וטרינרים: להצליח להתחבר לאדם שמסתתר מאחורי בעל החיים
מצבו את עצמכם: זול ובסיסי או יקר ואיכותי, הקפידו על הריח במרפאה לאורך כל שעות היום ואל תשקיעו בציוד יקר למרפאה חדשה
הענף במספרים
כ־1,000 וטרינרים פועלים כיום בישראל
110–80 שקל עולה בממוצע חיסון כלבת. מחיר טיפול בפרעושים לכלב או חתול נע בין 120 ל־200 שקל
5,000–4,500 שקל בחודש מרוויח וטרינר מתחיל, שכיר או עצמאי
70 שקל לשעה מקבל וטרינר ותיק שגובה מחירים מקובלים
60%–70% מהווטרינרים עובדים באזור המרכז
מצבו את עצמכם: זול ובסיסי או יקר ואיכותי
אחת ההחלטות החשובות ביותר שעל הווטרינר לקבל אחרי שהחליט להיות עצמאי היא היכן למצב את עצמו: כווטרינר שמעניק את הטיפולים הבסיסיים בזול, או כווטרינר איכותי ויקר יותר. וטרינר בסיסי עורך את הבדיקות והטיפולים הבסיסיים בלבד, וכך הוא יכול להשקיע פחות זמן בכל לקוח ולטפל במספר גדול יותר של לקוחות. לווטרינר איכותי תהיה מרפאה בעלת ציוד טוב, אמצעי הדמיה ובחינה מתקדמים, והוא יוציא הרבה על לימודי המשך המחייבים תגמול ראוי. הטעות הנפוצה של וטרינרים מתחילים היא לנסות לשלב איכות ומקצועיות עם מחירים נוחים, מה שברוב המקרים לא עובד - אלא אם כן לווטרינר מקור הכנסה נוסף.
(ד"ר אילן סקורינסקי, וטרינר ומומחה לבעיות עור ואלרגיה)
למוסף עסקים קטנים
הקפידו על הריח במרפאה לאורך כל שעות היום
במרפאות וטרינריות יש לא פעם ריחות לא נעימים עקב הפרשות בעלי החיים. אנחנו כבני אדם מרגישים בריחות האלה, והכלבים והחתולים על אחת כמה וכמה, לכן חשוב להקפיד על נטרול הריחות כמה שאפשר. קיימים מכשירים אוטומטיים שמפיצים ריח נעים ומבשמים את המרפאה, שאותם אפשר לתכנת כך שיתחילו לפעול חצי שעה לפני פתיחת המרפאה ויפסיקו עם סגירתה. בנוסף, מומלץ לשים עציץ גדול שיפיץ ריח טוב בכניסה, רק חשוב לשים לב שכלבים לא משתינים עליו. כמו כן, חשוב לעבור בין הטיפולים בתוך המרפאה וגם מחוצה לה, ולנקות שתן של בעלי חיים שלא פעם נשאר באזור.
(ד"ר טל מאייר, בעל מרפאת דוליטל לחיות מחמד)
הקפידו על פוליסת ביטוח מתאימה למרפאה
שני סיכונים עיקריים קיימים בפני וטרינר המקים מרפאה: ביטוח הרכוש וביטוח האחריות. בקביעת הכיסויים וסכומי הביטוח, יש לשים לב לכמה קטגוריות חשובות: סכומי הביטוח לתכולה אמורים בדרך כלל לשקף את ערך התכולה (ציוד, מתכלים, תרופות) בערך קנייה כחדש; לגבי ביטוח המבנה, יש לברר אם משכיר המבנה מבטח אותו, ואם קיים בפוליסה שלו כיסוי גם לשוכר; ביטוח חבות מעבידים הוא ביטוח חובה זול; ואילו ביטוח צד שלישי הוא ביטוח חובה אשר מומלץ לרכוש בגבול אחריות שלא יפחת מ־3–2 מיליון שקל. מרפאה וטרינרית ממוצעת יכולה לבטח את התכולה ב־150 אלף שקל, ביטוח צד שלישי בגבול אחריות של 2 מיליון שקל וביטוח של עד שלושה עובדים - ולהגיע לעלות שנתית של כ־2,500 שקל בפוליסה ברמת כיסוי גבוהה.
(שלמה בן ארי, גיא סוכנות לביטוח בע"מ)
חסכו ברכישת אספקה וטרינרית
קנייה קבוצתית של כמה וטרינרים יכולה להיות יעילה ולהוריד עלויות. ברכישת אולטרה סאונד, למשל, עדיף ליצור קשר עם עוד כעשרה וטרינרים שרוצים לרכוש אחד לעצמם, וכך יהיה לכם יותר כוח להשפיע על החברה שמוכרת את המכשיר, הן מבחינת העלות והן מבחינת התנאים - חלוקת התשלומים, הנחות על ציוד נלווה וכו'. כמו כן, לצבא ולבתי חולים יש עתודות של ציוד לשעת חירום שהם חייבים להחליף מדי כמה שנים. ציוד מסוג זה יכול להיות שימושי ויעיל לווטרינרים (בתנאי, כמובן, שהוא לא פג תוקף), ויהיה זול משמעותית.
