$
בורסת ת"א

"לישראייר יש פוטנציאל, מחר אני יכול לקנות חברת תרופות"

יגאל דמרי הציע 141 מיליון שקל במזומן על חברת התעופה: "אני כבר הרבה זמן בודק את החברה בשושו ונראה לי שכדאי להיכנס". דמרי עקף את מוטי בן־משה, שהציע 135 מיליון שקל. בן־משה צפוי לשפר את הצעתו, אך נמצא בנחיתות בעיני מחזיקי ישראייר

גולן חזני 07:5810.12.20

חברת התעופה ישראייר הופכת לכלה המחוזרת בעיר. קומפקטית, אטרקטיבית, רחבת אופקים, ובעיקר אסתטית ונקיה יחסית מחובות. ישראייר הפכה לילדה הכי יפה בגן. 

אתמול — כפי שנחשף באתר כלכליסט, הגיעה הצעה מגורם לא צפוי. יזם הנדל"ן יגאל דמרי עקף את המתמודדים רמי לוי, מוטי בן־משה ומשפחת בורוביץ', והציע 141 מיליון שקל נטו במזומן עבור ישראייר.

 

עד אתמול אחר הצהריים היתה ההצעה הגבוהה ביותר של דור אלון, שבשליטת בן־משה, 135 מיליון שקל במזומן. ההצעה שלו נמסרה שלשום ועקפה משמעותית את ההצעה הגבוהה הקודמת, של רמי לוי, שעמדה על כ־105 מיליון שקל.

 

 

יגאל דמרי. "בישראייר יש הנהלה טובה ועובדים טובים" יגאל דמרי. "בישראייר יש הנהלה טובה ועובדים טובים" צילום: עמית שעל

 

 

"עולם התעופה יחזור"

 

דמרי התקשר שלשום בלילה אל מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס, שחזר מדובאי, וקבע עמו פגישה למחרת בבוקר. סירקיס יצא ב־7 בבוקר לנתיבות לפגוש את הקבלן מהדרום, ועד אתמול אחר הצהריים לא היה משוכנע עדיין שההצעה אכן תבוא. אבל היא הגיעה. במזומן, 141.4 מיליון שקל, מהחברה הפרטית של דמרי ולא הציבורית.

 

יגאל דמרי, מה לך ולחברת תעופה?

"אני מחפש מיזמים שמתאימים לי ויש בהם פוטנציאל השקעה. מחר אני יכול לקנות גם חברת תרופות".

 

איך הגעת לישראייר?

"אני כבר הרבה זמן בודק את החברה בשושו, ועכשיו הגעתי להחלטה שכדאי להגיש הצעה. בחנתי את החברה ונראה לי שכדאי להיכנס ובעזרת השם נזכה ואם כן בעזרת השם נצליח. יש שם צוות טוב, הנהלה טובה ועובדים טובים".

 

אבל איפה הפוטנציאל?

"אני מאמין שהקורונה תיגמר ועולם התעופה יחזור לקדמותו. תראה, קונים פה חברת תיירות ולא חברת תעופה וזה הבסיס בעצם".

 

יתכן שישראייר תהיה שער הכניסה של דמרי לתחום התיירות, ובעיקר המלונאות.

 

לכלכליסט נודע כי ההפסדים הצבורים של ישראייר עומדים על 800 מיליון שקל ודמרי מעוניין לנצל אותם וזוהי אחת הסיבות לעניין שלו בחברה.

 

ישראייר ידעה להפוך את תקופת הקורונה להזדמנות, ולמרות היותה הקטנה מבין שלוש חברות התעופה בישראל, היא לא הפסיקה לטוס גם בשבועות הקשים ביותר בזמן הקורונה, כשהעולם עמד מלכת. אם לא טיסות נוסעים, היא הטיסה מטען ולא הפסיקה לטוס לאילת, כפי שהיו"ר גיורא ענבר התבטא: "היו טיסות שמאילת הגיעה נוסעת אחת, לטיפולים בתל השומר. אבל לא הפסקנו לטוס".

