$
בורסת ת"א

קבוצת דלק נפרדת מדלק רכב עם לא פחות מ־4 מיליארד שקל

המהפך של תשובה הושלם - קבוצת דלק מכרה אתמול את יתרת אחזקותיה ביבואנית הרכב למוסדיים, בהם גם בית ההשקעות אלטשולר שחם שרכש מניות ב־209 מיליון שקל, והגיע לאחזקה של כמעט 12%; בכך השלים יצחק תשובה את הפיכת דלק לחברה שעוסקת באנרגיה בלבד

ליאור גוטמן ואורי גלאור 13:3812.12.19

אחרי 28 שנים, קבוצת דלק נפרדת סופית מדלק רכב ומשלימה את הפיכתה לחברת אנרגיה בלבד: קבוצת דלק שבשליטת (61%) יצחק תשובה מכרה אתמול בעסקה מחוץ לבורסה את יתרת אחזקותיה (14.99%) ביבואנית הרכב לשורה של גופים מוסדיים, בהם בית ההשקעות אלטשולר שחם שרכש מניות ב־209 מיליון שקל, וככל הנראה גם חברת הביטוח כלל ביטוח. העסקה בוצעה במחיר של 19.27 שקל למניה, פרמיה של 4% על המחיר בפתיחת המסחר אתמול, ובתמורה כוללת של 269 מיליון שקל. מניית דלק רכב הגיבה לעסקה בזינוק של 15%.

 

עסקה זו מצטרפת למכירה של 7.5% ממניות דלק רכב למנכ"ל ובעל השליטה (44.98%) גיל אגמון שבוצעה השבוע לפי אותו מחיר מניה תמורת 135 מיליון שקל – פרמיה של 20%. סך הכל רשמה קבוצת דלק הכנסות של 404 מיליון שקל משתי עסקאות מכירת המניות, והיא צפויה לרשום עליהן רווח הון של 117 מיליון שקל בדו"חות הרבעון הרביעי.

 

 

יצחק תשובה יצחק תשובה צילום: עמית שעל

 

שני מימושים אלה מצטרפים למכירת 22.5% מהחברה לאגמון ב־2010 תמורת מיליארד שקל, ומכירה של 10% נוספים שביצעה ב־2013, תמורת 100 מיליון שקל. בגלל שיטת הדיווח שהשתנתה, ניתן לחלץ נתונים מדויקים על היקף הדידבידנים שמשכה קבוצת דלק מדלק רכב רק החל מהדו"חות הכספיים של שנת 2000. מאז ועד היום היא משכה 2.5 מיליארד שקל, כך שבתוספת מכירת המניות השבוע, קבוצת דלק יוצאת מדלק רכב עם 4 מיליארד שקל לפחות. זאת, מבלי להביא בחשבון את הדיבידנדים שמשכה מיבואנית הרכב שהוקמה ב־1991 והפכה לציבורית ב־1994.

 

 

 

התרומה של ורידיס גדלה

 

הפעילות של דלק רכב נשענת על מגזר התחבורה שרושם הרעה מתמשכת, ועל תחום איכות הסביבה, באמצעות ורידיס. דלק רכב רשמה ירידה במכירות כל מותגי המכונית בינואר־ספטמבר השנה לעומת התקופה המקבילה. מאזדה עם ירידה של 19%; ב.מ.וו 14%; פורד 48%; ומיני קופר עם ירידה של 5%. בתחומי הפעילות של ורדיס המציאות יותר מעודדת. עם אחזקה (20%) בתחנת הכוח OPC במישור רותם, ו־50% מהאחזקה במתקן התפלת המים באשקלון ופעילות פינוי הפסולת, ורידיס תרמה 634 מיליון שקל שהיוו 22% מההכנסות של דלק רכב בינואר־ספטמבר השנה.

 

 

גילעד אלטשולר גילעד אלטשולר צילום: אוראל כהן

 

הפרידה מדלק רכב מגיעה על רקע ההחלטה של קבוצת דלק להתמקד בתחום האנרגיה בלבד. בעת שההחלטה התקבלה בדלק, לאחר גילוי מאגר תמר ב־2009 שבו היא מחזיקה ב־22%, ומאגר לווייתן, שבו היא מחזיקה ב־45%. אחרי תגליות הגז – פעילות שקבוצת דלק מקיימת באמצעות דלק קידוחים – הקבוצה חלשה על שלל תחומי פעילות – בהם קמעונאות דלק באמצעות החברה־הבת דלק ישראל, נדל"ן באמצעות דלק נדל"ן, יבוא רכב באמצעות דלק רכב וביטוח באמצעות הפניקס.

 

 

התרכזות בעסקי הגז בלבד

 

לאחר הסדר חוב עם בעלי האג"ח שלה דלק נדל"ן הפכה ב־2012 לחברה פרטית של (100%) תשובה ונותקה מקבוצת דלק; השליטה בהפניקס (32.5%) נמכרה השנה לקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט תמורת 1.57 מיליארד שקל והאחזקות בדלק רכב, כאמור, נמכרו גם הן. במקביל, הורחבה פעילות הקבוצה בתחום הגז. לאחרונה השלימה קבוצת דלק את רכישת נכסי הגז של חברת שברון בים הצפוני תמורת 1.65 מיליארד דולר, באמצעות איתקה (100%), שנרכשה בכמה מנות במהלך 2017-2015 בתמורה כוללת של 590 מיליון דולר. איתקה, מפעילת הקידוחים, פעילה בים הצפוני ובמפרץ מקסיקו. כמן כן, השנה רכשה (39%) קבוצת דלק, עם שותפות, את צנרת הגז המושבתת של חברת הגז המצרית EMG תמורת חצי מיליארד דולר והרחיבה את עסקאות יצוא הגז למצרים. בתחילת 2020 יחל לזרום הגז ממאגר לווייתן שגדול כמעט פי 2 ממאגר תמר.

 

השלב הבא מבחינת דלק הוא להפוך לחברת אנרגיה בינלאומית באמצעות הנפקה מתוכננת של איתקה בבורסה בלונדון, שצפויה להתרחש במהלך המחצית הראשונה של 2020. התוכנית הגדולה יותר — לרשום את הפעילות של לווייתן ומאגר אפרודיטה הקפריסאי גם למסחר בלונדון — תחכה להתאוששות במחיר האנרגיה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x