בלעדי לכלכליסט
מחזיקי האג"ח דורשים מתשובה שעבוד על 40% ממניות דלק קידוחים
קבוצת דלק מוכנה להתחייב בפני המחזיקים על שעבוד של 20% מהמניות בלבד. המחזיקים הודיעו שיצביעו ביום שלישי על העמדת החוב של קבוצת דלק, כ־6 מיליארד שקל, לפירעון מיידי. קרן חוב נמצאת במגעים לרכישת החוב של דלק לבנק לאומי
יצחק תשובה וקבוצת דלק לא מצליחים להגיע להסכמות עם נציגות מחזיקי האג"ח של החברה. ל"כלכליסט" נודע כי הדרישה המרכזית של הנציגות היא לקבל שעבוד על 40% מניות דלק קידוחים, לאחר שאלה ישוחררו ע"י הבנקים. דלק מחזיקה כיום ב־55% ממניות דלק קידוחים, והיא מוכנה להתחייב בפני המחזיקים על שעבוד של 20% ממניות דלק קידוחים. הפער הזה מקשה על התקדמות במו"מ. הבוקר עשויה להתקיים פגישה בין הצדדים, במטרה לגשר על הפערים.
- הפניקס נסוגה מרכישת ההלוואה שהעמיד לאומי לדלק
- מתפרק מנכסיו: תשובה מוכר את קרקעות פי גלילות ליחיאל אבו
- בנק לאומי נישל את תשובה מתואר הטייקון
תשובה עושה מאמץ לקדם פגישה כזו, אחרי שביום חמישי התפוצץ המשא ומתן והנציגות הודיעה על הצבעה שתתקיים ביום שלישי, להעמדת החוב של קבוצת דלק לפירעון מיידי והוציאה על כך הודעה לבורסה. הנציגות לא מוכנה לפגישה מבלי לקבל לידיה מסמך סטנד־סטיל, לאי שעבוד או מכירת נכסים ללא הודעה מוקדמת למחזיקים, ובעיקר לקבל התחייבות לשעבוד עתידי של 40% המניות, התחייבות לא לשעבד לבנקים נכסים נוספים, והתחייבות להנפקה ללא תנאים כלשהם.
דלק, שכבר קיבלה החלטה על גיוס של 400 מיליון שקל בשלוש מנות של 200־100־100 במאי, יולי ודצמבר 2020 בהתאמה, מתנה את הגיוס בהגעה להסכמות על הסעיפים האחרים מול הנציגות.
בין מחזיקי האג"ח של דלק יש גם קולות אחרים, שלא תומכים בעמדת הנציגות. קבוצה של כ־80 מחזיקים פרטיים, המיוצגת בידי יועץ משפטי ששכרו תומכת, ברובה, בדרך פעולה אחרת מול החברה ולא בפנייה לבית המשפט למינוי כונס. לטענתם, פניה כזו תגרום לבנקים לממש את מניות דלק קידוחים, כך שהנכסים שישארו למחזיקים יהיו 15% בלבד ממניות דלק קידוחים.
"אף מחזיק פרטי לא רוצה להיכנס לשנתיים הסדר שלא ברור איך נצא ממנו. עבוד המוסדיים זה הלחם והחמאה וכותרות בעיתונים. לנו לא", אמר אחד מממחזיקי האג"ח, שטען כי הקבוצה בעד לאפשר לתשובה לממש עוד נכסים ולגייס הון כפי שהוא מוכן להתחייב. אבל מחזיקים אלה מהווים קבוצה קטנה יחסית, מול הנציגות שכוללת את פסגות מנורה והראל.
הנציגות, המיוצגת בידי עו"ד רענן קליר ורו"ח איציק עידן ועומר סרבינסקי, נחושה להמשיך במאבק ובמידה ולא יהיו שינויים תמליץ ביום שלישי להעמיד את החוב לפירעון מיידי. מה שגרם לנציגות לחזור לקו מיליטנטי זו החזרה של דלק מהסכמות שהושגו עם הנציגות לפיהן ישעבד לאג"חים את הנכסים הפנויים של החברה.
הלחץ של הנציגות גבר אחרי שדלק הפקידה 50 מיליון שקל ביום רביעי, להבטחת ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי, שדחה את בקשתה לצו מניעה על מימוש שעבוד מניות דלק קידוחים בידי בנק לאומי, בגין הלוואה של 100 מיליון שקל. הנציגות טענה שאם תמתין ולא תלך לבית המשפט, הנכסים יועברו בזה אחר זה ולמחזיקים בשבע סדרות האג"ח – להם חייבת דלק כ־6 מיליארד שקל, שאינם מובטחים בשעבוד כלשהו – לא ישאר דבר.
כזכור, בנק לאומי מנסה למכור את ההלוואה, בינתיים ללא הצלחה. הפניקס, שניהלה מו"מ מתקדם לרכישת החוב, נסוגה מהמו"מ שנחשף ב"כלכליסט", שכברקע פנתה רשות שוק ההון לחברה והביעה דעתה נגד המהלך. טדי שגיא ואמיר דיין ניהלו גם הם מגעים, אך ירדו מהעניין בשל מורכבות ההלוואה והקושי לממש את השעבוד. בנוסף קיים סיכון שבית המשפט העליון יקבל את הערעור של דלק, ואז רוכש ההלוואה יצטרך להרחיב את האשראי לקבוצה. ל"כלכליסט" נודע כי קרן חוב להשקעות בחברות במצוקה מצויה בתמונת המגעים לרכישת ההלוואה, והיום או מחר יתברר אם תרכוש אותה.
הבעיה של תשובה היא שהמהלך של בנק לאומי עלול לגרום לבנקים נוספים להעמיד את החוב של דלק כלפיהם לפירעון מיידי וליצור כדור שלג שיטרפד כל אפשרות להסדרת החוב. דלק חייבת לבנקים 1.8 מיליארד שקל ולמחזיקי האג"ח כ־6 מיליארד.
במקביל, מנהלת דלק ישראל מו"מ מתקדם למכירת שתי תחנות הכוח שלה לקרן ג'נריישן של יוסי זינגר וארז בלשה תמורת כ־350 מיליון שקל. מי שירכוש את התחנות יטול גם חוב של 450 מיליון שקל שהעבירה דלק לדלק ישראל לפני שנה וחוב נוסף של 450 מיליון שקל של התחנות עצמן. למרות המכירה, לא יוכל תשובה ככל הנראה להעלות את הסכום שיכנס לדלק ישראל כדיבידנד לקבוצת דלק, והוא ישמש כנראה להפחתת החוב של דלק ישראל לבנקים.