טכנאי וחנויות מחשבים: להצליח לפתור בעיות מורכבות עבור לקוחות חרדים
אל תתפתו להציע מחירים נמוכים מדי, חסכו בהוצאות ההקמה, עבדו נכון עם ספקים והעדיפו לרכוש מהיבואן
100–150 שקל מחיר ממוצע לשעת עבודה של טכנאי מחשבים בבית הלקוח
85.8% מבתי האב ברחובות הם בעלי מחשב ביתי, מה שהופך אותה לעיר בעלת אחוזי הבעלות הגבוהים ביותר על מחשב ביתי בישראל
79.8% מבתי האב ברמת גן מחוברים לאינטרנט, מה שהופך אותה לעיר המחוברת בישראל
350–200 שקל עולה לפרמט מחשב נייח, לעומת 250–450 שקל למחשב נייד
65% מההורים בישראל מציינים כי הם מגבילים את ילדיהם בזמן השימוש היומי במחשב
קבלו הכשרה מקצועית מתאימה
לכל טכנאי מחשבים מומלץ להשתתף בקורסים ולקבל הסמכה רשמית לפני פתיחת העסק. מטריקס מחזיקה כיום את רוב בתי הספר למחשבים, ומעבר לה קיימים בשוק גם קורסים של חברות גדולות כמו מיקרוסופט, צ'ק פוינט וסיסקו. יש כמה סוגים של קורסים שמומלץ לקבל בהם הסמכה לפני פתיחת עסק עצמאי: הקורס העיקרי הוא MCITP, וישנם גם קורסים קצת יותר מזורזים מבחינת תכנים, כמו קורס טכנאי PC שמסמיך להפעלת מערכות מידע בסיסיות. אם המטרה היא לתת שירות טכני לחברות גדולות, הטכנאי חייב לרכוש גם ידע בתקשורת והסמכה נרחבת יותר.
(נועם פנחס, יועץ טכנולוגי, חברת COM־I)
אל תתפתו להציע מחירים נמוכים מדי
חנויות חדשות וטכנאים חדשים נוטים לגבות מחירים נמוכים מדי מהלקוח בשם הרצון לרצות. תמחור מוצר צריך להתבסס על נוסחה שכוללת עלות בסיסית, משלוחים והוצאות נלוות. מכירת מוצר ברווח קטן יחסית משאירה מעט מאוד כסף לכיסוי שאר הוצאות העסק: שכר דירה, ארנונה (במקרה של חנות) או דלק (במקרה של טכנאי). כל ההוצאות הנלוות, כולל רכב, טיפולים לרכב, נסיעות, חשבון טלפון וחשבונות נוספים, צריכות להיות מגולמות במחיר העבודה או המכירה.
(גיל קולר, G.P.C פתרונות מחשוב)
השקיעו בפרסום יעיל וממוקד
הפרסום הכי טוב בתחום המחשבים הוא מפה לאוזן, וכך גם אחוזי סגירת העסקאות גדולים יותר, מכיוון שאנשים מגיעים כשהם כבר סומכים על הטכנאי או על החנות מראש. מצד שני, המלצות מפה לאוזן הן עניין שלוקח זמן. בתור עסק מתחיל, כדאי להשקיע בפרסום בכמה דרכים: הדבר היעיל ביותר הוא נטוורקינג, באמצעות חברה שנקראת BNI ומספקת שירותי נטוורקינג לבעלי מקצועות שונים. השירות עולה כ־2,000 שקל בשנה, אך משתלם מאוד. מלבד זאת, הרבה מעסקי המחשבים הם עסקים מבוססי אזור או שכונה, ושווה להשקיע בפלאיירים בתיבות הדואר או במגנטים שיפוזרו על דלתות הבתים בשכונה, כי אף שהרוב הגדול יגיע לפח - בסופו של דבר זה אכן מביא לקוחות. בשלטי חוצות עדיף להשקיע רק בשלב מאוחר יותר, אם שם החברה כבר הופך למותג, וכך להזכיר ללקוחות את קיומכם.
