השורה התחתונה
ענקיות הגיימינג משגשגות בשוק תנודתי
שוק הגיימינג צפוי לצמוח בקצב של 9% בשנה עד 2022 ולגלגל 196 מיליארד דולר, אולם החברות בענף מגלות שמרנות פיננסית. הסיבה לכך טמונה בתלות הגבוהה שלהן בטעם המשתנה במהירות של המשתמשים
תעשיית הגיימינג כבר מזמן איננה נחלתם הבלעדית של ילדים ובני נוער. הקפיצה הטכנולוגית המשמעותית שחוותה התעשייה, בשילוב עם הזמינות הגבוהה למשחק אונליין, מנגישה את התעשייה לקהלים נוספים.
- אלוף העולם בפורטנייט, בן 16, זכה בפרס של 3 מיליון דולר
- המפץ הקטן: גיימינג כמפעל חיים
- פרטנר מנסה להיות נטפליקס של הגיימינג
השילוב בין עלייה עקבית במספר השחקנים הפעילים ברחבי העולם, לצד עלייה ברמת ההוצאה פר משתמש, משמש כמנוע צמיחה לשנים ארוכות עבור התעשייה.
לשם המחשה, חברת המחקר ניוזו המתמחה בתחום הגיימינג העולמי, צופה כי שוק משחקי המחשב יעמוד בשנת 2022 על שווי של 196 מיליארד דולר, המשקף צמיחה שנתית של 9%. אלקטרוניקס ארטס (סימול: EA), הבעלים של משחק הספורט הפופולרי בעולם — FIFA, הנה מהבולטות שבחברות המובילות בתחום.
משחקי הספורט כעוגן להכנסות
תעשיית הגיימינג תלויה, במידה רבה, בהשקות מוצלחות של משחקים חדשים המייצרים מעורבות בקרב שחקנים ברחבי העולם. במובן זה, ל־EA יש היסטוריית להיטים יוצאי דופן עם כותרים כגון BattleField ו־Star Wars שמצליחים לייצר הכנסות יציבות לאורך שנים. לצד יכולת עקבית לייצר רצף של השקות מוצלחות, חשוב להדגיש את משחקי העוגן של החברה בתחום משחקי הספורט — FIFA, NFL, ו־ NBA LIVE.
תחום הספורט מהווה, על פי הערכות, כ־70% מהכנסותיה של EA ומאופיין ביציבות גבוהה מאוד ביחס לתנודתיות שמאפיינת כותרים אחרים. לשם השוואה, בשונה מ־EA, לשתי החברות הדומיננטיות האחרות בענף קיימת חשיפה נמוכה יחסית לתחום משחקי הספורט, ומשכך תנודתיות גבוהה יותר בשורת ההכנסות.
בעלי מניות במרכז
EA לא משלמת דיבידנד לבעלי מניותיה, אך מחזירה באופן עקבי חלק מכרית המזומנים שלה לבעלי המניות באמצעות רכישה עצמית של מניות בהיקף של כ־1.2 מיליארד דולר בשנה. בנוסף, נהנית EA ממאזן פיננסי שמרני, עם חוב של כמיליארד דולר בלבד כנגד מזומן ושווה מזומן בהיקף של 5.5 מיליארד דולר.
במובן זה חשוב להדגיש כי תעשיית הגיימינג מאופיינת בתנודתיות גבוהה התלויה, במידה רבה, בהשקות מוצלחות של משחקים חדשים וביכולתה של החברה לייצר מהן רווחים שוטפים. משכך, קיימת חשיבות מיוחדת למאזן פיננסי שמרני ולכרית מזומנים שתשמש את החברות בתקופות מאתגרות.
מנועי צמיחה
אלקטרוניק ארטס הציבה לה ליעד להפוך את החברה לדיגיטלית מקצה לקצה ובכך לשנות את חוויית המשתמש, מרכישה בחנות והתקנה לרכישה מיידית אונליין. לשם המחשה, לפני חמש שנים בלבד, סגמנט המשחקים הפיזיים (דיסקים) היווה למעלה מ־50% מהכנסות החברה.