(ד"ר שירי אילן, בעלת מרפאה וטרינרית)
בנו אתר אינטרנט מקיף ומקצועי למרפאה
חוקי האתיקה של המקצוע מגבילים את הווטרינרים בפרסום מרפאתם, ואתר אינטרנט מהווה הזדמנות נפלאה ולגיטימית למטרה זו. כדאי לכלול באתר תוכן מגוון הכולל מאמרים, תיאורי מקרה, תשובות לשאלות הגולשים, חוויות ומידע חדש, שישולבו עם תמונות שחלקן חמודות וחלקן מקצועיות - בהתאם למדורי האתר. בכל מקרה, כדאי להימנע מתמונות מניתוחים או תהליכים רפואיים פולשניים, שלא כולם אוהבים לראות.
(שחר בן ארי, ארינט בע"מ, מפעילת PETNET.co.il ו־VETNET.co.il, כמו גם אתרים נוספים בתחום חיות המחמד)
אל תשקיעו בציוד יקר למרפאה חדשה
וטרינרים רבים שפותחים מרפאות חדשות מגיעים או היישר מהלימודים או אחרי שעבדו במרפאה גדולה, ורוצים שכל הציוד הנדרש יעמוד לרשותם. מצד שני, כאשר אתה בעל מרפאה חדשה, אין הצדקה כלכלית להשקעה בציוד יקר כמו מכונת רנטגן, שעולה 70–80 אלף שקל בממוצע, או מעבדות דם שעולות 30–40 אלף שקל בממוצע - כאשר אתה משתמש בהן פעם בשבוע בערך. בשלבים הראשונים עדיף להשקיע בציוד זול יותר, כמו מיקרוסקופ וציוד בסיסי להרדמה, וכאשר יש צורך במכשירים יקרים להפנות את הלקוחות לקולגות ותיקים ומצוידים. תוכל לסגור מחיר מיוחד עם בעלי המרפאות עבור לקוחותיך, כך הם ירוויחו לקוחות נוספים ואילו לקוחותיך יזכו בשירות במחיר נוח ומשתלם.
(ד"ר אילן סקורינסקי, וטרינר ומומחה לבעיות עור ואלרגיה)
השקיעו זמן ומאמץ מיוחדים בגורים ובבעלי גורים
רפואה מונעת היא הרפואה הטובה ביותר, ואם תדריך את הלקוחות היטב כאשר בעלי החיים הם גורים, סביר להניח שתרכוש את אמונם של הבעלים ולבעלי החיים יהיו פחות בעיות בהמשך. שב עם כל לקוח שמגיע אליך עם גור לשיחה ארוכה שתכלול את כל נושאי הטיפול, כמו חיסונים, אוכל ומים, התנהגות, סירוס וטפילים. הקפד להשאיר לבעלי גורים חדשים את פרטי ההתקשרות שלך למקרי חירום. אפשר גם לקיים במרפאה "ערבי גורים" בנושאים שונים, וכדאי גם לשתף פעולה עם מאלף שייתן טיפים לחינוך. לקוחות שאתה מלווה מההתחלה הופכים ללקוחות הנאמנים ביותר שלך, והם גם יפנו אליך חברים שמאמצים גורים חדשים.
(ד"ר טל מאייר, בעל מרפאת דוליטל לחיות מחמד)
הקדישו חדר אחד במרפאה למספרה וטרינרית
מומלץ להקדיש חדר אחד במרפאה למספרה וטרינרית, שבה יעבוד ספר על בסיס קבוע או כפרילנס, במשרה מלאה או חלקית. היתרון המשמעותי בכך הוא שמספרה אפשר לפרסם בכל דרך, בניגוד למרפאה וטרינרית שאסור לפרסם מלבד במקומונים ובשלטי הכוונה. כך אפשר להגדיל את מאגר הלקוחות: אנשים יגיעו למספרה ויראו שיש מרפאה במקום, וברוב המקרים יהיה להם שימוש גם בה. כמו כן, ספר בעלי החיים יכול להתריע בפני לקוחות על פרעושים וקרציות שהוא מגלה במהלך התספורת, ולהפנות אותם לטיפול במרפאה.
