עסקים בימי קורונה
מנכ"ל ביג חי גאליס: "הדו"חות מוכיחים שהעולם עוד לא נגמר"
חרף משבר הקורונה, וירידה של 84% לעומת התקופה המקבילה, הצליחה חברת המרכזים המסחריים לסיים את הרבעון השני עם רווח נקי של 8.5 מיליון שקל. גאליס: "השוכרים שלנו על הרגליים. נמשיך לעזור להם גם ביולי"
הקלות שנתנה רשת המסחר ביג לחנויות במהלך הרבעון השני שחקו מאוד את ההכנסות מדמי השכירות המתואמים שלה. רשת ביג רשמה פגיעה שניתן היה לצפות לה ברווחיות, אך נחשבת לאחת המתאוששות המהירות ממשבר הקורונה.
- שפיר לוטשת עין לבית הזיקוק של פז; גם בן ש"ך וצארום בתמונה
- המסחר ביולי התכווץ: צניחה של כ-17% בפדיונות הקניונים
- קבוצות הקניונים עזריאלי, ביג וצים דורשות מנתניהו: בטל את סגירת החנויות בשבת
מה שמאפיין את הרשת הם המרכזים המסחריים הפתוחים שלה שחזרו לפעילות מוקדם יותר מהקניונים הסגורים, שמאפיינים את שתי המתחרות הציבוריות הגדולות שלה – עזריאלי ומליסרון. ביג פועלת בתחום הנדל"ן המסחרי להשקעה בישראל, ארה"ב וסרביה. בישראל יש לה 365 אלף מ"ר של שטחי מסחר בשווי כולל של 5.4 מיליארד שקל, כמעט פי 2 מהשווי של הנדל"ן בארה"ב בשטח כולל של 680 אלף מ"ר. בסרביה מנהלת ביג 198 אלף מ"ר שח שטחחים להשכרה.
ברבעון השני ההכנסות המתואמות של ביג משכירות (NOI) ירדו ב־32.6% לעומת הרבעון המקביל, ל־104.5 מיליון שקל, כאשר ההנחה שנתנה ביג לשוכרים במרכזים המסחריים שלה, שנאמדת ב־45 מיליון שקל, אחראית לעיקר הפגיעה. עם זאת החברה הצליחה לסיים את הרבעון השני עם רווח נקי של 8.5 מיליון שקל, נפילה של 84.4%. לעומת התקופה המקבילה, כאשר הן עזריאלי והן מליסרון דיווחו על הפסדים בעקבות שיערוכים שליליים שרשמו. בשיחה עם "כלכליסט" מתאר מנכ"ל ביג, חי גאליס את תמונת המצב, חצי שנה אל תוך המגיפה שריסקה את כלכלת ישראל וכלכלות העולם.
איך עברה עליכם הקורונה ברבעון השני?
"היינו הראשונים שהודיעו באמצע מרץ שמי שהעסק שלו סגור לא ישלם דמי שכירות. זה נמשך באופן כמעט גורף עד 21 באפריל. לאחר מכן נפתחו המרכזים הפתוחים וב־28 באפריל נפתחו מרכזי הפאשן שלנו. פתחנו את כל הקניונים ב־7 במאי. כל מי שהיה סגור בימים האלה לא שילם כלום, ומאז הפתיחה הם שילמו דמי שכירות כשיעור מהפדיון. זה החזיר את רוב הכסף במאי וביוני. לכן התוצאות בסה"כ חיוביות."
מה המצב אצלכם כיום, בחודש אוגוסט?
"הפדיונות ונתוני חודש יולי מעידים שהמרכזים מתפקדים טוב יותר מקטגוריית הקניונים הסגורים. הדו"חות הכספיים משקפים את הרבעון הכי קשה שהיה, וחרף זאת, ירדנו בפדיון המצטבר בנכסים זהים ב־12%. זה יפה ואפילו מפתיע, משום שהיה אצלנו תיקון משמעותי".
כלומר אתה אופטימי?
"בסה"כ אנחנו מרוצים מהסטטוס הנוכחי. כמו כל מדינת ישראל אנחנו מקווים שהדבר הזה ילך ויירגע. היו לנו ממש עכשיו 5 ימים שבהם המרכז שלנו בירכא היה סגור. אבל מיום רביעי האחרון זה שוחרר ורואים עלייה בפעילות. השוכרים שלנו על הרגליים ואנחנו עזרנו להם לא מעט. קיבלנו החלטות קשות כשהיה צריך לקבל אותן. נהגנו כך במרץ ובאפריל ונמשיך ונעשה ככה גם ביולי. זה חלק מהאג'נדה שלנו."
