השקת קרולינה למקה בשיתוף קרדשיאן החמירה את ההפסדים בקסטרו
רשמה הפסד של 85 מיליון שקל ב-2019, לעומת רווח של 11.5 מיליון שקל ב-2018; 60 מיליון מתוך ההפסד שרשמה קסטרו השנה נובעים מהשקת פעילות קרולינה למקה בארה"ב, בשיתוף קים קרדשיאן, שלא עמדה בציפיות
- קסטרו הודיס דוחה תשלומים לספקים
- רשתות אופנה סוגרות את החנויות ושולחות עשרות אלפי עובדים לחופשה ללא תשלום
- קסטרו מזהירה מפגיעה בהכנסות לאור משבר הקורונה
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
עוד בטרם החל משבר הקורונה, התמודדה הקבוצה עם קשיים שנבעו מחולשה במכירות ההלבשה והפסדים שיצרה פעילות קרולינה למקה בארה"ב. החברה החלה בצעדי התייעלות בניסיון לעצור את המשך ההפסדים בארה"ב, ואלו התעצמו עם פרוץ מגפת הקורונה.
קסטרו עדכנה בדו"חות ביחס להשלכותיו של משבר הקורונה. ההערכות בקסטרו הן, כי "יש בידה די מקורות כספיים לחזור לפעילות סדירה עם תום המשבר ולרכוש סחורה לעונת החורף".
הקבוצה פועלת לצמצום ההוצאות, הוציאה את מרבית העובדים לחל"ת והקפיאה תשלומים לספקים. קסטרו הפסיקה לשלם שכר דירה עבור כל החנויות שלה בקניונים ומחוץ לקניונים, החל מה-15 במרץ. נכון לעכשיו, פעילות האונליין של החברה היא היחידה שפועלת ומקורבים לקבוצה מוסרים כי מאז משבר הקורונה פעילות האי קומרס רשמה עליה של מאות אחוזים, אך היא איננה מכפרת על סגירת הפעילות של 450 חנויות הקבוצה.
החרפת הצעדים מצד הממשלה פוגעת עוד יותר במסחר. מרבית המלאי של קסטרו לעונת הקיץ נמצא בחברה ובכלל זאת קולקצית האביב שנמכרת לפני פסח, אך לאור הדממת הפעילות חלק מהמלאי הזה תתקשה החברה למכור. מהחברה נמסר כי "לאור אי הוודאות בדבר מועד החזרה לשגרת פעילות, אין באפשרות הקבוצה להעריך בעת הנוכחית האם ניתן יהיה להנזיל מלאי זה ובאילו מחירי מכירה. הקבוצה פועלת להיערך להזמנת מלאים לעונת החורף, מתוך תקווה כי בעונת החורף, תשוב פעילותה המסחרית לסדרה".
מקורבים לקבוצה מסרו כי גם בתרחישי קיצון יש לקסטרו יכולת כספית להתמודד עם הסיטואציה, שכן לחברה תזרים מזומנים של 167 מיליון שקל ובבעלותה גם קרקעות. לקסטרו מלאי מוכן שיעזור לה להתחיל פעילות מיידית במידה והחנויות ייפתחו בזמן הקרוב. במקביל, פועלת החברה על הכנת מלאי לקולקציית החורץ, ומעסיקה כ-50 עובדים במשרדי החברה שמפקחים על הכנת הקולקציה ועובדים מול המפעלים בעולם.
בנוסף, מעצבי החברה ממשיכים לעבוד על דגמי החורף מהבית. המפעלים עימם עובדת קסטרו בהודו ובנגלדש אינם מייצרים כרגע וגם בסין שחזרה לייצור, קסטרו עדיין לא נתנה למפעלים אור ירוק להתחיל ייצור שכן קיימת אי ודאות בנוגע למועד פתיחת החנויות. יחד עם זאת, בחברה עובדים על מספר תרחישים ליום שאחרי, ונערכים גם להדממה ארוכה של עד חצי שנה.
אתי וגבי רוטר, מנכ"לים משותפים בקבוצת קסטרו-הודיס, מוותרים על שכרם החל מה- 15.3, ויתר חברי ההנהלה ובעלי השליטה האחרים בחברה מוותרים על 30% עד 70% משכרם בתקופה זו ועד החזרה לשגרה. עלות שכרם של אתי וגבי רוטר הסתכמה ב-2019 ב-2.38 מיליון שקל כל אחד.
הכנסות הקבוצה ירדו ב-2019 ב-0.65% והסתכמו בשנה החולפת ב-1.73 מיליארד שקל. הפגיעה בהכנסות נבעה מהירידה בפדיון החנויות הזהות בתחום פעילות ההלבשה, והתקזזה בחלקה בעליה בפדיון החנויות הזהות בתחום הקוסמטיקה ואביזרי האופנה. הפדיון השנתי הממוצע בחנויות הזהות בתחום ההלבשה ירד ל-1099 שקל למ"ר ב-2019 לעומת 1181 שקל למ"ר ב-2018.
קבוצת האופנה רשמה הפסד של 7 מיליון שקל מפעילות אתר האונליין לאדילה שהופסקה תקופה קצרה לאחר שקסטרו רכשה אותו. הקבוצה רשמה הפחתת ערך מלאי בהיקף 22.5 מיליון שקל בתחום פעילות אביזרי האופנה בארץ ובחו"ל, שנבעה מכשלון פעילות קרולינה למקה בארה"ב ומסגירת רשת חנויות אקססוריז בישראל. הפחתת ערך המלאי פגעה ברווח הגולמי שירד ב-3.33% ל-972.4 מיליון שקל, ושיעורו מהמכירות ירד ב-1.52% ל-56%. הקבוצה עברה להפסד תפעולי של 30.8 מיליון שקל לעומת רווח של 24.4 מיליון שקל אשתקד, ושיעורו מהמכירות ירד ב-3.17% ל-1.77%.
גבי רוטר מסר כי הקבוצה הפחיתה את העלויות הקבועות בזמן הדממת הפעילות של הקבוצה לכ-2 מיליון שקל, "ואנו ממשיכים להתקדם בהכנת ובניית הקולקציות הבאות לחורף 2020/1 ולקיץ 2021, בכדי להבטיח את חזרתנו המלאה לפעילות ענפה של כלל מותגי הקבוצה, עם חזרתו של המשק הישראלי לפעילות באישור המדינה".