למרות התזרים החיובי: סלקום הפסידה 35 מיליון שקל ברבעון השני
ברבעון הקודם עמד ההפסד על 16 מיליון שקל; מספר מנויי הסלולר עלה ב-45 אלף, והסתכם ב-2.745 מיליון; 12 אלף לקוחות חדשים הצטרפו לשירות סלקום TV - מספר המנויים הכולל הגיע ל-239 אלף
התחרות העזה בתחום התקשורת ממשיכה להכות בסלקום: החברה סיימה את הרבעון השני של 2019 עם הפסד של 35 מיליון שקל - כך עולה מהדו"ח שפרסמה הבוקר (ה') חברת התקשורת בניהולו של ניר שטרן. את הרבעון המקביל סיימה החברה עם הפסד של 37 מיליון שקל ואת הרבעון הראשון עם הפסד של 16 מיליון שקל.
הדו"ח יוצא לאחר שמעלות הורידה את דירוג החוב של סלקום ל-ilA, ולאחר שבעלת השליטה דיסקונט השקעות (דסק"ש) הודיעה שהיא צופה לרשום הפחתה של עד 600 מיליון שקל בגין ירידת ערך המוניטין של סלקום.
סלקום הצליחה לשמור על יציבות בשורת ההכנסות, שהתכווצו בשיעור זניח של 0.8% והסתכמו ב-920 מיליון שקל, בהשוואה להכנסות של 927 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה נובעת בעיקר מירידה של 3.4% בהכנסות מציוד.
- אחרי שקיבלו את רישיון הפעילות, ב-IBC קוראים למתחרות לשתף פעולה במיזם הסיבים
- בזק וסלקום ישרדו את הסופה?
- אחרי הורדת הדירוג לסלקום: מעלות עידכנה את תחזית החוב של פרטנר לשלילית
לראשונה מאז 2017, ההכנסות ממגזר הסלולר עלו והסתכמו ב-582 מיליון שקל, אך בהשוואה לרבעון מקביל מדובר בירידה של 1.5%. בניגוד לרבעונים קודמים, ההכנסות מהמגזר הנייח (טלוויזיה ואינטרנט) ירדו והסתכמו ב-375 מיליון שקל, בדומה לרבעון מקביל.
הרווח התפעולי של החברה הסתכם ב-6 מיליון שקל, בהשוואה להפסד תפעולי בסכום של 5 מילון שקל. ה-EBITDA רשמה עלייה של 66.4% והסתכמה ב-233 מיליון שקל, בהשוואה ל-140 מיליון שקל ברבעון אשתקד. את השיפור ניתן לזקוף לאימוץ התקן החשבונאי IFRS16, ולחידוש ההסכם הקיבוצי בתחילת מאי. לאור התוצאות הכספיות, ההסכם קבע כי לצד ביטול העלאות שכר מתוכננות, יקבלו עובדים זכאים אופציות למימוש ויבוטלו למעשה תכניות החברה לצאת במהלך קיצוצים נרחב.
תזרים המזומנים של החברה הסתכם ב-55 מיליון שקל, לעומת 56 מיליון שקל ברבעון הקודם. הוצאות המימון של החברה הסתכמו ב-52 מיליון שקל, בהשוואה ל-43 מיליון שקל ברבעון השני של 2018.
סלקום מציגה ירידה בהשקעות שהסתכמו ברבעון השני ב-113 מיליון שקל לעומת 131 מיליון שקל ברבעון המקביל. רוב ההשקעות ווסתו לפרויקט פריסת הסיבים האופטיים של החברה, שעל-פי הערכות נגיש לכ-400 אלף משקי בית. בתחילת החודש מכרה סלקום את פעילות הסיבים שלה לחברת IBC, במסגרת עסקה בה רכשה 70% מהחברה בשותפות מוגבלת עם קרן תש"י (תשתיות ישראל).
בתחום הסלולר סלקום מציגה צמיחה במספר המנויים, שעלה בכ-45,000 לקוחות והסתכם ב-2.745 מיליון. את גיוס המנויים הגבוה רשמה סלקום בעיקר בעקבות מבצע אגרסיבי איתו יצאה ביום הבחירות האחרון באפריל. עם זאת, המצבה הכללית נמוכה מרבעון קודם עקב מחיקה של כ-150,000 מנויים בסוף הרבעון הראשון של השנה.
המחיקה השפיעה גם על ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) שעלתה ועמדה על 51.9 שקל, לעומת רבעון קודם אז עמדה על 47.2.
בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית סלקום ממשיכה לצמוח במספר המנויים, וברבעון השני של 2019 הצטרפו לסלקום TV כ-12,000 לקוחות חדשים. בתחילת יוני חנכה סלקום את תחילת השותפות שלה עם נטפליקס עם השקת ממיר 4k חדש ומבצע על חבילת הבסיס. מדובר על עלייה בקצב ההצטרפות, שכן ברבעון הקודם הצטרפו לשירות הטלוויזיה 8,000 מנויים חדשים, וברבעון המקביל הצטרפו לשירות 11 אלף מנויים חדשים. מצבת המנויים של סלקום בתחום הטלוויזיה עמדה בסוף הרבעון על 239 אלף מנויים.
בתחום האינטרנט סלקום מציגה מספר מנויים זהה לרבעון קודם העומד על 278 אלף מנויים. מדובר במגמה שלילית, שכן ברבעון הקודם הצטרפו 9,000 מנויים חדשים, וברבעון המקביל 13,000 מנויים חדשים. החברה מייחסת את המגמה להחלטה להתמקד בהעברת לקוחות לתשתית עצמאית של סיבים וחיבור לקוחות לשירותי טלוויזיה בלבד.
מנכ"ל סלקום, ניר שטרן, אמר בהתייחסו לתוצאות הכספיות כי "עלויות המימון הכבידו על החברה גם ברבעון זה והביאו אותנו לסכם את הרבעון בהפסד. אנו מאמינים כי האסטרטגיה של סלקום לצד פיתוח מנועי צמיחה חדשים וחזקים יסייעו למצבה הפיננסי של החברה. מצבה הפיננסי של סלקום יציב ואיתן. על אף שדרוג החוב של החברה ירד לרמה של A שהינו עדיין דירוג גבוה, החברה מייצרת תזרים מזומנים חיובי ומחזיקה יתרת מזומן של כ 1.3 מיליארד שקל נכון לסוף הרבעון, נזילות מאד גבוהה ונגישות לשוק ההון ולשוק החוב בישראל".