בצל הקנס האירופי: אלפבית פספסה את התחזיות; צנחה במסחר המאוחר ב-7.3%
דו"חות לא מרשימים לרבעון הראשון: ההכנסות עמדו על 29.5 מיליארד דולר לעומת צפי גבוה במעט; הרווח עמד על 6.7 מיליארד דולר לעומת 9.4 מיליארד דולר אשתקד
לחצו כאן לערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט
אלפבית (גוגל) פרסמה הלילה (ב') את דו"חות הרבעון הראשון ל-2019 והתוצאות לא מרשימות בלשון המעטה.
- באוצר מקווים שהממשלה הנוכחית תצליח למסות את גוגל ופייסבוק
- פרסומות באוזן: גוגל דוחפת מודעות לסייענית הקולית שלה
- אמזון וגוגל חתמו על הסכם שלום: יאפשרו את שירותי הסטרימינג האחת אצל השנייה
החברה דיווחה על הכנסות של 29.48 מיליארד דולר לאחר הפחתה של עלויות תפעול (TAC) זאת לעומת צפי הכנסות שעמד על כ-30.04 מיליארד דולר. גם בסעיף הרווח היא לא הצליחה לעמוד בתחזיות האנליסטים שציפו לרווח של כ-10.53 דולר למניה, והרווח המתואם למניה שדווח עמד על 9.50 דולר.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
שורת הרווח של החברה עמדה על כ-6.65 מיליארד דולר, כאשר גם אם לוקחים בחשבון את קנס הענק שספגה מהאיחוד האירופי על התנהלות מונופוליסטית בתחום המסחר המקוון בסך של 1.7 מיליארד דולר ושהופחת משורת הרווח התפעולי, עדיין מדובר בנתון פחות טוב מאשר בשנה שעברה. אז דיווחה החברה על רווח של כ-9.4 מיליארד דולר על היקף הכנסות נמוך הרבה יותר.
המניה החלה בצלילה עם פרסום התוצאות ומהר מאוד הידרדרה במסחר המאוחר ב-7.3%. בסך הכל החברה לא עמדה בשום תחזית, לא בעסקי הפרסום של גוגל, לא בעסקי האינטרנט שגם הם של גוגל וגם לא בשאר העסקים.
אכזבה בעסקי הפרסום
עסקי הפרסום המקוון היו אמורים להכניס 31.48 מיליארד דולר אך עמדו רק על כ-30.72 מיליארד דולר. עסקי האינטרנט שכוללים את גוגל פליי, עסקי החומרה והמחשוב ענן הכניסו 5.45 מיליארד דולר לעומת צפי של כ-5.67 מיליארד דולר. סעיף ה-Other Bets עמד על כ-170 מיליון דולר לעומת צפי של כ-172 מיליון דולר.
רות פורת, סמנכ''לית הכספים של אלפבית וגוגל ציינה את מנוע החיפוש, יוטיוב וחטיבת מחשוב הענן כמובילי ההכנסות של גוגל. היא לא התייחסה לחטיבת החומרה שמוכרת סדרה ארוכה של מוצרים כגון סמארטפוני הפיקסל או רמקולי ההום שמתחרים ברמקולים החכמים של אמזון.
אחד מהסעיפים הבעייתיים ביותר של החברה היה היקף הכניסות לפרסומות באתרי החברה השונים. נתון זה צמח "רק" בכ-39%, לעומת צמיחה של כ-66% ברבעון הקודם או של כ-62% ברבעון השלישי של שנה שעברה. זאת אומרת שגוגל לא מצליחה להגדיל את היקף התנועה לאתרים שלה בהיקף מספיק כדי להתמודד עם הירידה במחיר הפרסומות המקוונות.
המשקיעים דווקא ציפו לנתונים טובים יותר. המניה זינקה בכ-24% מאז תחילת השנה, אך כנראה שזה היה מוקדם מדי. נתון מעניין שבו גוגל כן הצליחה להציג שיפור הוא עלות גיוס תנועת הגולשים (TAC). נתון זה מייצג את כמות הכסף שהחברה משלמת לחברות אחרות כגון אפל או מוזילה (מפתחת פיירפוקס) כדי להיות מנוע החיפוש העיקרי בדפדפנים שלהן למשל.
עוד נתון מעודד הוא הצמיחה בהכנסות של חטיבת החומרה ומחשוב הענן. החברה אמנם פספסה את התחזית של וול סטריט אך עדיין הציגה גידול של כ-25% בהכנסות. בהתחשב בכך שמדובר בפעילות שרובה מיועדת להתחרות בעסקי אמזון מדובר בנתון טוב שמראה שהלקוחות מרוצים מהמוצרים שהיא מציעה להם. אחת הקטגוריות הצומחות ביותר בשנה האחרונה היו הרמקולים החכמים גוגל הום, אלה נמכרו במספרים הרבה יותר גדולים מאשר רמקולי האקו של המתחרה אמזון שמחזיקה ברוב השוק האמריקאי.
חטיבת הענן של גוגל מהווה גם היא את אחד ההימורים הגדולים שלה. אך לעומת שאר החטיבות זה גם העסק שדורש את ההשקעות הכבדות ביותר. גוגל משלמת הרבה מאוד כסף כדי להקים את התשתיות הנחוצות להפעלת החטיבה הזו. אך למזלה את רוב ההשקעות הכבדות היא כבר רשמה ברבעונים הקודמים וכעת אלה נמוכים בהרבה מאשר ברבעון המקביל בשנה שעברה למשל.