FT
המשקיעים התנפלו על מניית ליפט למרות ההפסדים
הפיכת חברת הנסיעות השיתופיות לציבורית היתה הגדולה ביותר מאז תחילת השנה והעניקה לה שווי של 26.6 מיליארד דולר, על אף ההפסדים שזינקו ב־2018 ב־32%. גם אובר, פינטרסט ו־Airbnb שמתכוננות להנפקתן בקרוב רשמו אשתקד הפסדים
החברות המפורסמות ביותר בעמק הסיליקון גייסו סכומי כסף אדירים והערכות שווי מנופחות, ממשקיעים ששמחים להמר על צמיחה מהירה ללא רווחים. עכשיו, אותן החברות מבקשות מהשווקים הציבוריים שיעשו את אותו הדבר.
- בכורה מוצלחת לליפט: מנייתה זינקה בנאסד"ק ב-8.7%
- ליפט מתכוננת לרודשאו: רוצה להנפיק לפי שווי של עד 23 מיליארד דולר
- נוסע לאקזיט: הישראלי הבכיר בליפט שווה כבר 50 מיליון דולר
"אובר וליפט הן שתי החברות שגייסו והפסידו יותר כסף הכי מהר", אמר ל"פייננשל טיימס" לן שרמן, פרופסור למנהל עסקים באוניברסיטת קולומביה. ביום שישי, עם הנפקתה בבורסת נאסד"ק היתה ליפט יריית הפתיחה של גל ההנפקות הצפוי של חברות טכנולוגיה אמריקאיות. מניות חברת שיתוף הנסיעות זינקו ב־8.7% ביום המסחר הראשון שלה ועמדו על 78.3 דולרים. שווי השוק שלה עומד כעת על 26.6 מיליארד דולר. כדי לסבר את האוזן, הצלחה זו העניקה לה שווי שוק גבוה מזה של יצרנית הרכב פיאט קריזלר, שעומד כיום על 23 מיליארד דולר.
יומיים בלבד אחרי שיצאה ליפט לרוד־שואו לקראת ההנפקה מילאו הבנקאים האחראיים את ספרי ההזמנות. בערב התמחור, העלתה החברה את הטווח המשוער והגדילה את מספר המניות שהציעה.זו ההנפקה של חברה אמריקאית הגדולה ביותר השנה, וההנפקה של חברה טכנולוגית אמריקאית הגדולה מאז הנפקת סנאפ ב־2017. תארים אלה צפויים להיגזל מליפט בקרוב, מפני שמתחרתה אובר, השולטת בשוק הנסיעות השיתופיות האמריקאי, נערכת להנפקתה כבר בחודש הבא.
על פי הערכות, שווי החברה יעמוד על 120-100 מיליארד דולר. מהלך כזה, יהפוך את אובר להנפקה בגדולה ביותר בהיסטוריה של החברות האמריקאיות. אובר וליפט לא קובעות רק שיאי שווי. שתי החברות שקועות בהפסדים כבדים וראשי החברות כבר אותתו למשקיעים שרווחיות אינה צפויה בטווח הזמן הקרוב. אובר, שתחומי פעילותה כוללים נסיעות שיתופיות, משלוחי מזון ורחפני שילוח צמצמה את ההפסד הנקי שלה ב־2018 ל־3.3 מיליארד דולר. זאת, לעומת הפסד נקי של 4.5 מיליארד דולר שנה קודם לכן. הפסדיה של ליפט לעומת זאת התרחבו ב־32% ב־2018 ועמדו על 911 מיליון דולר.
במאבקן להגדיל את נתח השוק שלהן, שתי החברות הסתמכו באופן משמעותי על הון שהוזרם אליהן מקרנות הון סיכון, לסבסוד תעריפי הנסיעה למשתמשים באפליקציות. לפי קראנצ'בייס, אובר גייסה למעלה מ־24 מיליארד דולר במניות וחוב מאז סבב הגיוס שערכה ב־2009. לפני ה־IPO שלה, ליפט גייסה פחות מ־5 מיליארד דולר כחברה פרטית.
ההפסדים של אובר וליפט בולטים גם ביחס לעדר "חדי הקרן" (חברות ששווין למעלה ממיליארד דולר) הקיים כיום. פינטרסט, המתכננת להנפיק באפריל דיווחה על הפסד נקי של 63 מיליון דולר בשנה שעברה. הערכות השווי האחרונות של פלטפורמת שיתוף התמונות נאמדות ביותר מ־12 מיליארד דולר. פלטפורמת השכרת הבתים Airbnb, ששוויה המוערך עמד על 31 מיליארד דולר בסבב הגיוס האחרון שלה ב־2017, לא סיפקה עד כה מידע פיננסי רב, אך טענה לרווחיות בשנתיים האחרונות.
לעומת גוגל ופייסבוק שדיווחו על רווחיות בעת הנפקתן, חלק מההנפקות האחרונות של חברות גדולות שייכות לחברות שעדיין צבועות באדום. ספוטיפיי, שהונפקה לפני שנה הפסידה 1.24 מיליארד יורו בשנה שקדמה להנפקתה, סנאפ הפסידה 515 מיליון דולר שנה לפני שהפכה לציבורית. בשנה שעברה 81% מהחברות האמריקאיות שהפכו לציבוריות דיווחו על הפסדים ב־12 החודשים שקדמו להנפקתן. נתונים אלה תואמים לסימני הגאות שהופיעו בשנת 2000, מעט לפני בועת הדוט־קום.
בשנים האחרונות אובר מכרה את פעילותה בסין, רוסיה ודרום־מזרח אסיה למתחרות מקומיות כדי לצמצם הפסדים. עם זאת, בשבוע שעבר הודיעה החברה על רכישת מתחרתה כארים תמורת 3.1 מיליארד דולר. קרוב לוודאי שהנהלת החברה תשתמש במהלכים אלה כדי להציג גישה מפוקחת לניהול ההון שלה. חלק מהמשקיעים מאמינים שלאחר הפיכתן של אובר וליפט לציבוריות הן יחדלו לחתוך מחירים באגרסיביות, מה שיקל על הדרך לרווחיות. טום וויט, אנליסט ב־D.A Davidson השווה זאת לדואופול. "זה עסק תחרותי אבל השחקנים רציונאליים והם מנסים לאזן ולמקסם את הצמיחה והרווחיות", טען. השאלה הגדולה שעולה מהמצב הנוכחי היא עד כמה השווקים הציבוריים ימשיכו לסבול הפסדים בסדרי גודל כאלה.