ינאי: מכירות של 31 מיליארד דולר ורווח של 6.8 מיליארד דולר לטבע עד 2015
בכנס בניו יורק העריכו ראשי טבע כי שוק התרופות הגנריות יצמח מ-80 מיליארד דולר בשנה שעבר לשוק של 135-150 מיליארד דולר ב-2015. הם סבורים כי צפויה פגיעה קלה בלבד במכירות הקופקסון
4 שנים לאחר שהציג שלמה ינאי, מנכ"ל טבע, את תוכניתה האסטרטגית של טבע לשנת 2012, מעדכנת הערב ענקית הגנריקה הישראלית את תחזיותיה בעקבות המשבר הכלכלי האחרון, ובעיקר, בשל רכישת חברת באר.
בשנת 2008 העריך ינאי כי המכירות של טבע ב-2012 יהיו 20 מיליארד דולר ושיעורי רווח של 20%. כעת עדכן ינאי כי מכירות 2015 יסתכמו ב-31 מיליארד דולר כשהרווח הנקי יהיה 6.8 מיליארד דולר או 22% מהמכירות.
ינאי התייחס לשוק הגנרי בו הוא צופה מקום רחב לצמיחה. בטבע מעריכים כי שוק התרופות הגנריות יצמח מ-80 מיליארד דולר בשנה שעבר לשוק של 135-150 מיליארד דולר ב-2015.
עוד מסרו בטבע כי גם לרפורמת הבריאות של אובמה, תרומה משמעותית למכירות של טבע והם מאמינים כי למרות שמחירי התרופות הגנריות צפויים להלחץ כלפי מטה ושיעורי הרווחיות של טבע יפגעו, היקף מכירות התרופות יעלה באופן כזה שהערך שטבע יעלה על שחיקת הרווחיות.
בטבע ציינו גם את השוק הביו-גנרי ומסרו כי תחום זה הוא נדבך חשוב והם מחויבים להוביל גם בתחום זה. בענקית הגנריקה הישראלית מעריכים כי לשוק זה פוטנציאל של 150 מיליארד דולר.
גם הקופקסון, תרופת המקור של טבע לטיפול בטרשת נפוצה ריכזה עניין באסיפת המשקיעים. בטבע מסרו כי הם מחויבים להמשיך ולפתח את המוצר ומעריכים כי הם לא צופים גרסאות גנריות לתרופה לפני שנת 2014, אך יכולים לצוץ תחליפים אוראליים בשנת 2012. למרות זאת מציינים בטבע, כי אחת הגרסאות היא פרי פיתוחם ולכן הם מעריכים פגיעה קלה בלבד במכירות הקופקסון.
ביל מארת': נתח שוק של 35% בארה"ב
ביל מארת', מנכ"ל טבע צפון אמריקה, התייחס לשחיקה הצפויה בהכנסות מקופקסון והעריך שהן יירדו משיא של 3 מיליארד דולר ב-2013 ל-2 מיליארד דולר ב-2015.
מארת' הדגיש שהפעילות בתחום מוצרי המקור תמשיך להתמקד בשווקי נישה ולהתבסס על מבנה הוצאות רזה שמתאפיין בשיעור הוצאות של 22% מהמחזור, זאת לעומת חברות הפארמה הגדולות בהן ההוצאות הן כ-35% עד 40% מהמחזור.
מארת' העריך שטבע תרחיב את הפער בינה לבין מתחריה בשוק הגנרי האמריקאי וצופה כי בשנת 2015, נתח השוק בו תחזיק החברה יהיה 35% לעומת נתח שוק של 30% אותו העריכה כי היא תשיג בתוכניתה האסטרטגית הקודמת.
מארת' גם הצביע על הכלים שיעזרו לטבע לעמוד ביעדיה והסביר כי כרגע ממתינה טבע לאישורו של מינהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) על 215 מוצרים.
לטענתו, נתח השוק של טבע בשוק האמריקאי יגיע ל-35% ב-2015. היעד של טבע בתוכנית האסטרטגית הקודמת שהוצגה בפברואר 2008 היה 30%. עוד ציין מרת' כי לתרופות המקור של מוצרים אלה מכירות של 114 מיליארד דולר.
כלי נוסף בעזרתו צופה טבע לעמוד ביעדיה הוא יכולתה להשיג נתח שוק ב-12 החודשים הראשונים לאחר ההשקה. מארת' הציג נתונים היסטוריים המבססים את יכולתה של טבע ומסר כי ב-2007 השיגה החברה נתח שוק של 32% בשנה הראשונה לאחר ההשקה וב-2009 צמח נתח השוק והוא הגיע ב-12 החודשים האחרונים ל-45%.