בלעדי לכלכליסט
מגדל בדרך להצטרף לבנקים לאומי ודיסקונט בהלוואת ה־300 מיליון דולר לאל על
הבנקים מנסים לצרף לעסקה מוסדיים נוספים, אך גופים שבחנו את העסקה טוענים שחרף ערבות המדינה ל־82% מההלוואה, הסיכון שהיא נושאת אינו נמוך. מגעים מתקדמים עם הפניקס ואלטשולר שחם, אך עם פערים מהותיים
חברת הביטוח מגדל בדרך להצטרפות לבנקים לאומי ודיסקונט בהלוואת ה־300 מיליון דולר לאל על. שני הבנקים אמורים להעניק 100 מיליון דולר הלוואה כל אחד, ול־100 מיליון הדולר הנוספים הם מעוניינים לצרף 3-2 גופים מוסדיים כדי להתחלק בסיכון, אך עם זאת, הם מתקשים כרגע במציאת גוף מוסדי נוסף שיצטרף.
- מנכ"ל אל על: "אשקיע שכר של חצי שנה בהנפקה. לא ניתן למשבר להתבזבז"
- ביקושים ערים בהנפקת אל על - השלימה גיוס הון של 250 מיליון שקל
- היועמ"ש מתנגד להסדר פשרה בייצוגית נגד כאל על דמי כרטיס שטרם הופעל
עוד נודע ל"כלכליסט" כי פרט למגדל, שההחלטה כבר עברה את ועדת ההשקעות שלה, המגעים המתקדמים ביותר מתנהלים מול הפניקס ואלטשולר שחם, אולם עם פערים מהותיים. גופים אחרים שבחנו את העסקה טוענים שהסיכון במתן הלוואה כזו קיים והוא לא נמוך למרות שהמדינה ערבה ל־82% ממנה.
אותם גורמים טענו כי התקוות שאל על תחזור לטוס בחגים ובתפוסה גבוהה של טיסות, בלוח זמנים שלפני הקורונה, יתבדו כנראה. ולא ברור לאיזה הון נוסף החברה תזדקק כדי לשרוד. הם הביעו חשש שהסכומים שאליהם התחייב בעל השליטה אלי רוזנברג לא יספיקו בסופו של דבר. ההלוואה המדוברת היא ל־7 שנים והיא נושאת ריבית של כ־5% לשנה, ובשל ערבות המדינה הסיכון הוא כאמור של 18% מהסכום.
ההתלבטות של המוסדיים מתאזנת מעט בשל תחושה שלאל על יש גב פוליטי חזק מגורמים בממשלה, בהם ש"ס והליכוד, שמעניקים לה סיוע משמעותי כדי לצמצם את הפגיעה מהקורונה, וןבהיקפים חסרי תקדים. המוסדיים חוששים מכך שרוב עובדי החברה מצויים בחל"ת ולוח הטיסות שלה להטסת נוסעים נמחק לחלוטין בעקבות סגירת השמיים על ידי הממשלה.
כאמור, אלטשולר שחם והפניקס בוחנים את העסקה אבל במו"מ מול הבנקים הם לא מגיעים להסכמות על תנאי העסקה גם בשל פערים שקיימים בתנאי ההלוואה לבנקים מול הנתח של המוסדיים. הבנקים אמורים לקבל עמלת ארגון, השתתפות וניהול בהלוואה ולא ברור אם היא תכלול אופציות כפי שנקבע תחילה במתווה הראשוני.
אל על גייסה שלשום 250 מיליון שקל (77 מיליון דולר) בהנפקת אופציות. חברת כנפי נשרים, שבאמצעותה שולט (43%) אלי רוזנברג באל על, רכשה אופציות ב־50 מיליון דולר ומשקיעים מוסדיים רכשו אופציות ב־27 מיליון דולר. ההנפקה זכתה לביקוש של 335 מיליון שקל, כלומר ביקוש יתר של 40%. עם זאת ההנפקה נסגרה במחיר של 50 אגורות למניה, נמוך יותר ממחיר המניה במסחר.
אתמול סיימה מניית אל על את המסחר בירידה חדה של 6%, למחיר של 55.4 אגורות, ובכך השלימה ירידה של 24.3% מאז שרוזנברג רכש את מניות השליטה בהנפקה באמצע ספטמבר 2020. אל על, המנוהלת על ידי אביגל שורק, אמורה להשתמש בתמורת ההנפקה להחזר כספי לרוכשי כרטיסי טיסה שטיסתם בוטלה החל במחצית הראשונה של 2020.
את ההנפקה יזמו משרד האוצר והבנקים שדרשו אותה כתנאי להעמדת אותה ערבות ערבות המדינה. האוצר דורש מהחברה לבצע גיוס הון נוסף של 50 מיליון דולר לפחות עד ספטמבר 2021, שבמסגרתו תזמין כנפי נשרים אופציות ב־25 מיליון דולר לפחות. כנפי נשרים רכשה את מניות אל על תמורת 105 מיליון דולר.
רוזנברג העמיד הלוואת בעלים של 10 מיליון דולר בדצמבר 2020 ואמור להזרים עוד 25 מיליון דולר עד ספטמבר 2021, כך שהשקעתו הכוללת תעמוד על 190 מיליון דולר. כנפי נשרים, כאמור, מחזיקה ב־43% מאל על, והזרמה נוספת אמורה להיות כרוכה בהצעת רכש מצידה, מה שמקשה על המהלך.