"כשהייתי ילד יזם בעיני היה מישהו שמנהל פיצריה"
בריאן צ'סקי, מנכ"ל ומייסד Airbnb, מעולם לא חלם שינפיק את החברה שלו ויצבור בן לילה הון של 11 מיליארד דולר. בראיון לפייננשל טיימס הוא מספר על ילדותו עם שני הורים עובדים סוציאליים ומתייחס להנפקה: "מי שקנו את המניה שלנו ידעו שהעולם הוא מקום לא בטוח"
- בעקבות ההנפקה המוצלחת: הונו האישי של מנכ"ל Airbnb המריא ל-11 מיליארד דולר
- הפתיחה של Airbnb: ננעלה בעלייה של 113% לשווי של כ-100 מיליארד דולר
- הצלחה מרשימה ל-Airbnb שהונפקה לפי שווי של 47 מיליארד דולר
מנכ"ל ומייסד Airbnb צפה אתמול בבכורה של החברה שהקים בוול סטריט, כשמחיר מניית Airbnb הוכפל. התוצאה בסוף יום המסחר היתה מסחררת עבור Airbnb ועבור צ'סקי באופן אישי: השווי של Airbnb עמד על כמעט 100 מיליארד דולר, והונו האישי זינק ליותר מ-11 מיליארד דולר.
לאורך זמן רב חשש צ'סקי מלהפוך את Airbnb לציבורית, בעיקר עקב ההשפעה שעלולה להיות לחשיבה לטווח קצר של המשקיעים בוול סטריט על החברה שלו. כעת ברור שהחששות האלה מאחוריו: המשקיעים נתנו אמון בחברה וסיפקו לה הערכת שווי גבוהה יותר מזו של שלוש רשתות המלונות הגדולות בארה"ב יחד.
"כשגדלתי מעולם לא שמעתי את רצף האותיות IPO (הנפקה ראשונית - פ"ט). יזם בעיני היה מי שניהל את הפיצריה המקומית", הוא אומר.
על צ'סקי בן ה-39 מופעל לחץ רב לעמוד בציפיות של המשקיעים בזמן שבו החברה להשכרת דירות לטווח קצר עוד לא התאוששה לחלוטין מהשפעת הפנדמיה על פעילותה.
"אני חושב שהרבה אנשים שקונים את המניות שלנו יודעים שהעולם הוא מאוד לא בטוח", אמר צ'סקי ביחס להנפקה המוצלחת. "הדברים הולכים לעלות, הדברים הולכים לרדת.. אנחנו לא יודעים מתי הנסיעות ייפתחו מחדש. אני חושב שניסינו לעשות כמיטב יכולתנו לשקף זאת. אני חושב שנצטרך פשוט לקחת צעד אחורה".
צ'סקי גדל בניסקאיונה, עיירה קטנה בצפון מדינת ניו יורק. הוריו - דבי ובוב - היו שניהם עובדים סוציאליים. הוא פגש את אחד משותפיו העתידיים לייסוד Airbnb, ג'ו גבביה, כאשר למד עיצוב. עד 2007 עברו שניהם לסן פרנסיסקו, שם פגשו את המייסד השלישי של החברה, מהנדס התוכנה נתן בלצ'רצ'יק.
יחד הם השיקו את “Airbed and breakfast” והציעו מקום זול לשהות בו - הדירה שלהם - למשתתפים בכנס עיצוב. בזמן שהאורחים הראשונים עדיין היו בבית, הם שייפו את הפיץ' שלהם בציפייה לחשוף אותו בפני משקיעים פוטנציאליים.
השלושה נאבקו להשיג מזומנים ופעלו ב-Y Combinator, האקסלרטור המפורסם של עמק הסיליקון לסטארט-אפים מבטיחים. מייקל סייבל, כיום מנכ"ל Y Combinator, דחף את הקבוצה להגיש מועמדות.
"אני חושב שמה שמעניין שהוא שבריאן ויתר המייסדים המשותפים הוא היו המשתמשים הראשונים במוצר שלהם, לא רק כמטיילים אלא כמארחים. "בכל פעם שהיה אתגר, הם לא חשבו על זה באופן תיאורטי. לכן אחר כך הם יכלו להיכנס שוב לנעליים האלה ולשאול 'מה היינו עושים במצב ההוא?".רוצים במצב ההוא?' "
הדרך של צ'סקי להנפקה הלוהטת לא היתה קלה, והוא עשה לא מעט טעויות בדרך. לקח לו זמן רב מדי להבין שקיימת בעיה של גזענות בפלטרפומת Airbnb, שבאה לידי ביטוי בכך שקשה יותר לשחורים להזמין חדרים בגלל מארחים גזענים.
במהלך משבר הקורונה מארחים בפלטפורמה זעמו על החברה וטענו כי Airbnb אילצה אותם להציע החזרים מלאים לאורחים, על רקע המגבלות שהוטלו. בהמשך לכך הוא כתב מכתב התנצלות למארחים והקים קרן להשבת רבע מההכנסות האבודות שלהם.
צ'סקי מודע לכך שכחברה ציבורית סוג זה של ביקורת רק יילך ויתעצם, במיוחד בכל הנוגע למתיחות בין Airbnb לערים שבהן היא פועלת. לדברי צ'יפ קונלי, מנטור ותיק ויועץ אסטרטגי, צ'סקי יודע שכדי להצליח לטווח ארוך החברה חייבת לעבוד מול הרגולטורים ולא נגדם.
"לאורך זמן רב הוא רצה לא להיות אובר", אמר קונלי. "הוא קצת יותר אדיב ופחות תחרותי מבחינת הקשר עם המתחרים ועם הרגולטורים".
תומכיו של צ'סקי טוענים שהצלחתו לשמור את Airbnb בחיים בזמן הפנדמיה, שחייבה אותו לקצץ רבע מעובדי החברה, היא עדות מספקת לכך שהוא יוכל להתמודד עם הלחצים שיפעילו עליו משקיעים חיצוניים.
"אני לא חושב שהאתגר של להיות מנכ"ל של חברה ציבורית קרוב במשהו לאתגר איך לעצב את שוק הנסיעות העולמי בעשור הבא", אמר סייבל. "זה האתגר של בריאן".