עשרת הדיברות לפתיחת עסק חדש בזמן משבר
המשבר הכלכלי תפס יזמים רבים שחיכו לתקופת "אחרי החגים" כדי לצאת לעולם עם עסק חדש שתיכננו. לאלה מכם שמוכנים לקפוץ למים הקרים, גם בימים שבהם סיכויי ההצלחה פחתו, מובאים עשרת הדיברות לפתיחת עסק חדש בתקופת מיתון
המשבר הכלכלי הגלובלי ההולך ומתעצם בחודשים האחרונים וסופו טרם נראה באופק, טרף את הקלפים ושינה תוכניות עתיד רבות לאנשים בתחומים שונים בכל העולם.
בין הנפגעים ניתן למצוא יזמים, שמזה תקופה ארוכה הם מפתחים רעיון לעסק עצמאי חדש. הם עברו את השלב הראשון של אותה "יוריקה"
הכול היה מוכן לתקופת "אחרי החגים", או לקראת שנת 2009 ואז הכה בהם המשבר הגדול – האווירה השתנתה באופן קיצוני: כולם מדברים על לשרוד, להיצמד לעבודה קבועה ולהשתדל לא להיות חלק ממעגל המפוטרים, ועל תקופה ארוכה של שפל והמתנה לסיום המשבר. העיתונים מוצפים בכתבות על פיטורין, פשיטות רגל, חברות הנקלעות לקשיים, צמצום מקורות האשראי וצמצום בצריכה האישית והלאומית.
האם העולם יעצור מלכת? כנראה שלא. בישראל נפתחים מדי שנה למעלה מ- 40,000 עסקים חדשים. קרוב לודאי שבשנת 2009 מספר העסקים החדשים שיפתחו יהיה נמוך יותר בהשוואה לשנים האחרונות, אך עדיין הכלכלה עובדת וחלק מהעסקים החדשים שיקומו ויפעלו בצורה נכונה, המתאימה לתקופה, יצמחו ויפרחו.
ולאותם יזמים שהרעיון בוער בעצמותיהם, והם מאמינים שהמשבר הכלכלי מייצר דווקא הזדמנות יוצאת מהכלל עבורם לממש חלום, הנה עשרת הדיברות על איך פותחים עסק חדש, דווקא בזמן משבר.
1. תוכנית עסקית שמרנית - הכנת תוכנית עסקית מקצועית, מקיפה ושמרנית, הכוללת התייחסות מלאה לגורמי הסיכון. התוכנית העסקית תיקח בחשבון את המיתון הכלכלי במסגרת פרמטרים שונים, בעיקר בכל הקשור לקצב החדירה לשוק ולהיקפי הפעילות בתקופה הראשונה.
2. שותפים - בתקופת משבר, רצוי יותר מתמיד להתחיל את הדרך עם שותפים אשר יפעלו יחד אתכם בגיוס המשאבים, בניהול השוטף והתמודדות עם קשיי החדירה לשוק.
3. משאבים ואורך רוח - בתקופת משבר, זמן החדירה וההתבססות של עסק חדש ארוך יותר. יש להכין מראש משאבים מספיקים, בעיקר בכל הקשור למימון ואשראי ולהתאזר מראש בסבלנות ואורך רוח.
4. תמהיל לקוחות - חפשו וזהו את השווקים והלקוחות שפחות מושפעים מן המשבר (כן, יש גם כאלה) ובחנו האם באפשרותכם לפנות גם אליהם ולצרף אותם לתמהיל הלקוחות. לדוגמא: המגזר הביטחוני, המגזר הציבורי, תחומי מוצרים ושירותים בסיסיים וכו'.
5. תקיפת מתחרים – חפשו ומצאו את "הסדקים" דרכם אפשר לחדור לשווקים בהם המתחרים העיקריים עסוקים בהיערכות למצב החדש ובהישרדות.
6. אינפורמציה - עקבו באופן שוטף אחר המתפרסם בתקשורת ונסו לזהות מגמות, השלכות שונות של המשבר וקשיים של עסקים בתחומים שונים. בעיתונים, ברדיו, בטלוויזיה, באתרי אינטרנט וגם בשיחות עם מכרים, חברים ובני משפחה יש כר שלם של מידע שיכול לשמש מכרה זהב של מודיעין עסקי עבורכם.
7. זריזות ודינמיות - פעלו בזריזות, גמישות ויצירתיות. קבלו החלטות מהר אך בשיקול דעת ולא מתוך פזיזות – אלו החוזקות שלכם כעסק חדש, השתמשו בהם.
8. התאמת עובדים - גייסו עובדים טובים והגדירו מההתחלה כי הם נדרשים למאמץ ומחויבות המתאימים לתקופה. עובד שלא מבין כי הוא נמצא בתקופה מיוחדת בה הוא נדרש לתרום מעל ומעבר לנורמה – אינו מתאים לכם.
9. שיתופי פעולה יצירתיים - צרו שיתופי פעולה עם ספקים ולקוחות שיענו על צרכים משותפים לכולכם – מיזמים משותפים, הצעות שיווקיות משולבות, שינוי מודל תשלום וכו'.
10. מעקב - נהלו את העסק באופן צמוד תוך בחינה מתמדת של השינויים בשוק ובסביבה העסקית. המעקב הצמוד יאפשר לכם להגיב בזמן ולבצע שינויים נדרשים בפעילות באופן דינמי ומהיר.
ועצה אחרונה – אל תוותרו על החלומות שלכם. חלק גדול מהעסקים המצליחים כיום נוצרו בעיתות משבר קשות. בעוד עסקים רבים מתכנסים להתגוננות, הזדמנויות רבות נוצרות ומחכות ליזמים מוכשרים שיהפכו אותן להצלחה עסקית. תוכנית ששקדתם עליה לא צריכה להיגנז בשל המשבר, אלא צריכה לעבור שינויים והתאמות. כפי שכבר אמר דרווין – שורדים לא הגדולים והחזקים, אלא, מי שמתאים עצמו לשינוי.
דורון אפרתי והילית בן צבי הם בעלים ומנכ"לים משותפים של "הד און" – חברה לייעוץ אסטרטגי, ניהולי ושיווקי