(ד"ר שירי אילן, בעלת מרפאה וטרינרית)
בחרו בחוכמה לוקיישן למרפאה
לפני פתיחת מרפאה לחיות מחמד בלוקיישן מסוים, אפשר לבדוק באמצעות הרשויות המקומיות את מספר בעלי החיים (בדרך כלל כלבים) שחיים באזור, וכך לקבל מושג לגבי כמות הלקוחות הפוטנציאליים באזור. דבר נוסף שחשוב לבדוק הוא המתחרים: אם קיימות מרפאות וטרינריות נוספות באזור, כמה, ובאיזה אופן אפשר להתבדל מהן. לפתיחה של מרפאה במרכז מסחרי יש יתרונות וחסרונות, כשהחיסרון העיקרי הוא העלות. מצד שני, במרכז מסחרי אפשר ליהנות מכל השירותים הקיימים, ולרוב גם תהיה חניה נגישה ללקוחות המרפאה.
(ד"ר שרון רגב, בעל מרכז ובית חולים וטרינרי)
שתפו פעולה עם גורמים מסחריים
ניתן לשתף פעולה עם חברות מסחריות ש"ימתגו" את המרפאה - ישימו את הלוגו שלהן על השלט ובמרפאה עצמה, על דפים, מרשמים, מגנטים וכו' - ובתמורה ישתתפו בעלויות הקמת המרפאה וגם יספקו לה מוצרים במחירים נוחים מהרגיל. החברה מרוויחה פרסום וחשיפה ללקוחות, והמרפאה חוסכת לא מעט. את שיתוף הפעולה הזה יש לעשות באופן מסודר, מול חשבוניות, ולא בבארטר או בעל פה.
(ד"ר שירי אילן, בעלת מרפאה וטרינרית)
נצלו הנחות והטבות עם פתיחת המרפאה
רוב החברות המסחריות שעובדות עם וטרינרים מציעות מבצעים שונים ומגוונים, אלא שרובם לא מתאימים למרפאות מתחילות כיוון שהם מבוססים על כמויות גדולות של סחורה. לא כדאי להצטייד במלאי גדול מדי, כי תוקפה של רוב האספקה הווטרינרית מוגבל: במקום להתפתות למבצעים מומלץ לנהל מו"מ קשוח. הווטרינר המתחיל הוא אמנם לא קניין גדול בשלב זה, אבל חברות רבות יראו בו השקעה לטווח ארוך.
(ד"ר אילן סקורינסקי, וטרינר ומומחה לבעיות עור ואלרגיה)
פנקו בצ'ופרים לבעלי החיים
כאשר בעל חיים מגיע למרפאה, מומלץ לפתות אותו במשהו טעים. השתדלו לתת את הצ'ופר רגע לפני שהוא הולך הביתה, כך קיים סיכוי שבפעם הבאה הוא ישמח לחזור. הטריק הזה לא עובד עם כל בעל חיים, אבל הבעלים שלהם בדרך כלל מאוד אוהבים את זה. אין צורך לרכוש "צ'ופרים" מיוחדים למטרה זו. רכישת שתיים־שלוש פחיות בשבוע לטובת צ'ופרים אינה השקעה כבדה, אך האפקט שלה יכול להיות משמעותי.
(ד"ר טל מאייר, בעל מרפאת דוליטל לחיות מחמד)
צרו קשר עם עמותות למען בעלי חיים
עבודה עם עמותות וארגונים למען בעלי חיים היא התנדבותית אבל משתלמת. המרפאה מממנת טיפולים שונים בבעלי החיים שבחסות העמותה, וכאשר אותו בעל חיים מאומץ ניתן לתרום גם את הבדיקות או החיסונים הראשונים. האדם שאימץ את בעל החיים אינו מחויב להמשיך ולטפל בו במרפאה שלכם, אבל גם אם רק אחוז מסוים נשאר - הרווחתם לקוחות נוספים.
(ד"ר שירי אילן, בעלת מרפאה וטרינרית)
פרסמו סרטונים מועילים וקלילים ביוטיוב
כדאי לשמור על קשר עם הלקוחות במגוון ערוצים: מדי יום, למשל, 4 מיליארד סרטים נצפים ביוטיוב. אפשר ליצור ערוץ יוטיוב בחינם, ולהעלות בו סרטונים המציגים את העסק ונותנים לצופה ערך: סביר שהצופים יתעניינו יותר בסרטונים המציגים טיפים לאילוף ולבריאות בעלי חיים מאשר באיך נראית המרפאה. על הסרטון להיות קליל, שימושי ומניע לפעולה. פלטפורמה נוספת הצוברת תאוצה היא פרסום במכשירים ניידים: כדאי לפרסם מודעת "הקלק להתקשרות", שבה המשתמש מקליק על המודעה ובכך בעצם מחייג ישירות לבית העסק, עוד לפני שהוא מופנה לאתר.
(יהודה קוגן, מנהל תחום שיווק לעסקים ב־Google ישראל)