 

כמעט נקייה מחובות

 

אלי רוזנברג שרכש את אל על תמורת 360 מיליון שקל (42%) ולפי שווי 860 מיליון שקל, קיבל חברה עם צי מטוסים ענק אבל עם חוב עצום של 2 מיליארד דולר. ארקיע עומדת למכירה עם חוב של 80 מיליון דולר (הערכה, מדובר בחברה פרטית) ואילו לישראייר חוב של 55 מיליון דולר "בלבד".

 

כמו עיתון, וכמו קבוצת כדורגל, חברת תעופה היא סוג של "צעצוע" לאלפיון העליון. כולם טסים, וצריכים יישור פינה פה ושם. זו אחת הסיבות לעניין בחברות התעופה וגם בישראייר. "אתה קונה נכס בתחתית של הענף, בסביבה תחרותית מאד חלשה. זה הופך להיות אטרקטיבי", אמר אחד ממובילי מחזיקי האג"ח של אי.די.בי, שהתמורה עבור ישראייר עוברת לכיסם.

 

עו"ד אופיר נאור, שמונה למפרק אי.די.בי, הגיש בשבוע שעבר את ההצעה של רמי לוי ושלום חיים בחברת בי.ג'י.איי. הבורסאית כרוכשת, תמורת כ־95־100 מיליון שקל. מאז החלו לזרום הצעות. קבוצה מקנדה ואוסטרליה הציעה 170 מיליון שקל, אבל ללא ערבויות, מה שגרם למחזיקים לא לספור אותה. בן־משה ודור אלון עם 135 מיליון ואתמול כאמור דמרי.

 

מחזיקי האג"ח שאמורים להצביע על ההצעות, דחו את ההצבעה להיום. חבר הנציגות עופר גזית הודיע על כך לאחר קבלת ההצעה של דמרי. ההנחה היא שהמירוץ לא הסתיים ובן־משה לא יוותר ויעלה היום את ההצעה דרך דור אלון. אבל כניסתו של דמרי למשחק הופכת אותו לפייבוריט. הוא מציע לרכוש ללא בדיקות נאותות.

 

למעשה, ההצעה שהגיש היא מילה במילה כמו זו של בן־משה, רק שאיננה כוללת מניות דור אלון, והסכום גבוה יותר. התנאים כמעט זהים.

 

 

 

עו"ד אופיר נאור, המפרק של אי.די.בי עו"ד אופיר נאור, המפרק של אי.די.בי צילום: עמית שעל

 

 

"דיסקאונט בן־משה"

 

בן־משה נמצא בנחיתות מול דמרי. אותם מחזיקים שמוכרים את ישראייר זוכרים לו את ההתנהלות ברכישת אפריקה ישראל ואת העובדה שלא השלים את הרכישה בהצעה שנתן.

 

למעשה, עד היום מופקדים 100 מיליון שקל שנתן כמקדמה בקופת נאמנות וסכום נוסף מהתמורה למכירת אפריקה לא מחולק למחזיקים, בשל הליכים משפטיים שנקט. הפעולות הללו הובילו לשימוש במושג חדש: "דיסקאונט בן־משה", שנכנס לשימוש במכירת ישראייר. המשמעות היא שכדי לרכוש על בן־משה לתת הצעה גבוהה בכ־15%־20% מההצעה הגבוהה ביותר.

 

"יגאל דמרי זה לא מוטי בן־משה. הוא אדם מאד מוכשר. איש של מילה שבנה עצמו בעשר אצבעות", אמר אותו גורם מבין מחזיקי האג"ח. לדבריו, "כל מיני חששות שיש לגבי ההצעה של מוטי בן־משה, אין עם ההצעה של יגאל דמרי. יש כאן גם מחיר גבוה יותר וגם איכות טובה יותר של מציע".

 

האם נאמרה המילה האחרונה? נראה שלא, והיום עוד תהיינה התפתחויות. אבל מי שעבר להוביל את המרוץ הוא הקבלן האהוד מנתיבות, שהחמיץ לפני כשנה את הרכישה האטרקטיבית של דניה סיבוס ואפריקה מגורים.

x