדות, בהגבלת משיכת פיצויי פיטורים, וכן בתחום תמריצי המס שניתנים לחיסכון הפנסיוני. בשלושת הנושאים האלה קיימת עבודת מטה מתקדמת במשרד האוצר, אולם לפי שעה אין החלטה ברורה האם לשלבם כבר במסגרת חוק ההסדרים הקרוב.