תוצאות הרבעון השני של 2010: נוקיה לא מצליחה לעצור את הדימום ברווח הנקי
ברבעון השני של השנה רשמה נוקיה צמיחה של 1% בלבד בהכנסות, שהסתכמו ב־10 מיליארד יורו. העלייה המינורית בהכנסות נובעת בעיקר מצמיחה של 3% בהכנסות ממכירות המכשירים הניידים והשירותים הנלווים שהסתכמו ב־6.8 מיליארד יורו
תקופה לא פשוטה עוברת על נוקיה. ענקית התקשורת הפינית פרסמה במהלך הרבעון השני של 2010 אזהרת רווח, עברה ארגון מחדש שני בתוך חצי שנה, וגם הדו"חות הכספיים הרבעוניים, שהעידו שהירידה בהכנסות וברווח הנקי ממשיכה, לא הוסיפו. ברבעון השני של השנה רשמה נוקיה צמיחה של 1% בלבד בהכנסות, שהסתכמו ב־10 מיליארד יורו. העלייה המינורית בהכנסות נובעת בעיקר מצמיחה של 3% בהכנסות ממכירות המכשירים הניידים והשירותים הנלווים שהסתכמו ב־6.8 מיליארד יורו.
שאלות לגבי העתיד
אולם, למרות העלייה בהכנסות מתחום המכשירים הניידים והשירותים הנלווים, בשנים האחרונות נוקיה מתמודדת עם תחרות קשה בתחום עם יצרנית האייפון אפל ו־RIM, המייצרת את מכשירי הבלקברי. נוקיה היא יצרנית המכשירים הסלולריים הגדולה בעולם, המחזיקה בנתח שוק של 38% מכלל המכירות העולמיות. ולמרות זאת, נראה כי על מעמדה העתידי בענף מרחף סימן שאלה גדול. ב־2009 הסתכמו מכירות המכשירים הניידים והשירותים הנלווים של החברה בכ־28.8 מיליארד יורו - ירידה של 26% לעומת 2008. הסיבה להבדל היא ירידה של 8% במספר המכשירים שנמכרו אשתקד, בשעה שבשוק כולו נרשמה ירידה קלה יותר של 6%.
עם פרסום דו"חות הרבעון השני חזרה נוקיה על הערכותיה מתחילת השנה כי שוק המכשירים צפוי לצמוח ב־10% לעומת אשתקד, ושהיא מצפה לשמור על נתח השוק שלה. על פניו מדובר בחדשות מעודדות, אך מאמציה של נוקיה לשמור על מובילותה מתבטאים בהורדת מחירים אגרסיבית של המכשירים הניידים, המשתקפת בצניחה חדה ברווחיות. מציאות זו שונה אצל אפל, שמוכרת כמות מכשירים קטנה יותר, במחירים גבוהים יותר וברווחיות גבוהה משל נוקיה.
גם בתחום רשתות התקשורת נוקיה לא זוכה לעדנה. לאחר שמיזגה ב־2007 את פעילות רשתות התקשורת שלה עם זו של סימנס, נוקיה סבלה ב־2009 מצמיחה שלילית בתחום זה. גם לגבי 2010 צופה ההנהלה כי פעילות רשתות התקשורת (הנייחות והניידות), הן של החברה והן של מתחרותיה, תאלץ להתמודד עם שוק שאינו צומח. נוקיה העריכה תחילה כי תצליח לנגוס בנתח השוק של מתחרותיה, אך ציפיות לחוד ומציאות לחוד. ברבעון השני ירדו הכנסותיה של נוקיה מתחום הרשתות ב־5% והן הסתכמו ב־3 מיליארד יורו.
ברבעון החולף נאלצה נוקיה גם להתמודד עם הוצאות האנרגיה שצורכות רשתות התקשורת. לפי נתוני נוקיה, כ־10% מההוצאות של הרשתות הם על אנרגיה, ובשווקים המתעוררים ההוצאה יכולה להגיע עד ל־30%. עלויות אלה גררו את החברה להציג הפסד תפעולי רבעוני של 179 מיליון יורו בתחום רשתות התקשורת.
לפחות לשמור על הקיים
נוקיה צופה שתחום זה ימשיך להעיב על דו"חותיה גם בשנים הבאות, ובינתיים עדכנה כי להבדיל מהערכותיה המוקדמות, היא לא תצליח השנה לצמוח בתחום הרשתות, וכעת היא שואפת לשמר את נתח השוק שלה. בינתיים הודיעה חטיבת נוקיה־סימנס בחודש שעבר על רכישת חטיבת תשתיות רשתות התקשורת של מוטורולה תמורת 1.2 מיליארד דולר.
ברבעון השני הסתכם הרווח התפעולי של נוקיה ב־295 מיליון יורו - ירידה של 31% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הנקי הסתכם ב־289 מיליון יורו, צניחה של 44%. ההערכות הן שהרווחיות נשחקה בעיקר בעקבות ניסיונותיה של נוקיה לייצר סמארטפון שיתחרה באייפון ובסמארטפונים אחרים המבוססים על תוכנת ההפעלה של גוגל. התזרים השוטף הרבעוני הסתכם ב־944 מיליון יורו, ובקופתה של נוקיה 2.9 מיליארד יורו.