$
שווקי חו"ל

2020 היתה טובה לשוק הגיימינג, אבל השנה ישתנו כללי המשחק

פלייטיקה הונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 11.7 מיליארד דולר ביום שישי ועד סוף היום נסקה ליותר מ־13 מיליארד. הקורונה נתנה דחיפה לשוק הגיימינג, אבל הסיכונים הם אותם הסיכונים: תחרות גוברת, קהל נזיל וגם איום חדש מצידה של אפל

עמית קלינג 06:5417.01.21

מפתה להינעל על זווית ישראלית כשבוחנים את הנפקת פלייטיקה בנאסד"ק לפי שווי של 11.7 מיליארד דולר ביום שישי, שהפכו לקצת יותר מ־13 מיליארד דולר עד סוף היום. עוד הצלחה ישראלית, עוד סימן לפריחת שוק הגיימינג המקומי, עוד עיניים שיסתכלו על החברות והטאלנטים המקומיים, עוד כסף להרחבת האקוסיסטם. עוד יותר מתבקש לעשות זאת לאור הנוכחות הבולטת של פלייטיקה ברחוב הישראלי. זו חברה שמודיעה על גיוס עובדים עם קמפיין בתחנות אוטובוס, שמפרסמת על המסך הענק של מגדלי עזריאלי, שירשה את פוקס, אלקטרה ועלית בתור נותנת החסות של מכבי תל אביב בכדורסל, אף שישראל לא מהווה שוק משמעותי עבורה, מלבד כמעסיקה. הכל נכון, אבל את ההנפקה של פלייטיקה יש לבחון סביב דיון אחר לגמרי - כיצד תגיב תעשיית הגיימינג ב־2021 לאירועים הסוערים שעברו עליה ב־2020?

 

פריחת תעשיית המשחקים הדיגיטליים היתה אחד הסיפורים הכלכליים הגדולים של השנה החולפת. התעשייה, שתוארה כבר עם פרוץ הקורונה כ"חסינת מיתון", עמדה בגדול בהבטחה, וגם הסיבוכים שאליהם נקלעה היו קשורים למה שניתן לקטלג כהצלחת יתר: עיכובים בהפקת משחקים חדשים ושיבושים בשרשראות ייצור, שפגעו ביכולת להביא לחנויות די קונסולות. נוצר מצב קצת משונה, שבו בכירים בתעשייה השמיעו דרך קבע אמירות מסוג "כמובן שהמשבר טרגי, אבל אנחנו לא יכולים להכחיש שעוברת עלינו שנה טובה מאוד". וזו אכן היתה שנה טובה, במיוחד במובייל - שם פלייטיקה פועלת. הכנסות המובייל בגיימינג צמחו בשנה שעברה ב־26% ועמדו על 79.6 מיליארד דולר, כך לפי דו"ח של חברת מחקר השוק SensorTower.

 

היום יש להיט, מחר יברחו

 

תעשיית הגיימינג בצמיחה מהירה ויציבה כבר שנים, בשל שתי מגמות גדולות וככל הנראה בלתי הפיכות: הגעת סמארטפונים לידיים של כמעט כל אדם בפלנטה, ושינוי הדרגתי בהרגלי הפנאי של משתמשים, בעיקר צעירים. ועדיין, ב־2020 נרשמה צמיחה חריגה בשל משבר הקורונה, ויהיה זה אופטימי, שלא לומר נאיבי, לצפות שלא תחול ירידה מסוימת ב־2021. מי שרכש את ההרגל לשחק כשהיה סגור בבית בשנה החולפת כנראה לא יפסיק לגמרי, החזרה לשגרה תבוא על חשבון זמן משחק. זה כנראה לא יפיל חברות משחקים גדולות, אבל עשוי לצמצם אותן. וגם אז, הן יישארו גדולות למדי.

 

מנכ"ל פלייטיקה רוברט אנטוקול בהנפקה בסוף השבוע. נוכחת ברחוב הישראלי מנכ"ל פלייטיקה רוברט אנטוקול בהנפקה בסוף השבוע. נוכחת ברחוב הישראלי

 

 

חברות נוספות מהתחום ילכו בחודשים הקרובים בדרכה של פלייטיקה: רובלוקס, פלטפורמת גיימינג פופולרית בקרב ילדים קטנים המאפשרת ליצור משחקים, היתה אמורה להתחיל להיסחר בסוף דצמבר לפי הערכות שווי של 8 מיליארד דולר, אך הצעד נדחה לפברואר; AppLovin, שפיתחה טכנולוגיה לקידום ולמונטיזציה של משחקי מובייל, שכרה את מורגן סטנלי לקראת הנפקה; וכבר תקופה שבוול סטריט נערכים להנפקה של ניאנטיק, האחראית על להיט הענק פוקימון גו. כפי שנחשף ב"כלכליסט", גם איירונסורס הישראלית נערכת להנפקה בחודשים הקרובים, לפי שווי מוערך של 6 מיליארד דולר. החברה מתמקדת במערכת לפרסום באפליקציות מובייל, וגיימינג מהווה נתח ענק מכך. ב־2020 החברה נכנסה להוצאה לאור של משחקי מובייל.

 

חברות גיימינג, לפחות כאלה העוסקות בפיתוח משחקים, הן שבריריות יחסית. גיימינג הוא שוק הפכפך: היום יש לך להיט, מחר כל השחקנים יברחו ללהיט של חברה מתחרה שרק אתמול עבדו בה ארבעה אנשים. ואם זה נשמע כמו הגזמה, בדיוק ההיפך - Among Us, אחד מהלהיטים הגדולים ביותר של השנה החולפת, פותח על ידי שלושה אנשים בלבד.

בגיימינג במחשב האישי ובקונסולות, הקהל נוטה לפתח נאמנות לאולפנים מוכרים. במובייל הנאמנות כמעט אפסית, רוב המשחקים חינמיים ומהירים ונשענים על הכנסות מפרסומות ומרכישות במשחק. ברובם המוחץ, השחקנים שם הם לא "גיימרים מסורתיים", והרבה מהם בכלל לא מתעניינים בחברה שפיתחה את המשחק שבו הם משחקים. בפלייטיקה מנסים לפזר את הביצים שלהם ביותר סלים, באמצעות רכישה של אולפנים קטנים לפיתוח משחקים מסביב לעולם, אבל זה לא אומר שהחברה לא חשופה לסיכון הזה.

 

פייסבוק כבר בלחץ

 

שוק המובייל כולו בדרך להתמודד עם שינוי דרמטי שמבצעת אפל. כיום אפל חולקת עם מפרסמים חלק מפרטי המשתמשים, אלא אם ביקשו שלא לעשות זאת. לפני כמה חודשים אפל הודיעה שתתחיל לדרוש הסכמה מפורשת של המשתמשים לכך, ולפי ההערכות, המונים צפויים לסרב. השינוי יועד להיכנס לתוקף בסתיו, אך נדחה ל"מתישהו בחודשים הקרובים". לפי פייסבוק, השינוי יכול לחתוך רווחים למפרסמים בפלטפורמה ב"יותר מ־50%". פייסבוק, כמו חברות נוספות שעבורן פרסום מטורגט הוא מקור עיקרי או יחיד להכנסות, מנסה להתאים אסטרטגיה למציאות החדשה. ואם ענקית כמו פייסבוק בלחץ מהשינוי הזה, אפשר רק לתאר מה קורה אצל שחקניות גיימינג במובייל.

x