כיום הכנסות החברה מתחום הדיגיטל מהוות למעלה מ־75% מההכנסות. המעבר לפלטפורמה דיגיטלית live מובילה לחיבור משמעותי יותר בין השחקנים והמשחקים, ומייצרת עבור EA יכולת מוניטיזציה מרשימה באמצעות מודל של מכירת מנויים, ומכירה של מגוון תכנים וממשקים נוספים לשחקן במהלך המשחק.
מנוע צמיחה נוסף עבור EA הוא ההשקה המוצלחת של משחק Apex Legends הצפוי להוסיף כ־500 מיליון דולר לשורת ההכנסות של החברה במהלך השנה הפיסקאלית של 2020. התהליכים הללו צפויים לייצר מכפיל ערך משמעותי עבור החברה ולמצב את הדומיננטיות שלה בתעשייה.
השילוב בין אכזבה מסוימת מקצב צמיחת ההכנסות של החברה ברבעונים שחלפו לבין כיווץ רוחבי של מכפילי הרווח בענף יצרניות המשחקים, הביאו את מניית החברה להיסחר בשפל של ארבע שנים. לשם המחשה, כיום נסחרת אלקטרוניק ארטס במכפיל רווח חזוי (2021 FY) של 18 בלבד. זאת בהשוואה, ליריבתה טייק 2 אינטראקטיב, הנסחרת לפי 24 פעמים רווח חזוי לאותה שנה.
סיכונים
תעשיית הגיימינג תלויה מאוד בטעמים משתנים של המשתמשים, ומשכך סובלת מרמת תנודתיות גבוהה משמעותית ביחס לתעשיות מסורתיות אחרות. סיכון נוסף נובע מתהליך המוניטיזציה של פלטפורמות המשחק השונות. אי־הצלחה או הצלחה חלקית בלבד בייצור רווחים ממשחקים, פופולריים ככל שיהיו, ישפיעו לשלילה על שורת הרווח הנקי של EA.
Activision Blizzard (סימול: ATVI)
אחת משלוש חברות הגיימינג המובילות בארה"ב והגדולה ביותר במונחי שווי שוק. החברה נסחרת לפי שווי שוק של כ־35 מיליארד דולר. במהלך 12 החודשים שהסתיימו במרץ האחרון רשמה החברה הכנסות של 7.35 מיליארד דולר, עלייה של 1.4% ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת. הרווח הנקי ב־12 החודשים האחרונים עמד על 1.74 מיליארד דולר.
Electronic Arts (סימול: EA)
אחת משלוש יצרניות משחקי הווידיאו המובילות בארה"ב, והבעלים של משחקי הדגל מהמוכרים בעולם, כגון –FIFA, Madden NFL, Star Wars, SimCity, ו־BattleField. בשנה הפיסקאלית שהסתיימה ב־31 במרץ 2019, ייצרה EA הכנסות בהיקף של 4.95 מיליארד דולר ותזרים מזומנים מפעילות של 1.5 מיליארד דולר, והיא נסחרת לפי שווי של כ־26 מיליארד דולר.
Take Two Interactive (סימול: TTWO)
טייק 2 היא אחת מחברות הגיימינג המובילות בארה"ב והבעלים של משחקים מובילים כגון NBA 2K ו־ Grand Theft Auto. החברה נסחרת לפי שווי שוק של כ־13 מיליארד דולר. במהלך 12 החודשים שהסתיימו במרץ 2019 רשמה החברה הכנסות של 2.66 מיליארד דולר, עלייה של 48% ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת. הרווח הנקי בתקופה זו עמד על 335 מיליון דולר.
השורה התחתונה: יכולת ייצור המזומנים של EA והדומיננטיות שלה בשוק משחקי הספורט, מסמנות לה עתיד ורוד
הכותב הוא אנליסט ניירות ערך זרים במערך ההשקעות של בנק לאומי