חתם ההנפקה של למונייד למשקיעים: תמכרו את המניה
גולדמן זאקס היה החתם הראשי בהנפקת חברת הביטוח הדיגיטלית לפני כחודש, אבל כעת טוען שהמחיר ההוגן למניה הוא 44 דולר - כמעט 50% פחות ממחירה ביום פרסום המלצה זו. בבנק מעריכים: "החברה תעבור לרווח רק בעוד חמש שנים"
חודש אחרי ההנפקה הלוהטת של למונייד, בנק ההשקעות גולדמן זאקס, שהיה החתם הראשי שלה, מפיל פצצה על המשקיעים: "תמכרו את המניה, מחירה ההוגן הוא 44 דולר". מדובר במחיר שנמוך כמעט ב־50% ממחיר מנייתה של למונייד בעת פרסום ההמלצה הזאת ביום שני.
- למונייד תבטח גם את חיות הבית
- הצד האחר של הנפקת למונייד והפיטורים באמדוקס
- למונייד הישראלית נסקה בכ-140% ביום הראשון שלה בוול סטריט
האנליסטים בבנק כתבו כי לחברת הביטוח הדיגיטלית, שהקימו דניאל שרייבר ושי וינינגר הישראלים, צפויות עוד כחמש שנים של הפסדים תפעוליים לפני שתגיע לאיזון, ועוד צורכי הון משמעותיים מעבר למה שגויס בהנפקה הראשונה בניו יורק. "למונייד היא במהותה השקעת הון סיכון שנכנסה לשוק הציבורי, ורמת הסיכון שלה לא מתומחרת בשווי הנוכחי שלה", אמרו בגולדמן והפילו את מניית למונייד ב־7.5% שלשום בלילה בסיום המסחר בוול סטריט. אתמול נסחרה המניה במגמה של ירידות ןשווי השוק שלה הגיע לכ־3.85 מיליארד דולר.
זהו אירוע חריג במונחי וול סטריט. חתמי ההנפקה אמורים לשאת באחריות מוסרית מסוימת, והציפייה היא שילוו הנפקות של חברות שמהוות השקעה אטרקטיבית עבור המשקיעים מן הציבור. הסתמכות על האנליזה של בנק ההשקעות וזהות האנליסטים שלו משחקות תפקיד עבור החברה בבואה לבחור חתם.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
לרוב הולכים בנקי ההשקעות לקצה השני מהגישה שנקט גולדמן זאקס, והחתמים משמשים כמעין להקת מעודדות למניות שהם מנפיקים. יתר החתמים בהנפקה התיישרו עם התרחיש הרגיל ויצאו בהמלצות חיוביות עם מחירי יעד של בין 85 דולר ל־105 דולר. מחלקות החיתום והאנליזה אמורות לפעול בנפרד זו מזו, במה שקרוי "חומות סיניות", כך שהן לא ישפיעו זו על פעילותה של זו.
במחלקת האנליזה של גולדמן זאקס מזכירים את ייחודה של למונייד שהיה המנוע מאחורי ההנפקה - היותה חברת ביטוח חדשנית שמשבשת את המודל הקיים באמצעות מנוע מבוסס בינה מלאכותית לחיתום ולטיפול בתביעות ביטוח מבנה ותכולה. אבל באותה נשימה כותבים כי לחברה יש פרופיל סיכון גבוה. "למונייד צומחת מהר היום, אבל עומדים בפניה אתגרים בכל הקשור להרחבת המוצר שלה לתחומי ביטוח תחרותיים יותר ולהפחתת ההפסדים שלה", ציינו.
הנפקתה של למונייד היתה אחת המסקרנות ביותר בניו יורק. היא הוגדרה כהנפקה הטובה ביותר של חברה אמריקאית ב־2020 משום שהמניה, שהונפקה ב־29 דולר, ניתרה ב־140% ביום המסחר הראשון. מאז היא המשיכה לעלות ונגעה ב־90 דולר, מחיר שקירב את שווי החברה ל־5 מיליארד דולר. בעקבות פער גדול כל כך בין התמחור הראשוני לשווי שייחסו המשקיעים ללמונייד, התעוררה מחדש ביקורת על שיטת העבודה של חתמי וול סטריט, שנוהגים לעתים קרובות למכור בזול מניות של חברות אטרקטיביות לגופי ההשקעה שעמם הם רגילים לעבוד וגורמים לחברה המנפיקה "להשאיר כסף על השולחן" במקום להנפיק במחיר גבוה יותר ולהכניס יותר כסף לחברה.
כעת, חודש לאחר שליוו בגולדמן זאקס את ההנפקה של למונייד, שבה גייסה החברה 320 מיליון דולר, כותבים האנליסטים בבנק שאחד האתגרים העתידיים יהיה גיוס הון נוסף.
למונייד, שהוקמה ב־2015, פועלת בארה"ב, בגרמניה והולנד, ולפני שבועיים הודיעה על כניסתה גם לביטוחי חיות מחמד. החברה נותנת הצעת מחיר לביטוח בתוך דקות וגם מטפלת בתביעות במהירות גבוהה יחסית לחברות המסורתיות בענף. כך מתאפשר לה להעסיק מעט עובדים פר לקוח ולהיות זולה יותר מן המתחרים, אם כי היא עדיין רחוקה מרווחיות, כפי שמציינים חתמי ההנפקה. למונייד פונה בעיקר לצעירים וצומחת במהירות: ב־2019 היא שילשה את הכנסותיה ל־67.3 מיליון דולר, אך ההפסד שלה הסתכם ב־100 מיליון דולר.