(אנדריי ווגנר, מנכ"ל Compu Depot)
השתמשו במערכת ממוחשבת להנהלת חשבונות
אם תיתן למחשב לעשות דברים במקומך יהיה לך יותר זמן לעבודה, בעיקר בכל מה שקשור להנהלת חשבונות. בחשבוניות ידניות המעקב אחר התשלומים הוא מסורבל, ועדיף להשתמש במערכות ממוחשבות כמו "חשבשבת" או "רווחית", שבלחיצת כפתור מראות מי חייב מה ומהו הסטטוס של כל עבודה, וניתן לנהל דרכן תזרים, להוציא הצעות מחיר יפות וחשבוניות מודפסות שכוללת לוגו וטלפון. בנוסף, מומלץ לעקוב אחרי התנהלות חשבון הבנק, אפילו בעזרת טבלת אקסל.
(נועם פנחס, יועץ טכנולוגי, חברת COM־I)
ביחרו סוג משלוח מתאים עבורכם
בבואכם לייצא או לייבא חבילה מחו"ל, שימו לב כי קיימים שני סוגי שילוח: הראשון הוא Courier, והוא מיועד למשלוחי אקספרס מהירים, לרוב 1–3 ימים מדלת לדלת. במשלוח מסוג זה לרוב יש הגבלות של גודל ההגבלה הראשונה בסוגריים היא של ערך כספי, לא של גודל או משקל (עד 50 אלף דולר או עד 70 ק"ג לחבילה), אך אין הגבלה של מספר החבילות במשלוח אחד. במשלוחי Courier לא ניתן לשלוח חומרים מסוכנים, מוצרים מתכלים (מזון) או כל דבר שדורש קירור. אם המשלוח לא עומד בזמנים, ניתן החזר כספי במרבית היעדים, בכפוף לתנאי השירות. הסוג השני של משלוחים הוא Freight, שילוח מטענים אווירי או ימי. מדובר במשלוחים מהירים או אטיים לפי צורכי הלקוח, בהתאם ליעד ולמחיר. במשלוח מסוג זה אין כמעט כל הגבלת גודל, משקל, ערך או תכולה, והוא נמסר מדלת לדלת או מנמל לנמל, לפי צורכי הלקוח. האחריות לזמני מסירה מתקיימת בשילוח מסוג זה רק בשירות UPS Express Freight.
(רונן כהן, סמנכ"ל שיווק ומכירות UPS)
בנו אתר אינטרנט שימושי ויעיל לעסק
אתר אינטרנט הוא פלטפורמת שיווק ממדרגה ראשונה, ועסק שאינו מחזיק אתר ברמה גבוהה פשוט לא קיים. אתם אמנם אנשי מחשבים, אבל מומלץ לא לבנות לבד את האתר אלא להשאיר את העבודה לבוני אתרים מקצועיים. בניית אתר היא לא עניין יקר מאוד, וצריכה לעלות כ־2,500 שקל. האלמנטים הבסיסיים שצריכים להיות באתר הם פרטים על העסק ועל הבעלים: דרכים ליצירת קשר, כולל אופציה להזמנת שירות דרך האתר; שמות של לקוחות וחברות שנעזרים בשירותי העסק והמלצות של לקוחות. מומלץ גם לפרט אילו מוצרים נמצאים אצלכם ולתת ללקוחות אפשרות לרכוש אותם דרך האתר.
(רועי קירשברג, בעלי ר.ק מחשבים, יזם קרן שמש)
התחילו עם לקוחות פרטיים, ואז עברו לעסקיים
לטכנאי מחשבים מתחיל מומלץ להתחיל בעבודה מול לקוחות פרטיים, ואחרי "השתפשפות" במקצוע לעבור לעבודה עם לקוחות עסקיים. היתרון בלקוחות פרטיים הוא שהכסף מיידי - אתה מגיע ללקוח, מבצע עבודה ומקבל כסף. אצל לקוחות עסקיים התשלום הוא בדרך כלל שוטף פלוס 30 לפחות, אבל הסכומים הרבה יותר גדולים. בעבודה מול לקוחות עסקיים צריך לתת שירות ברמה אחרת, בשעות פחות קונבנציונליות אם צריך ובלוחות זמנים לחוצים בהרבה, אבל הקשר הוא ארוך טווח ומשתלם כלכלית.
