$
בורסת ת"א

איי.די.איי ביטוח: זינוק של 21% בהוצאות, בגלל התגברות התחרות בענף

חברת הביטוח הפועלת במותג 'ביטוח ישיר' מסכמת את 2018 עם ירידה של 13% ברווח הנקי ל-174 מיליון שקל, בגלל הפסדי השקעות ברבעון הרביעי של השנה; גם בתוצאות ביטוח רכב חובה נרשמה נסיגה מהותית

רחלי בינדמן 09:4724.03.19

חברת הביטוח הראשונה לפרסם את הדוחות המסכמים של שנת 2018 היא איי.די.אי ביטוח (הידועה יותר במותג שבבעלותה, 'ביטוח ישיר'), שמספקת איתות ראשון לתוצאות שיספקו יתר חברת הביטוח, בעיקר בכל הנוגע לרבעון הרביעי - וזהו רחוק מלהיות איתות חיובי.  

 

 

ביטוח ישיר סיימה את 2018 עם רווח כולל של 174 מיליון שקל, ירידה של 13% לעומת 2017, בעיקר בשל רבעון רביעי חלש שהסתיים עם רווח זעום של 2.1 מיליון שקל - ירידה של 96% לעומת הרבעון המקביל ב-2017.

 

הצמצום ברווח הוא תוצאה של ירידה חדה בהכנסות מהשקעות ברבעון הרביעי, שהתאפיין בירידות חדות בשווקים. החברה ספגה גם מירידה בתוצאות החיתומיות בענפי ביטוח הרכב חובה, בריאות וענפי הרכוש שקוזזו בחלקן על ידי שיפור משמעותי ברווח החיתומי בענף רכב מקיף.

 

בעוד שאצל ביטוח ישיר החשיפה לשוק ההון קטנה יחסית, אצל חברות הביטוח הגדולות עם תיקי הנוסטרו המשמעותיים שלהן (בדגש על מגדל וכלל ביטוח), השפעת הפסדי ההשקעות ברבעון הרביעי צפויה להיות משמעותית הרבה יותר.

 

הפרמיות ברוטו הסתכמו ב-2.6 מיליארד שקל, עלייה של 8% לעומת 2018. הפרמיות ברבעון הרביעי עמדו על 600 מיליון שקל, עלייה של 4% לעומת 2018 – הצמיחה נובעת מעלייה במספר הלקוחות ובהיקפי הפעילות שקוזזה בחלקה על ידי ירידת תעריפים בענף רכב מקיף.

 

ביטוח ישיר מנוהלת בחצי השנה האחרונה על ידי קובי הבר, שהחליף בתפקיד את המנכ"ל רביב צולר. החברכה רשמה בשנה שחלפה עלייה חדה בהוצאות - הוצאות המכירה, הנהלה וכלליות הסתכמו ב-2018 ב-524 מיליון שקל, עליה של 21% לעומת 2017. ברבעון הרביעי הסתכמו ההוצאות ב-151 מיליון שקל, זינוק של 33%.

 

בחברה מסבירים את העלייה בהוצאות בהיקף הפעילות הגדל ובעלייה במספר הלקוחות נטו, לרבות עלייה בהוצאות השכר - הכוללות מרכיב חד פעמי בשל תחלופת מנהלים בכירים. כמו כן נרשמה עלייה בהוצאת הפחת בשל מערכות טכנולוגיה חדשות, עלייה בתשלום עמלות לשותפים עסקיים בשל הגדלת בפעילות, לצד התרחבות שיעור הביטולים בענפי ביטוח החיים והבריאות ועלייה בהוצאות השיווק בשל שינויים בסביבה התחרותית.

 

העלייה בהוצאות, בדגש על הוצאות השיווק, מעידה על רמת התחרות הגוברת בענף הביטוח הכללי, תולדה של כניסת שחקניות ביטוח ישירות חדשות ודיגיטליות כמו ליברה של אתי אלישקוב וכן ווישור של אמיל וינשל. התפתחות זו לוותה בהקצנת תופעת שיווק הביטוחים הישירים גם על ידי חברות הביטוח המסורתיות.

 

בביטוח ישיר מתייחסים למסקנות ועדת קמיניץ שהופכות את מסקנות ועדת וינוגרד בכל הקשור לגובה הפיצוי לנפגעי תאונות דרכים. ועדת וינוגרד המליצה להקטין את ריבית ההיוון לחישוב גובה הפיצוי באופן שיגדיל את התשלום הצפוי מחברות הביטוח לנפגעי תאונות דרכים. מנגדח, ועדת קמיניץ טענה שריבית ההיוון הנוכחית של 3% צריכה להישאר. טרם נפלה הכרעה בעניין אך להערכת החברה, אימוץ טיוטת ועדת קמיניץ כדוח סופי עשוי לצמצם את הצורך בייקור תעריפי ביטוח החובה ואת ההפסד הנגרם כיום לחברות בענף ביטוח חובה (שמיישמות את ועדת וינוגרד).

 

 

קובי הבר מנכ"ל איי.די.איי ביטוח קובי הבר מנכ"ל איי.די.איי ביטוח צילום: אוראל כהן

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x