בלעדי לכלכליסט
הפניקס מנהלת מגעים לרכישת חברת הביטוח שירביט
הבעלים יגאל רבינוף דורש 100 מיליון שקל עבור שירביט, שהתקפת הסייבר נגדה פגמה באמון המבוטחים שלה; אלא שבמסגרת המגעים, המתנהלים מספר שבועות, הפניקס, בהובלת המנכ"ל אייל בן סימון, מציעה 70-60 מיליון שקל בלבד לרכישת החברה
חברת הביטוח הפניקס מנהלת מגעים לרכישת חברת הביטוח שירביט. ל"כלכליסט" נודע כי המגעים מתנהלים מזה מספר שבועות, אולם הצדדים לא קרובים עדיין לסגירה.
- הפריצה לשירביט: ההאקרים פרסמו מידע חדש - כולל צילום של דרכון המנכ"ל
- מגדל בתחתית מדד השירות של חברות הביטוח
- הרווח הוכפל, סכום הפרמיות ירד: הפניקס מסכמת שנה
שירביט נוסדה ב־2000 ומצויה בבעלות מלאה של יגאל רבנוף. האחרון ייסד את החברה על בסיסה של סוכנות ביטוח גדולה שהקים. שירביט פועלת כמבטח ישיר (על התיק של סוכנות הביטוח של רבנוף) ובאמצעות סוכני ביטוח. היא פועלת בענפי הביטוח הכללי, ובעיקר בענפי רכב רכוש ורכב חובה, וכן בביטוח דירות, בתי עסק, תאונות אישיות, בריאות, נסיעות לחו"ל, ביטוח ימי ועוד.
שירביט היא מבטח גדול יחסית בתחום הביטוח ההנדסי. ב־2013 מכרה שירביט את פעילות ביטוח החיים שלה לבית ההשקעות פסגות תמורת 12.6 מיליון שקל, רכישה שהיתה פחות מוצלחת עבור פסגות, שכיום נמצא בהליכי מכירה לבית ההשקעות אלטשולר שחם.
המגעים מתנהלים סביב מכירת פעילות הביטוח של שירביט ‑ ולא כוללים את מכירת פעילות הנדל"ן שלה, כולל בנייני משרדים, ואת ההון בקופת החברה, שמוערך בעשרות מיליוני דולרים.
שירביט עלתה לכותרות לפני כ־4 חודשים, בעקבות פריצת סייבר למחשביה. מקורבים לשירביט טוענים שהחברה צלחה את המשבר והוא מאחוריה.
עפ"י גורמים בשוק הביטוח, רבנוף דורש 100 מיליון שקל עבור הפעילות, אבל בהפניקס, שמצויה בשליטת קרנות ההשקעה האמריקניות סנטרברידג' וגלטין, מציעים ככל הנראה סכום נמוך יותר, של 60־70 מיליון שקל. זאת, גם בשל החשיפות שעדיין עלולות להיות קיימות לאותו אירוע של פריצת הסייבר, וגם מתוך ראייה שזהו השווי הנכון לפעילות של שירביט.
לשירביט הון של 266 מיליון שקל ואת תשעה החודשים הראשונים של 2020 סיימה ברווח של כ־8.4 מיליון שקל, קיטון משמעותי לעומת התקופה המקבילה ב־ 2019, בה הרוויחה החברה 21.8 מיליון שקל. הקיטון נובע ברובו מפגיעה ברווחים בהשקעות החברה בשל משבר הקורונה (3.8 מיליון שקל בלבד לעומת 30.4 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2019). היקף הפרמיות של החברה בתקופה זו ירד ל־357 מיליון שקל לעומת 414 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב־2019, בשל ירידה במספר כלי הרכב המבוטחים, קיטון שלדברי החברה הוא יזום כדי לטייב את תיק הביטוח שלה.
שירביט, המנוהלת ע"י צביקה ליבושור, פועלת מנתניה, וחלק מהותי מפעילותה הוא ביטוחי רכב לעובדי המדינה, כאשר שנים רבות היא מהזוכות במכרז שהמדינה מפרסמת מדי שנה. האיש מאחורי החברה הוא כאמור רבנוף (73), שמשמש כיו"ר ולאורך השנים מאז הקמתה משך מעל 70 מיליון שקל תגמול, כולל דמי ניהול ושכר.
אייל בן סימון, שמונה כמנכ"ל הפניקס לאחר עזיבת אייל לפידות, מוביל את המגעים מטעם הפניקס, שבשבוע שעבר הציגה את השנה הרווחית בתולדותיה, עם 1.4 מיליארד שקל רווח נקי.