פרקטים ושטיחים: "הורדת המחירים עובדת"
אבי הזלמן, בעלי חנות א.ח שטיחים ופרקטים, רמת גן־בני ברק
אבי הזלמן רואה את המשבר מגובה הרצפה: הפרקטים של היום הם לא הפרקטים של לפני שנה. "הלקוחות מעדיפים עכשיו להסתפק במוצרים זולים יותר, כמו פרקט מעץ אלון, שהוא זמין יותר, או חיפויי למינציה ב־90 שקל למטר במקום ב־150 שקל", אומר הזלמן.
כבר 11 שנה הוא מנהל עם חיים בלולו
מתי התחלתם להרגיש את השינוי?
"בערך בסוף ינואר. עד סוף דצמבר העסקים התנהלו כרגיל ולא הרגשנו ירידה במכירות. כרגע, מבחינת המחזור העסקי, קיימת ירידה של 15%-20%. שמנו לב שהתחרות בענף גברה, ו־70% מהלקוחות שנכנסים לחנות מבקשים הצעת מחיר ולא חוזרים. הם התחילו להיות בררנים, מתוחכמים יותר, מבקשים הנחות, עושים השוואות".
איך אתם מתמודדים עם המצב?
"כשהבנו שמספר הקונים ירד, החלטנו להוריד מחירים לרמה הכי נמוכה שאפשר. ההצעות הראשוניות שלנו ללקוחות נמוכות ב־10%-20% מהמחירים לפני שנה, לא חשבנו שנגיע לזה. השיטה שלנו היא לא לחכות שהלקוח יבקש את ההנחה, אלא פשוט לתת אותה - וזה בהחלט עובד. גם אחרי ההנחות שאנחנו עושים, אנשים עדיין מזכירים לנו את המצב ומבקשים שנבוא לקראתם בהנחות נוספות. מלבד הורדת המחירים, התחלנו להיות יותר בררנים בהוצאות השוטפות, ואנחנו מקצצים בהובלות ובכל הוצאה שוטפת שהיא לא הכרחית.
"במקביל אנחנו מחפשים ספקים זולים יותר. באמצע ינואר השתתפנו בתערוכת חיפויי הרצפה הגדולה בעולם, שמתקיימת בגרמניה. לפני שנסענו ישבנו וקבענו יעדים. אחד מהם היה למצוא יצרנים שמספקים מוצרים באיכות טובה כמו אלה שאנחנו רגילים לעבוד איתם, אבל במחירים נמוכים יותר.
"המצב דומה גם בעבודה עם ספקים בארץ - אנחנו עובדים עם חברת משאיות שמשנעת את המכולות שלנו בנמל. למרות הירידה במחיר הנפט הם סירבו להוריד מחירים, אז הודעתי להם שאם הם לא יורידו מחירים נשקול את צעדינו. הם הסכימו להוריד בסופו של דבר, אבל רוב הספקים בארץ לא הורידו מחירים".
ואיך נראה העתיד?
"אנחנו בעיקר בונים על נאמנות של לקוחות - אני מאמין שמי שעבד איתנו עד עכשיו ימשיך - ועל העובדה שאנשים תמיד יזדקקו לחיפויי רצפה".