בלעדי לכלכליסט
אפריקה מגורים וסיידוף יהיו שותפים של בלווטניק בפרויקט הנדל"ן בנשר
אפריקה מגורים, שנשלטת בידי מחזיקי האג"ח, ושיכון ובינוי, הנשלטת ע"י נתי סיידוף, יקבלו מחצית מהפרויקט, בתמורה לביצוע עבודות הבנייה והייזום
הצטרפו לעדכונים שוטפים בערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט
אפריקה מגורים ושיכון ובינוי יהיו השותפות של כלל תעשיות בפרויקט הבנייה הגדול על שטחי מפעל המלט נשר והשטחים הסמוכים אליו. ל"כלכליסט" נודע כי אפריקה מגורים, שנשלטת בידי מחזיקי האג"ח, ושיכון ובינוי, הנשלטת ע"י נתי סיידוף, יקבלו מחצית מהפרויקט, בתמורה לביצוע עבודות הבנייה והייזום.
מדובר בשלב הראשון של הפרויקט, שבסה"כ אמור למנות כ־5000 דירות, במסגרתו אמורות להיבנות 1920 דירות בבנייה רוויה ו־88 אלף מ"ר נוספים של מסחר ותעסוקה. בשלב השני, יוקמו 3,000 יחידות דיור נוספות, בשילוב שטחי תעסוקה ומסחר בשטח גובל במפעל.
- מאיר שמיר מתקרב לרכישת דניה סיבוס ואפריקה מגורים
- רונן גינזבורג: "כמה דניה שווה? בין 250 ל־350 מיליון שקל"
- שפיר נערכת להגשת הצעה על אפריקה מגורים - סיכוי גבוה לעסקה
שווי הקרקע נאמד ב־2 מיליארד שקל
התכנית של נשר להעביר את שטח המפעל לפרויקט נדל"ן למגורים נחשפה ב"כלכליסט" ב־2016, אושרה ביולי 2018 ותקבל תוקף סופי בימים הקרובים. הפרויקט משתרע על 2500 דונם, שמרביתם בבעלות כלל תעשיות. השטח נמצא במזרח העיר, לאורך דרך בר יהודה וכביש 75. לבד מדירות מגורים, כוללת התכנית גם פארק מטרופוליני, שיהווה שטח ציבורי פתוח. שווי הקרקע נאמד ב־1.5-2 מיליארד שקל עם כניסת התכנית לתוקף, מאחר שערכה של קרקע מיועדת לתעשיה נמוך יחסית.
השלב הראשון של הפרויקט צפוי להניב, על פי הערכות, רווחים של חצי מיליארד שקל, שיתחלקו בין נשר לשתי החברות, שיחזיקו ב־25% מהפרויקט כל אחת. החברות ישלמו עבור הקרקע בצורת קיזוז חלקן בהכנסות ממכירת הדירות, שמחירן צפוי לנוע בממוצע בין 1־1.5 מיליון שקל. בשטח יווצר מערך תחבורתי, שיחבר בין פארק הכרמל, פארק נשר העתידי והעיר נשר. כמו כן, יוקם כביש כניסה נוסף, שיחבר בין פארק הכרמל וכביש 752. אישור ההצטרפות וההסכם עם כלל תעשיות אושר לאחרונה בדירקטוריונים של שיכון ובינוי ואפריקה מגורים, שתיהן חברות בורסאיות.
נשר פיטרה 40 מעובדי המפעל שפונה
נשר, שבשליטת איש העסקים לן בלווטניק, כבר פינתה את המפעל, שעסק בטחינת קלינקר למלט, ופיטרה כ־40 עובדים. את יתר העובדים העבירה החברה למפעל ברמלה. הפיטורים באו כתוצאה מהפגיעה הקשה במכירות של נשר, לאור פתיחת השוק לייבוא מלט מטורקיה על ידי שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, בסוף 2016. המהלך הביא לירידה של נתח השוק של נשר ל־55% בלבד משוק המלט, לאחר שבתחילת 2017 עמד הנתח של נשר על כ-90% מהשוק.
עד כה הקפידה החברה, המנוהלת ע"י משה קפלינסקי, לא להוריד מחירים, אולם יתכן שבעתיד לא תוכל להימנע מכך, לאור התחרות הקשה מייבוא המלט הטורקי. נשר גם איבדה לקוח מהותי, הנסון, שקיבל רשיון להקמת רציף מלט בנמל אשדוד. בנסיון להתמודד עם הירידה במכירות פנתה נשר לאפיקי הכנסה נוספים והקימה תחנת כוח בשטח המפעל ברמלה. אפיק נוסף שפותח בשנים האחרונות היה תכנית הנדל"ן במפעל בצפון, שכאמור יוצא עתה לדרך.