מה עושים בימים שבהם לא מפסיקים לספור את הנדבקים במגיפה?
"אנחנו משתדלים דווקא בימים כאלה להשקיע. אנחנו יוצאים בקמפיין פרסומי חזק מאוד שמבדל אותנו. בחרנו לעשות את זה דווקא בימים כאלה, כי עכשיו אנחנו צריכים לעבוד קשה יותר".
ואיך נהגתם בסרביה ובארה"ב?
"בסרביה עשינו את אותו הדבר - ממש העתק־הדבק למדיניות בישראל. מגיפת הקורונה התנהלה שם בדיוק כמו בארץ, רק שהם בעיכוב של שבוע עד עשרה ימים ביחס אלינו. הגל השני שהגיע אלינו בתחילת יולי התעצם שם בהמשך החודש. התנהגנו מול השוכרים בסרביה בדיוק כמו לאלה שבישראל והמכתבים שנשלחו אליהם יצאו היו בדיוק באותו נוסח. אי אפשר לגבות משוכר שהעסק שלו סגור.
"בארה"ב ההתנהלות מול השוכרים שונה בתכלית ונורא משפטי. שיעור הגבייה הכולל במרץ־אפריל עבר את ה־80%. אבל מהצד השני, ישנם בארה"ב תהליכים של פשיטות רגל. הקורונה לא גורמת לאף עסק בעולם לפשוט את הרגל, פרט אולי למקרי קיצון כמו בתחום התיירות. לטענתי הקורונה היא רק מאיצה של תהליכים טבעיים בעולם העסקים. המגיפה פשוט האיצה תהליך שהיה אמור לקרות כי העסק לא הגיע מוכן למשבר וכנראה שהיה בשלבי דעיכה. אם מישהו היה אמור לפשוט רגל בעוד חצי שנה אז הקורונה רק זרזה את זה. אף אחד לא הופתע כש־J.C.PENNY, למשל, הודיעו על פשיטת רגל לפני חודשיים. יש עוד רשתות שעברו תהליך דומה. במסחר יש כמו בכל דבר אחר אבולוציה. יש סוחרים שמסיימים את תפקידם ולצידם באים סוחרים חדשים שמתניעים פעילות חדשה."
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
אתה מודאג מהעלייה המטאורית של מסחר האונליין בימי המגפה?
"ב־15 שנים האחרונות המסחר באונליין עובר תהליך של התעצמות. זו בהחלט תחרות למסחר הפיזי. אבל בשנים האחרונות הבנו שאף שהאונליין ימשיך לצמוח באגרסיביות, למסחר הפיזי יש עדיין מקום. אחרי הכל, 90% מהצריכה בארה"ב מגיעה מחנויות פיזיות. מה שאנחנו צריכים לעשות זה להמשיך בעבודה טובה בתמהיל של השוכרים והחנויות. עלינו עכשיו ל־94% אכלוס. היום זה יותר קשה, כי כשכולם היו בבית ברור שהיתה צמיחה חזקה לאונליין. אני חושב שאם בני אדם היו רובוטים היתה לנו בעיה קשה מאוד במרכזי המסחר הפיזיים. אבל אנחנו לא רובוטים. אנחנו בני אדם שצריכים ואוהבים לצאת מהבית, לעשות קניות ולצאת לבתי קפה, למסעדות ולחדרי הכושר. בקרוב יחזרו לפעול בתי הקולנוע גם בחו"ל. אז כן, צפויה לנו תקופה יותר מאתגרת בקבוצת ביג, אבל אנחנו ניבחן פחות על המילים שלי או של אחרים ויותר על התוצאות."
תמהיל החנויות יעבור שינוי כתוצאה מהמגיפה?
"אנחנו רואים כל מיני תופעות נקודתיות. ברור שעכשיו יותר קשה לבתי קפה ולמסעדות, בגלל הרגולציות והחששות של הלקוחות, אבל אנחנו רואים צמיחה מדהימה בביצועים של חנויות שקשורות לעולם הבית, החשמל והריהוט. בתחום הריהוט הקל יש פריחה כי אנשים נמצאים הרבה יותר בבית.והם משקיעים בסביבה שהם נמצאים בה. גם תחום אופנת ה'בייסיק' חזר מצוין ועולם הספורט חזר בטירוף. האופנה היותר 'מפונפנת' לעומת זאת, למשל בגדים לאירועים, נמצאת בירידה כי אין אירועים וגם פחות הולכים לעבוד במשרד. אבל אני מאמין שהדברים ילכו ויתייצבו ככל שהקורונה תתייצב. הדו"חות שלנו מעידים שהעולם עוד לא נגמר כל כך מהר".