(אסף כהן, בעלי מחשביש)
חסכו בהוצאות ההקמה
אתם לעולם לא יכולים לדעת כמה הכנסות יהיו לכם, אבל בהוצאות אפשר לשלוט. את המעבדה ניתן להקים בעלות נמוכה יחסית: מחשב המעבדה לא חייב להיות מחשב של סוכנות חלל, אלא מחשב פשוט וזול יותר. טכנאי מחשבים יכול לנהל את העסק מהבית, וכך לקבל אלפי שקלים בהחזרי מע"מ על קניות הבית והעסק יחד. לשם כך, כדאי להשתמש בציוד הקיים לטובת העסק ככל האפשר: על הרכב הפרטי, למשל, ניתן לקבל החזרי מע"מ אם הוא משמש גם לטובת העסק.
(רועי קירשברג, בעלי ר.ק מחשבים, יזם קרן שמש)
בצעו מעקב מפורט ושמרו אותו בכתב
אסור לסמוך על הזיכרון, ויש להקפיד לתעד כל פרט בהתנהלות העסק. קיימות בשוק מערכות CRM (מערכות לניהול לקוחות) שאינן יקרות, והן מומלצות כדי לבצע מעקב פרטני לגבי כל תנועה, כל לקוח וכל פעולה. נפוצים מאוד מקרים שבהם לקוח חוזר שלושה חודשים אחרי הטיפול במחשב שלו וטוען כי התיקון לא היה טוב והמחשב עדיין עושה בעיות. אם בעל עסק רושם ומתעד אילו תיקונים הוא ערך, הוא יוכל לדעת אם יש צדק בדברי הלקוח או שזו בעיה אחרת.
(גיל קולר, G.P.C פתרונות מחשוב)
הקפד לקחת איתך כמה דברים לכל עבודה
כשיוצאים לבית או למשרד של לקוח יש כמה דברים שלא מומלץ לצאת מהבית בלעדיהם, כמו דיסקים שמאגדים בתוכם תוכנות שונות ופותרים בעיות במערכות הפעלה, כגון ERD Commander Bootable CD, Hiren's Boot CD ו־UBCD. כדאי לקחת לכל מקום גם הארד דיסק חיצוני, חשבוניות וכמובן - את המחשב הנייד האישי, שבעזרתו ניתן תמיד למצוא פתרונות באינטרנט או להתחבר למערכת מרוחקת ולהוציא ממנה נתונים או פתרונות.
(נועם פנחס, יועץ טכנולוגי, חברת COM־I)
עבדו נכון עם ספקים והעדיפו לרכוש מהיבואן
לפני רכישת מוצרים כדאי לבצע סקר שוק. ברוב המקרים עדיף להגיע ליבואן ולקנות את המוצרים ישירות ממנו - היום אפשר לברר בקלות בעזרת האינטרנט מיהו היבואן של כל מוצר ולפנות אליו. אם היבואן לא מוכר מוצרים בעצמו, כדאי לברר מיהו הסוחר שלו ולקנות ממנו. יש לסגור מול הספקים תנאי תשלום שוטף (עדיף שוטף פלוס 60 ומעלה), מה שיקל על העסק להישאר מאוזן - על רבות מהעבודות מתקבל תשלום רק כעבור 60 יום ומעלה.
(גיל קולר, G.P.C פתרונות מחשוב)
השתמשו בשירות לניהול קריאות
שירות איכותי ימצב את העסק שלך, גם אם הוא קטן, כעסק מקצועי שמספק שירות של גדולים. שירות Beeper TeleFront הוא פלטפורמה לניהול קריאות שירות טכנאים והקפצת כוננים 24 שעות ביממה. בעזרתו תוכלו לקבל פניות של לקוחות גם בשעות לא קונבנציונליות, וכך להגדיל את מאגר הלקוחות. כמו כן, השימוש בפלטפורמה חוסך העסקה של מזכירה או מוקדנית שתפקידה לרכז את הפניות.
(גיל חפר, מנהל חטיבת שירותים עסקיים בביפר)