$
בורסת ת"א

אל על רשמה נפילה ברבעון ה-3: עברה להפסד, ההכנסות צללו ב-94%

למרות המעבר לבעל בית חדש, הקורונה עדיין כאן: חברת התעופה הפסידה 147 מיליון דולר ורשמה הכנסות של 39 מיליון דולר; אל על ממתינה לאישור הבנקים להלוואה בסך 250 מיליון דולר בערבות מדינה, בעוד המזומנים בקופתה הולכים ואוזלים; הגרעון בהון החברה מסתכם ב-120 מיליון דולר

נווית זומר 11:2025.11.20

מכה בכנף? זה בלשון המעטה: חברת התעופה אל על הפסידה 147 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2020, לעומת רווח של 27 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2019. היום פרסמה החברה את דוחותיה לרבעון שלישי שמציגים את המשך מצבה הקשה. מניית החברה נחתכת ב-4% בת"א.

 

גם תחת הבעלות החדשה של המשקיע אלי רוזנברג לא הצליחה עדיין חברת התעופה לקבל את אישור הבנקים להלוואה בסך 250 מיליון דולר בערבות מדינה, בעוד המזומנים בקופתה הולכים ואוזלים.

 

 

בעל הבית החדש באל על, אלי רוזנברג בעל הבית החדש באל על, אלי רוזנברג צילום: בן חורין ואלכסנדרוביץ, שאטרסטוק

 

הגרעון בהון החברה מסתכם ב-120 מיליון דולר ויתרת המזומנים של החברה נכון לסוף ספטמבר 2020 מסתכמת ב-150 מיליון דולר בלבד - ועדיין יש לה התחייבויות לבעלי כרטיסים שטיסתם בוטלה בסך של 240 מיליון דולר (מתוכם 39 מיליון דולר ניתנו בשוברים ולא החזר כספי), חובות למוסדות פיננסיים שאתם ביצעה עסקות גידור של דלק סילוני, תשלומי ריבית ועוד.

 

כ-5,000 עובדי החברה, שמאז חודש מרץ יושבים בבית, התבשרו השבוע כי החל"ת הוארך להם עד לדצמבר. גם פנייתה של אל על לאוצר להגדלת הסיוע הממשלתי וערבות המדינה נענו בשלילה, ובדרישה כי בעליה החדשים יזרים לפחות חלק מהסכום.

 

הכנסותיה של אל על ירדו ב-94% ברבעון השלישי של 2020 בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019, והסתכמו ב-39 מיליון דולר. ההכנסות מהטסת נוסעים הסתכמו בסכום של 8 מיליון דולר בלבד, לעומת 597 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה, בעקבות ירידה של 99% במספר הנוסעים משוקלל הק"מ.

 

ההכנסות מהטסת מטענים ירדו ב-28% ברבעון החולף לעומת המקביל ב-2019, והסתכמו ב-23 מיליון דולר. אל על ספגה הפסד גולמי של 61 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2020, בהשוואה לרווח גולמי של 142 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2019. זאת, למרות ירידה של 405 מיליון דולר בהוצאות ההפעלה (על רקע קיטון של 133 מיליון דולר בהוצאות על דלק סילוני, בעקבות נפילה של 96% בכמות הדלק שנצרכה), וירידה של 114 מיליון דולר בהוצאות השכר.

 

כמו כן, נרשמה ירידה של 88% בהוצאות המכירה וירידה של 48% בהוצאות ההנהלה והכלליות שקיזזו בחלקן את גובה ההפסד התפעולי בסך 109 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2020, בהשוואה לרווח תפעולי של 58 מיליון דולר ברבעון המקביל. הוצאות המימון של החברה תפחו ב-78% ברבעון השלישי של 2020 לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-40 מיליון דולר. הפעילות השוטפת של אל על ייצרה גירעון של 34 מיליון דולר בתזרים המזומנים של החברה.

 

 

 

מנכ"ל אל על היוצא: "הדרך עד לחזרה לשגרת פעילות טרום הקורונה ארוכה"

 

באיגרת שפרסם הבוקר מנכ"ל אל על היוצא גונן אוסישקין, נאמר: "ההשפעה הדרמטית של נגיף הקורונה על ענף התעופה ועלינו בפרט, התחזקה ברבעון הזה. החברה כמעט ולא פעלה ברבעון זה, דבר אשר הוביל לכך שהחברה סיימה את הרבעון השלישי עם הפסד של כ-147 מיליון דולר. תוצאה זו באה לאחר שמרבית אנשי החברה בחל"ת וההוצאות שלנו צומצמו למינימום האפשרי".

 

בנושא סטטוס תוכנית ההבראה, הוסיף כי "תוכנית ההבראה של אל על מורכבת משורה של מרכיבים שהעיקריים בהם: גיוס 400 מיליון דולר. אנו פועלים בקדחתנות להשלמת גיוס החוב. החל מהשבוע האחרון של חודש ספטמבר חידשנו את פעילות המטען במטוסי החברה ובהמשך את טיסות הנוסעים לפריז, לונדון, ניו יורק ובהדרגה נוספו יעדים כמו מיאמי, לוס אנג'לס, ניוארק, מוסקבה, בריסל ברלין ותחילת טיסות לדובאי. זוהי בשורה משמחת לכל אחד שהוא ישראלי ובוודאי לנו כחברת התעופה הלאומית, הנושאת בגאון את דגל המדינה בכל יעד אליו היא מגיעה".

 

לסיום כתב אוסישקין כי "לצערי, הארכנו את החל"ת בחודש נוסף. הדרך עד לחזרה לשגרת פעילות טרום הקורונה ארוכה. רק לשם המחשה, בתקופה דומה טרם משבר הקורונה הפעלנו למעלה מ-100 טיסות ביום. ויחד עם זאת החדשות המעודדות על הגעת החיסונים בשנה הבאה, מייצרת 'סימנים של תקווה' ליום שאחרי הקורונה. אני מקווה כי מגמה זו תלך ותגדל".

x